World War Z Review: Leuk om met vrienden te spelen

Games Jelle van Es 26 apr 2019

Een review schrijven over World War Z zonder een vergelijking te maken met Left 4 Dead is eigenlijk onmogelijk. De game is duidelijk een ode aan de klassieker van Valve, die destijds door miljoenen gamers gespeeld werd. Voor zijn tijd was Left 4 Dead erg goed. Met een team van vier moest je een weg vechten door zombies aan hordes en onderweg was het zaak om elkaar te helpen. Met je koptelefoon op lekker schreeuwen naar je maten. Het was zo’n tien jaar geleden een groot feest.

Inmiddels zijn we meer gaan verwachten van games. Je wilt als gamer vandaag de dag niet steeds dezelfde zetten doen en wil variatie in gameplay. Er zijn echter games die dat niet door hebben. Evolve is daar een goed voorbeeld van. Vlak voor de release van de game was ik laaiend enthousiast over het concept van vier hunters die jagen op een groot monster. Maar toen hij uit kwam, was het eigenlijk steeds hetzelfde. Dat is wat World War Z in het kort ook is. Een game die de eerste keer samen met een vriend fantastisch is, maar waarbij je uiteindelijk merkt dat het wel meer van hetzelfde is. Dit zijn mijn bevindingen

Ideaal om samen met vrienden te spelen

Nu is elke game die je samen kunt spelen bij voorbaat een stuk interessanter. Het concept van samenwerken en met een vriend of vrienden door dik en dun te gaan is gewoon een stuk interessanter dan wanneer je alleen speelt. En omdat je te maken krijgt met vele zombies, heb je ook vaak momenten waarop jij de held kunt uithangen of je je maat de kans geeft om jou te redden tegenover het opkomende geweld.

World War Z

Behoorlijk spannend

De game is ook behoorlijk spannend. Op elk moment kan het misgaan, omdat je een domme fout maakt of niet scherp schiet wanneer je omsingeld wordt. Het is zodoende zaak om constant de focus er op te houden, zodat je niet alleen in leven blijft, maar ook de levens van je medespelers weet te redden. Dat zorgt er voor dat je continu op het puntje van je stoel zit.

World War Z

Veel zombies tegelijkertijd

Soms krijg je te maken met vele zombies tegelijkertijd, in de zogenaamde swarms. Net als in de film zullen de zombies dan op elkaar gaan springen om op een hoger gelegen positie te komen. Het is een indrukwekkend geheel om et aanschouwen, maar over het algemeen heb je er minder moeite mee om de swarms te verslaan dan dat je te maken krijgt met speciale zombies met speciale vaardigheden.

World War Z

Te veel herhaling

Toch is World War Z een game die ook dingen minder goed doet. De game is nogal suf wanneer je bedenkt wat je er precies in kunt doen. In elk level dat je speelt zijn er telkens dezelfde stappen die je doorloopt. De ene keer moet je een bepaald object beschermen, de andere keer krijg je een beperkte tijd om ergens een basis op te bouwen om het de aankomende zombies moeilijker te maken om binnen te vallen en ga zo maar door. Zeker wanneer je de levels één volledig hebt uitgespeeld, gaat het je een beetje tegenstaan en wordt World War Z een game die je op een soort automatische piloot speelt.

World War Z

Omgevingen zijn saai

Daarbij helpt het niet dat de omgevingen die je voorgeschoteld krijgt nogal saai zijn. Je komt in wereldsteden als New York en Tokio, maar de steden boeien eigenlijk niet en de plekken waar je komt zijn redelijk suf. Sowieso is dit een game die visueel gezien niet al te indrukwekkend is en echt middelmaat uitschreeuwt.

World War Z

Zodoende is World War Z een game die op papier erg tof klinkt, maar in de praktijk niet helemaal tot zijn recht komt. Leuk om een paar keer met je vrienden te spelen, maar geeft nooit hetzelfde gevoel als Left 4 Dead. World War Z is nu beschikbaar voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One. Wil je de game voor de PlayStation 4? Dan hebben we de mogelijkheid om 1 exemplaar weg te geven. Om daar kans op te maken, vragen we je een mail te sturen naar [email protected], met daarin de vermelding van de prijsvraag. Laat daarbij ook je adresgegevens achter, zodat we de game kunnen versturen.

Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.