Bravely Default II is de ideale JRPG op de Nintendo Switch

Games Jelle van Es 10 mrt 2021

Square Enix is een bedrijf dat al vele jaren laat zien goed om te kunnen gaan met het JRPG-genre. Natuurlijk is de Final Fantasy-reeks daarbij het meest bekend, maar zo nu en dan experimenteert het bedrijf met andere games. Met Bravely Default II krijgen we het vervolg op de game die op de Nintendo 3DS zo goed werkte.

Net als bij de Final Fantasy-reeks is Bravely Default II een game die je kunt spelen zonder voorkennis. Het is namelijk een losstaand verhaal. Daarin maken we kennis met Seth, die aan het begin van de game aanspoelt in een land, nadat zijn schip gezonken is. Daar maakt hij kennis met de prinses Gloria, die in ballingschap leeft en de beschermer van verschillende elementen was. Maar nu ze die kristallen is verloren, is de balans in de wereld ver te zoeken. Vanaf dat punt begint je avontuur die je vele tientallen uren zoet houdt. Dit zijn daarbij de punten die me zijn opgevallen.

Combat is zo goed in Bravely Default II

Meestal is het het verhaal waarvoor je een JRPG in huis haalt. En die is zeker niet slecht in Bravely Default II. Toch is dat niet het sterkste punt van de game. Die zit hem namelijk in het uitstekende vechtsysteem. Het interessante daarbij is dat je te maken krijgt met de termen Bravely en Default. Met het activeren van Bravely kun je een extra aanval doen, terwijl je met Default een aanval opspaart. Als je een zwakke tegenstander hebt, dan ram je al je Bravely er uit en doe je vier aanvallen in één keer. Maar als die dan niet het loodje legt, dan moet jij een aantal beurten wachten voordat je weer iets mag doen. Dat betekent dat je daarin niet jezelf kunt genezen wanneer de aanvaller je hard raakt.

Bravely Default II
Vechtsysteem is top (Afbeelding: Nintendo)

Het is een strategische laag die bovenop de andere aspecten komt. Zo heb je typen vijanden die zwakker zijn tegen bepaalde aanvallen en moet je daarvan profiteren. En dan zijn er nog de diverse eindbaasgevechten, waarbij je echt alles uit de kast moet halen om als winnaar uit de bus te komen.

Boeiende personages

Het vechtsysteem is voor mij de grootste reden om telkens maar door te gaan. Dat neemt niet weg dat de rest van Bravely Default II goed in orde is. Zo zijn de personages waarmee je aan de slag gaat en die je tegenkomt behoorlijk goed. De voice-overs zijn iets te happy de peppie voor mijn smaak, maar wat ze zeggen is vaak in orde. Gaandeweg leer je ze ook beter kennen met verschillende achtergrondverhalen. Op die manier is elk gesprek dat in de game gevoerd wordt, de moeite waard om te volgen.

Personages zijn interessant (Afbeelding: Nintendo)

Mooie wereld

Visueel gezien vind ik Bravely Default II er sterk uit zien. Er wordt gebruik gemaakt van een vrolijke stijl, waardoor zelfs in de meest spannende momenten de game er nog luchtig uit ziet. Ook de dorpjes die je bezoekt zien er stuk voor stuk goed uit, net als de overworld van de game. Het is een game die gewoon aantrekkelijk oogt en je uitnodigt om alles in de wereld even goed te gaan verkennen.

Fijne visuele stijl (Afbeelding: Nintendo)

Genoeg te doen in Bravely Default II

En in die wereld van Bravely Default II is genoeg te doen. Dit is echt zo’n lekkere game om in te duiken en vervolgens tientallen uren mee aan de slag te gaan. Daarbij is er natuurlijk het hoofdverhaal waar het om draait, maar buiten dat is er nog genoeg te doen in de game. Zo kun je jezelf verliezen in het jobsysteem, waar je nieuwe vaardigheden leert om beter voor de dag te komen. Verder zijn er diverse sidequest om mee aan de slag te gaan, kun je verdiepen in verschillende conversaties en ga je telkens op zoek naar betere wapens. En dan is er nog de Expedition modus. Daarin kun je je helden op pad sturen terwijl je de Nintendo Switch uit hebt staan. Als je dan weer verder gaat, dan hebben ze vanuit hun avonturen wat nieuwe loot gescoord en krijg je een kleine boost in ervaring. Op die manier doe je er verstandig aan om elke dag even te spelen en wanneer je niet speelt je helden op pad te sturen.

Genoeg te doen (Afbeelding: Nintendo)

Sommige sidequests wat suf

Hoewel het tof is dat er in Bravely Default II heel erg veel valt te doen, is het ook wel jammer dat niet elke sidequest even tof is. Het merendeel bestaat uit het verzamelen van een aantal voorwerpen dat je krijgt door vijanden te verslaan. Hoewel dat goed is om je team beter te maken, is het wel wat saai om dat telkens achter elkaar te doen. Wat dat betreft kun je zeggen dat niet alle tijd die je in de game steekt je even goed beloont.

Bravely Default II is nu exclusief verkrijgbaar voor de Nintendo Switch. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.

Deze vijf must-have Nintendo Switch-games komen er aan