Crackdown 3 Review: Chaos creëren zonder diepgang

Games Jelle van Es 19 feb 2019

Crackdown 3 is één van de eerste games die voor de Xbox One is aangekondigd. Destijds was het een titel die moest laten zien hoe krachtig de spelcomputer was. Alles in de wereld kon gesloopt worden en met het idee van altijd online kunnen zijn waren de mogelijkheden eindeloos. Maar inmiddels is het 2019 en is alles anders. Het idee van Always Online werd al voor de lancering van de spelcomputer gedropt en de game zelf is van ontwikkelaar naar ontwikkelaar gegaan en is in visuele stijl inmiddels flink veranderd. Maar hey, de game is in elk geval beschikbaar.

Uiteindelijk doet Crackdown 3 behoorlijk veel denken aan het eerste deel. Net als in die game krijg je een grote stad voorgeschoteld waar je kunt gaan en staan waar je wilt. Je krijgt te maken met verschillende badguys die uitgeschakeld moeten worden. En terwijl je speelt, verbeter je je vaardigheden en heb je uiteindelijk een personage met bovennatuurlijke krachten. En daarmee kun je vervolgens lekker losgaan in een game die vooral draait om simpele fun.

Crackdown 3

Rondspringen en orbs verzamelen

Sinds het eerste deel is Crackdown een titel die om actie draait en waarbij je jezelf wilt verbeteren. De zoektocht naar groene orbs om daarmee uiteindelijk hoger te kunnen springen is ook in Crackdown 3 een zoektocht die leuk is om te volgen. Je beklimt gebouwen en zoekt naar mogelijkheden om bij een orb te komen. En als je er genoeg van hebt verzamelt, ga je in een level omhoog en ben je zodoende in staat om nog hoger en verder te springen of een andere vaardigheid om het gebied van bewegelijkheid vrij te spelen.

Beter worden door dingen te doen

Maar ook andere vaardigheden in de game kun je verbeteren. Daarvoor heb je overigens geen orbs nodig, maar verbeter je het door te doen. Wie veel kills maakt door met zijn geweren er op los te knallen, kan uiteindelijk zijn ammo-cappaciteit verhogen of scherper schieten. Ben jij echter meer iemand die van close combat houdt, dan kun je met je vuisten er op los slaan en word je daar steeds beter in. En dan heb je nog de mogelijkheid om veel met explosieven te gooien om ook daar beter in te worden. Het is een manier waarbij alle acties die je in de game uitvoert je het gevoel geven dat je voortgang boekt.

Slopen in de Wrecking Zone is vermakelijk

Naast het hoofdverhaal kent Crackdown 3 ook een multiplayer genaamd de Wrecking Zone. Het aparte aan deze modus is dat het volledig losstaat en als losse game wordt gedownload. In de game word je in een team van vijf gegooid en moet je proberen het andere team uit te schakelen. Het grappige aan deze modus is dat je alles kunt slopen. Een gebouw dat op je kop valt is eerder een regel dan een uitzondering en dat geeft veel voldoening.

Missies zijn erg saai

Toch zijn er genoeg punten waarop Crackdown 3 de mist in gaat. Het is een game die het vooral van de actie moet hebben en de mogelijkheid om al springend de stad te verkennen. Kijken we naar andere elementen, dan valt het geheel redelijk door de mand. Zo zijn de verschillende missies die je krijgt voorgeschoteld behoorlijk eentonig. Het is vaak niet meer dan ergens heen gaan, daar alle vijanden afmaken en eventueel afrekenen met een eindbaas, eventueel nog een schakelaar overhalen en voilà: de missie is geslaagd. Zeker wanneer je de game een paar uur achter elkaar speelt, gaat dit behoorlijk eentonig worden.

Crackdown 3

Het verhaal van Crackdown 3 boeit niet

Daarnaast is dit zo’n typische game waarbij het verhaal echt nergens op slaat. Het begint nog wel aardig wanneer het personage van acteur Terry Crews de andere Agents opjut om te beginnen met een gevaarlijke missie. Helaas worden ze twee seconden daarna volledig van de kaart geveegd en lijkt iedereen te zijn verloren. Alleen jouw personage overleeft en krijgt een kans om wraak te nemen. En buiten dat is er zoiets als een evil corporation en macht overnemen en nog wat andere dingen, maar het is zo generiek als dat het maar kan en je vergeet alles enorm snel weer. Nu is dit een game die je speelt om de actie, maar voor een titel die zo lang in ontwikkeling is geweest, mag je toch wel wat meer verwachten.

Crackdown 3

Daarmee is Crackdown 3 niet de game waarop ik had gehoopt. Tegelijkertijd is het ook zo dat het simpel tijdverdrijf is en dat is ook wel eens fijn. Zeker wanneer je een Xbox Game Pass hebt, waarin je de game gelijk in huis kunt halen, heeft het een meerwaarde. Crackdown 3 is nu beschikbaar voor pc en Xbox One. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.