Bowers & Wilkins Zeppelin Review: waanzinnig geluid voor de hoofdprijs

Audio Jelle van Es 9 feb 2022

De kans is groot dat je tegenwoordig vooral via streaming naar je favoriete muziek luistert. Via je smartphone stuur je dan het geluid naar je headset of een draadloze speaker. Wanneer je in huis wil genieten van je favoriete muziek, dan is het logisch dat je voor de laatste optie gaat. Een Sonos is daarbij een populair merk, maar als je je streaming naar een nieuw niveau wil tillen, dan is er de Zeppelin van Bowers & Wilkins.

Bowers & Wilkins is een merk dat al heel wat jaren producten uitbrengt in de premium audiomarkt. De Zeppelin is daarbij een model dat al in verschillende uitvoeringen is uitgebracht. Deze nieuwste versie draait puur om de mogelijkheid om draadloos naar muziek mee te luisteren. Hij ondersteunt daarbij services als AirPlay 2, Spotify Connect en aptX Adaptive Bluetooth. Met dat laatste kun je hi-res muziek streamen. Mocht je andere services willen gebruiken, dan kun je via de app die je voor de speaker binnenhaalt gebruik maken van services als Soundcloud, Tidal, Deezer, TunIn en Qobuz. Dit zijn de punten die me zijn opgevallen.

Bowers & Wilkins Zeppelin Review

Een mooi opvallend ding

De meeste draadloze speaker ziet er nogal saai uit. Meestal zijn het rechthoekige vormen die gebruikt worden. De Zeppelin van Bowers & Wilkins is wat dat betreft gelijk een goede variant daarop. De ovaalvormige speaker is gelijk een mooie eyecatcher in elk interieur. Hij staat op stevige standaard en met het naamplaatje van B&W aan de voorkant kunnen ook anderen zien dat je er veel geld aan hebt uitgegeven. Aan de achterkant is het ook allemaal simpel gehouden. Je kunt indien gewenst daar het volume aanpassen of de muziek pauzeren. Ook zit daar de connectknop en heb je nog een USB-C kabel. Die laatste is overigens alleen bedoeld om de speaker mee up te daten mochten er problemen zijn. Je kunt er geen audioapparaten direct op aansluiten.

Bowers & Wilkins Zeppelin
Die staat er mooi bij (Afbeelding: Bowers & Wilkins)

De Bowers & Wilkins Zeppelin is makkelijk in gebruik

Meestal is het zo bij dure producten, dat er ook allemaal dingen bij komen kijken. Dat is met de Zeppelin van Bowers & Wilkins gelukkig niet het geval. Hij komt als totaalproduct uit verpakking en vanaf dat moment is het even een geval van stekker erin doen en de bijbehorende app downloaden. Met die app kun je vervolgens simpel verbinding maken met het product en vanaf dat moment stream je je muziek vanaf je smartphone naar de speaker. En daarbij maakt het niet uit of je vanaf de app de muziek laat afspelen of gewoon vanuit een app zoals Spotify zelf.

Binnen de kortste keren klaar voor gebruik (Afbeelding: Bowers & Wilkins)

Muziekkwaliteit van zeer hoog niveau

En als je hem dan eenmaal hebt aangesloten, dan is de muziek die door de Zeppelin van Bowers & Wilkins wordt afgespeeld van een hoog niveau. Dat komt voornamelijk door de vele kwaliteitsproducten die erin verwerkt zijn. Hij bestaat uit twee 22mm Decoupled Double-Dome tweeters, een tweetal 90mm midrange drivers en een 150mm woofer. Met een output van 240W komt er heel wat geluid uit, dat bovendien gewoon heel er goed klinkt. Wel vond ik dat je soms in de volume-output soms wat grote stappen maakte. Als ik hem te luid vond en dan een tikkie wilde terugschroeven, dan was dat verschil soms net even te groot.

Bowers & Wilkins Zeppelin
Klinkt goed (Afbeelding: Bowers & Wilkins)

Groot en zwaar

Ik heb echt genoten van mijn periode met de Zeppelin van Bowers & Wilkins. Het is echt een absoluut kwaliteitsproduct dat ervoor zorgt dat de muziekbeleving naar een hoger niveau wordt getild. Maar om hem te tillen, dat zou ik niet aanraden. Het is een ding van meer dan zes kilo en is daarmee een speaker die je niet snel verplaatst. Daarnaast moet je interieur even nadenken waar je hem plaatst. Door zijn ovale vorm heeft hij veel ruimte nodig om neergezet te worden. Even naast de televisie plaatsen is er vaak niet bij, dus het is een speaker die niet voor elke huiskamer geschikt is.

Een flinke jongen (Afbeelding: Bowers & Wilkins)

Niet goedkoop

Daarnaast is de Zeppelin van Bowers & Wilkins een product dat zich in een hogere prijsklasse bevindt. Hij wordt voor 799 euro verkocht. Zoals gezegd is het een kwaliteitsproduct, dus ik snap het ergens wel. Maar als je niet zo’n perfectionist bent, dan is een draadloze speaker voor de helft van de prijs vaak al meer dan genoeg.

De Zeppelin van Bowers & Wilkins is nu beschikbaar en onder andere hier te scoren. Wil je meer lezen over speakers? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.