[REVIEW] Blood and Truth: Grootse VR-ervaring

Games Jelle van Es 7 jun 2019

Het is inmiddels al weer een paar jaar geleden dat we kennismaakten met de PlayStation VR. Destijds werd de game gebundeld met de game VR Worlds. Een verzameling aan VR-ervaringen die ideaal was om de mogelijkheden van VR te ontdekken. The London Heist was daarbij het meest interessant. Blood and Truth lijkt te zijn gebouwd op die uitgebreide demo.

Blood and Truth is een game die je het gevoel geeft alsof je in een actiefilm zit uit de jaren negentig. Er gebeurt van alles en nog wat en het geheel is zeer vermakelijk. In de game maken we kennis met Ryan Marks. Je bent een soldaat die na een missie wordt teruggeroepen naar Londen omdat je vader is overleden en je een begrafenis moet bijwonen. Daar kom je er achter dat Marks onderdeel is van een criminele familie. En dat een andere partij nu de macht naar zich toe wil trekken. Jij wordt daarbij gerekruteerd door de autoriteiten om die badguys uit te schakelen. Zeg maar gevalletje je hebt een boef nodig om een boef te vangen. Wat volgt is een rit die je een uur of vijf bezighoudt en zeer vermakelijk is. Dit zijn de punten van de game.

Knalt lekker weg

Ik heb de game gespeeld met een tweetal PlayStation Move-controllers. In dat geval heb je dus twee handen die je kunt gebruiken. Al snel leer je om te gaan met de verschillende wapens die de game biedt. En het schieten werkt verrassend goed. Ik had een strakke controle over mijn guns en kon zodoende zonder moeite richten op de verschillende vijanden die voorbij kwamen en de trekker overhalen. Ook pak je heel makkelijk nieuwe patronen vanuit je uitrusting er bij en herlaad je. Wanneer een vijand een granaat naar je gooit, dan kun je via de X- en de O-knop naar links of rechts bewegen om zo nieuwe dekking te vinden. En wanneer de kust veilig is, dan is er altijd een punt waar je naar toe kijkt en vervolgens met een druk op de knop automatisch naar toe loopt.

Interactieve mogelijkheden tijdens het verhaal

De actie is wat mij betreft het sterkste punt van de game. De ontwikkelaar heeft echter ook de moeite gedaan om een verhaal te brengen dat enigszins de moeite waard is. Hier en daar is het wat clichématig en zijn er scenes in het verhaal die iets korter hadden gemogen. Maar net als bij The London Heist kun je in Blood and Truth tijdens die momenten vaak van alles en nog wat vastpakken en mee gaan klooien. Dat maakt het geheel net wat interessanter.

Blood and Truth

Misselijkheidsgehalte valt erg mee

Daarnaast is Blood and Truth een game die verrassend goed in elkaar zit qua de beperking van misselijkheid. Ik was bang dat het zo intens zou zijn dat je na een half uur spelen je niet lekker meer voelde, maar de makers hebben het voor elkaar gekregen om de misselijkheid te beperken. Bij de actiescenes worden de vijanden vaak keurig in je gezichtsveld geplaatst, zodat je heel duidelijk ziet wie je moet uitschakelen. En wanneer je van punt A naar B loopt, dan kun je dat voorzien van een soort tunnelvisie, waardoor je heel duidelijk een punt hebt waar je je op richt. Zodoende is het een game die je in een aantal langere sessies kunt uitspelen.

Blood and Truth

Puzzeltjes zijn leuk

Naast de actiescenes en de momenten waarbij je verhaal voorgeschoteld krijgt en kunt klooien, kent Blood and Truth ook een aantal momenten waarop je moet puzzelen. Denk daarbij aan het open maken van een slot door middel van een paar vijltjes. Daarbij moet je ze beiden gebruiken en het gevoel in je controller krijgen dat je goed zit. Het is niet al te diepgaand, maar zorgt zeker voor een fijne afwisseling, waardoor het totaalpakket alleen maar beter wordt.

Blood and Truth

Muzikale ondersteuning

Tot slot kent de game een toffe muzikale ondersteuning. Meestal wordt er gebruik gemaakt van orkestrale muziek, maar hier en daar krijg je ook iets heel anders voorgeschoteld. Tijdens een achtervolgingsscène aan het begin van de game speelt er zich op de radio een oude zomerhit af, die iedereen wel kent. Het is apart, maar daardoor werkt het en ga je nog meer op in de game.

Blood and Truth

Als je een PlayStation VR-headset hebt en echt een andere ervaring wil meemaken, dan is Blood and Truth wat mij betreft een absolute must-have. De game is nu beschikbaar op de PlayStation 4. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.