Days Gone Review: Weer een goede game voor de PS4

Games Jelle van Es 25 apr 2019

Days Gone is een titel die een ietwat vreemd traject heeft gehad. Toen de game werd onthuld, was het gevoel rondom de game goed. Vervolgens werd het rustig rondom de game en kregen we een beetje het idee dat het een dertien in een dozijn-game zou gaan worden. Ook kreeg de game minder aandacht dan de andere grote titels van Sony, waardoor je het idee kreeg dat het een matige titel zou gaan worden. Maar een paar weken voor release waren er hands-on mogelijkheden en was het gevoel weer beter. Nu is de game bijna uit en heb ik de game onlangs uitgebreid kunnen spelen.

De game neemt je mee naar een wereld waarin een zombie-achtig virus is uitgebroken en Freakers voor een gevaar zorgen. Daarin maken we kennis met Deacon St John. Hij is onderdeel van de Mongrels MC en aan het begin van het avontuur zien we hoe zijn vrouw zwaar gewond in een helikopter wordt geplaatst en wegvliegt. Waarnaartoe geen idee, maar dat weerhoudt hem er niet van om hoop te blijven houden. Tegelijkertijd probeert hij in de nieuwe wereld er het beste van te maken. Op zijn motor neemt hij vuile klusjes aan als een soort premiejager en probeert hij zijn hoofd boven het water te houden. Dit zijn de vijf punten die me zijn opgevallen.

Het hoofdpersonage boeit

Eén van de punten waarop Days Gone me positief heeft verrast is op het gebied van het personage Deacon St John. Het is een vent die over lijken kan gaan, maar alleen als er geen betere uitweg is. Aan het begin zie je hoe hij iemand executeert, maar alleen maar om hem niet over te laten aan de Freakers die hem levend zou opvreten. Hij is trouw aan zijn vrienden en hen die hem helpen, maar als je tegen hem bent, dan zal hij je aanpakken. De gesprekken die hij voert met anderen of de opmerkingen die hij maakt, zijn boeiend.

Days Gone
Bron: PlayStation

Rondrijden op je motor is top

De wereld van Days Gone is behoorlijk groot en verdeelt over verschillende stukken. Aan het begin van de game moet ik eerlijk zeggen dat ik het motorrijden volledig ruk vond, maar na een tijdje begon ik er aan te wennen. Daarnaast verdien je in de game geld waarmee je upgrades kunt kopen en je motor beter voor de dag komt. Het rijden over de motor voelt erg goed en het wordt eigenlijk een soort van vriend. Eentje die je ook regelmatig van benzine moet voorzien, want anders zit je zonder en ben je een ridder zonder paard.

Days Gone

Spanning van de vele vijanden

Days Gone is bovendien een game waarbij je vaak goed moet vooruitdenken. De menselijke vijanden zijn vaak behoorlijk pittig en zullen op het moment dat ze door hebben waar jij bent alles op alles zetten om jou uit te schakelen. Daarbij openen ze het vuur en zullen ze je van verschillende kanten bestoken. Maar het zijn met name de momenten waarbij je met hordes aan Freakers te maken krijgt die me op het puntje van de stoel brachten. Dan moet je of heel sneaky te werk gaan om het te overleven of er voor te zorgen dat je een goed plan maakt met vuur en explosieven om ze uit te schakelen.

Days Gone

Genoeg te doen en te beleven in Days Gone

Days Gone is bovendien een grote game. Het hoofdverhaal neemt je langs allemaal locaties en biedt een goede variatie aan missies. Maar daar buiten is er nog zoveel meer te doen. Er zijn haarden waar Freakers zich verzamelen, die je graag wilt uitschakelen. Of je gaat op zoek naar kampen van mensen die meedogenloos onschuldigen afmaken. Elke keer dat je rondrijdt en ergens komt, stap je toch weer af om te kijken wat daar precies te beleven valt.

Days Gone
(Bron: Sony)

Technisch zijn er wat problemen

Vaak pak ik dit vijfde punt om toch iets van een minpunt te noemen. Nu is Days Gone voor mij een titel waar ik echt enorm veel lol mee heb gehad, maar technisch gezien kent de game wel wat foutjes. Zo is de framerate niet altijd even stabiel en dat is nogal irritant wanneer het hectisch in de game wordt. Ook ben ik hier en daar stukken in de game tegengekomen, waarbij het beeld nog werd opgebouwd en dat voelt wat matigjes aan. Er zijn momenteel waarop Days Gone echt een mooie game is, maar er zijn ook genoeg punten waarop hij technisch wat tegenvalt.

Days Gone
(Bron: PlayStation)

Days Gone is nu beschikbaar voor de PlayStation 4. Lijkt de game je tof? Dan hebben we goed nieuws. We kunnen namelijk dankzij Sony één exemplaar weggeven. Om daar kans op te maken vragen we je een mail te sturen naar [email protected], waarbij je aangeeft kans te willen maken op deze prijs.

Wil je meer lezen over alles dat met gaming te maken heeft? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.