Fitbit Inspire HR Activity Tracker Review

Tech Jelle van Es 25 apr 2019

Gezond bezig zijn is iets dat een steeds belangrijker onderdeel is van onze samenleving. We zijn ons vandaag de dag meer bewust van hetgeen dat we eten en wat de effecten daarvan zijn en ook op het gebied van sport weten we veel meer. We weten dat bewegen goed is, maar soms moet je een kleine motivator hebben. Het hebben van een Activity Tracker is dan een goede keuze. Deze gadgets houden bij hoeveel je per dag beweegt en dat zorgt er voor dat je net wat meer gemotiveerd bent om even naar de sportschool te gaan of naar kantoor te lopen in plaats van de auto te pakken. De Fitbit Inspire HR Activitiy Tracker is daarbij een gadget uit het middensegment.

Het device houdt in de basis dagelijks bij wat je doet en geeft je zodoende de motivatie om meer te bewegen. Maar kent tegelijkertijd ook veel diepgang. Zo kan de Fitbit Inspire HR Activity Tracker je hartslag meten en je zodoende iets nauwkeuriger vertellen wat je precies doet. Helemaal handig is het wanneer je voor een stuk hardlopen instelt dat je die oefening gaat doen, zodat hij nog preciezer je kan vertellen hoeveel calorieën je verbruikt. Ook kan hij op basis van wat je precies doet zelf bepalen waar het op lijkt. Zonder iets ingesteld te hebben, snapte mijn Fitbit Inspire HR Activity Tracker dat ik de ene keer op de fiets zat en de andere keer aan het voetballen was.

Fitbit Inspire HR
(Afbeelding: Fitbit)

De Fitbit Inspire HR

Op een speciale app kun je precies bijhouden wat je gedaan hebt. Dat moet je wel met een korrel zout nemen. Ikzelf fiets dagelijks van werk naar de school van mijn zoon, die dan achterop zit. Dat is ongeveer een half uurtje op en neer, maar is dan wel op een elektrische fiets. Dat kost me bijna geen druppel zweet. Toch ziet mijn Fitbit als een activiteit dat mij 190 calorieën zou hebben verbrand. Dat durf ik zeer te betwijfelen. Daarnaast is het zo dat de stappenteller ook niet helemaal precies is. Het zwaaien van de arm wordt al vaak als een stap geteld. En wanneer ik stukken loop en daarbij de route van Google Maps volg, geeft mijn Fitbit vaak aan dat ik of veel meer of juist minder heb gewandeld. Dat terwijl mijn Apple Watch tegelijkertijd dezelfde afstand al Google Maps pakt. Wat dat betreft geloof ik dus niet alles dat de Fitbit Inspire HR Activity Tracker zegt.

Fitbit Inspire HR

Je zou het ook niet als exacte wetenschap moeten zien. Het is echt meer iets dat je motiveert om te gaan bewegen en waarbij het leuk is om terug te zien wat je allemaal gepresteerd hebt.

De Fitbit Inspire HR Activity Tracker heeft ook een aantal sterke punten. Ten eerste gaat de batterij lang mee. Waar ik de Apple Watch eigenlijk elke dag op de oplader moet leggen, omdat hij niet langer dan twee dagen meegaat, daar laad ik de Fitbit Inspire HR Activity Tracker om de vijf dagen op. Verder is het een zeer licht device, die je behoorlijk strak om je pols kunt dragen zonder dat het echt vervelend is. Op die manier kun je hem ook ‘s nachts om laten en geeft de gadget je ook advies over je slaappatronen. En tot slot is het natuurlijk een handig device die je vertelt hoe laat het is.

Fitbit Inspire HR

De Fitbit Inspire HR Activity Tracker is zodoende verre van perfect, maar kent genoeg goede punten om er toch tevreden over te zijn. Elk uur als je niet bewogen hebt, daagt hij je uit om toch even 250 stappen te zetten. En ondanks dat dat dom is, ben ik er toch een paar keer ingetrapt. Op die manier ben je jezelf simpelweg meer bewust van hoeveel per dag je beweegt en hoe een extra rondje wandelen na het avondeten je kan helpen om je bloedsdoorloop weer goed op gang te krijgen in plaats van op de bank te ploffen. Voor echte health-liefhebbers zijn er betere alternatieven, maar als motivator werkt het gewoon uitstekend. De Fitbit Inspire HR Activity Tracker is onder andere hier te krijgen.