Final Fantasy X & X-2 HD Remaster Review

Games Jelle van Es 24 apr 2019

De games Final Fantasy X en Final Fantasy X-2 zijn games die in eerste instantie verschenen op de PlayStation 2. Het zijn games die voor die tijd visueel erg mooi waren en ook op het gebied van verhaal vertelling zeer netjes waren. Inmiddels zijn we van onze games wel iets meer gewend, maar in het tijdsperspectief was het erg goed. Een paar jaar geleden besloot Square Enix om de games opnieuw uit te geven in een HD-jasje. Eerst was de PlayStation Vita aan de beurt, waarop de game erg goed werkte. Vervolgens kreeg hij nog een kans op de PlayStation 4 en nu is hij andermaal uitgebracht op de Xbox One en de Nintendo Switch.

Met name die laatste versie is een interessante. Net als bij de PlayStation Vita destijds heb je de mogelijkheid om de game overal mee naar toe te nemen en onderweg te spelen. Dat blijkt net als bij Final Fantasy VII, waarvan je de review op de Nintendo Switch hier kunt lezen. Dit is gewoon een heerlijke game om er telkens even bij te pakken en een stukje verder te gaan. Dit zijn de vijf punten die mij zijn opgevallen.

Twee games die behoorlijk anders zijn

Final Fantasy X is het eerste hoofddeel uit de serie die een soort van vervolg kreeg in de vorm van Final Fantasy X-2. Die laatste speelt zich een paar jaar later af en speelt hier en daar iets meer als een actiegame en kent andere systemen. De personages die je tegenkomt zijn herkenbaar, maar de manier waarop je het speelt is flink anders. Op die manier krijg je in deze bundel niet alleen twee games voor de prijs van één, maar krijg je voornamelijk twee compleet andere games voor de prijs van één.

Final Fantasy X & X-2 HD Remaster

Vechtsystemen zijn tof

Ondanks dat er verschillen zijn in de twee titels, zijn er ook overeenkomsten. Zo zijn de vechtsystemen van beide games erg goed. Met name dat van Final Fantasy X vind ik nog altijd heel leuk om te doen. De gevechten zijn redelijk snel wanneer je goed rekening houdt met de diverse vaardigheden die jouw personages hebben en met name wanneer je tegen eindbazen moet strijden is het lekker pittig. In Final Fantasy X-2 moet je leren om te gaan met het vechten in diverse rollen, waarbij elke rol weer zijn eigen voordeel heeft. In beide gevallen vond ik het totaal geen probleem om zo nu en dan een extra gevecht te doen en beter te worden voor de baasgevechten die zouden komen.

Final Fantasy X & X-2 HD Remaster

Muzikale ondersteuning is uitstekend

Een ander sterk punt dat in beide games te vinden is, is de muzikale ondersteuningen. Het is niet voor niks dat de muziek van Final Fantasy in het verleden goed was voor meerdere concerten en de muziek uit Final Fantasy X en X-2 is echt uitstekend. De diverse tussenscenes komen dankzij de mooie muziek nog beter tot leven en wanneer je in de wereld rondloopt, is de achtergrondmuziek vaak ook erg goed.

Visueel sterk

Het laatste sterke punt is terug te vinden op het visuele vlak. De HD Remaster was destijds al goed en dat kan ook gezegd worden voer deze Nintendo Switch-versie. Er zitten geen extra toeters en bellen op, maar de personage zijn scherp en de omgevingen zijn vaak mooi. Waar Final Fantasy VII nog een game was die gewoon echt klassiek was, daar is dit een game die gewoon meer zou kunnen met andere games op de Nintendo Switch.

Final Fantasy X & X-2 HD Remaster

Hier en daar gewoon wat knullig

Dit is een game die meer dan vijftien jaar oud is en waarbij de kwaliteiten van voice actors nog niet zo goed waren als we dat vandaag de dag gewend zijn. Ook lijkt het er op dat ontwikkelaars tijdens het proces wat minder veeleisend zijn. Als gevolg daarvan komen sommige gesprekken en scenes behoorlijk suf over en is met name de scene waarbij hoofdpersonages Tidus en Yuna gaan lachen gewoon pijnlijk. Bekijk daarvoor maar eens de onderstaande video van 2 minuut 20 om er een aardig beeld van te krijgen.

Final Fantasy X en X-2 HD is nu dus uitgebracht voor de Nintendo Switch en de Xbox One, maar was eerder al beschikbaar voor de PlayStation 4. Wil je meer lezen over alles dat met gaming te maken heeft? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.