Elektrische auto: 5 redenen om hem nu niet te kopen

Elektrische auto's Lisanne Beijen 21 aug 2021
Leestijd: 4 minuten

Er zijn genoeg redenen op te noemen voor het kopen van een elektrische auto. Elektrisch rijden heeft namelijk veel voordelen, en in het geval je het nog niet wist: het is de toekomst van autorijden. Dus, wat let je?

Nou, er zijn ook een aantal redenen te bedenken waarom je beter (nog) geen elektrische auto kan kopen. De elektrische auto is ook niet perfect. Houd daarom rekening met het volgende voordat je er een aanschaft.

Elektrische auto’s hebben een korte actieradius

De actieradius van elektrische auto’s is een groot discussiepunt tussen liefhebbers van elektrisch rijden en twijfelaars. Het blijft een van de belangrijkste pijnpunten voor consumenten die moeten kiezen tussen een auto die rijdt op fossiele brandstof en een elektrische variant.

De actieradius van de Kia Niro is zo’n 455 kilometer, ongeveer hetzelfde als die van de Hyundai Kona. Dat is niet enorm, maar het is ook niet weinig. Het ligt er net aan waar en waarvoor je de auto gaat gebruiken. De actieradius van elektrische auto’s wordt echter steeds groter.

Nog even wachten met het kopen van een elektrische auto in de hoop dat over een jaar of twee de actieradius van nieuwe modellen is verdubbeld? Misschien een beetje optimistisch, maar het kan een reden zijn om nu nog niet over te stappen naar elektrisch.

Kia e-niro
Kia e-Niro (Afbeelding: Kia)

Het is een grote investering

Anno 2021 komen er steeds meer elektrische auto’s op de markt die betaalbaar zijn voor het grote publiek. Wie elektrisch wil rijden hoeft al lang niet meer het spaargeld uit de linnenkast tevoorschijn te halen om daarmee een dure Tesla aan te schaffen.

Zo heeft een elektrische Volkswagen ID3 bijvoorbeeld een prijs vanaf 33.490 euro. Toch is een elektrische auto kopen een grote investering. 33.490 Euro is misschien niet bizar veel voor een elektrische auto, maar het blijft veel geld. Ook de tweedehands elektrische automarkt is nog niet echt lekker op gang.

Gaat de auto die je nu voor de deur hebt staan nog wel even mee? Dan kun je het geld misschien beter nog even in de portemonnee, op de bankrekening, en/of in de linnenkast laten.

Volkswagen ID.3 elektrische auto
De nieuwe Volkswagen ID.3 (Afbeelding: Volkswagen)

Er is minder keuze

Ben jij iemand die vaak keuzestress heeft? Koop dan vandaag nog een elektrische auto, nu de keuze nog niet zo heel erg reuze is. Over een paar jaar is dat namelijk gegarandeerd anders. Zeker in het tempo waarin autofabrikanten nu nieuwe elektrische auto’s op de markt brengen en beloven volledig over te stappen naar het produceren van elektrische auto’s.

De autoliefhebber heeft misschien liever wat meer keuze. Zeker als het op de looks van de auto aankomt. ‘Gewone’ auto’s zijn vaak tot in de puntjes te personaliseren. Dat geldt nog niet voor elektrische opties, maar daar komt gegarandeerd verandering in naarmate elektrisch rijden aan populariteit toeneemt.

Hoe Tesla ervoor zorgt dat je elektrische auto minder snel gestolen wordt
Tesla Model 3 (Afbeelding: Tesla)

Elektrische auto opladen duurt lang

De accu van een elektrische auto volledig opladen duurt lang. Gelukkig kun je dat vaak ‘s nachts doen terwijl jij op een oor ligt, of met een snellader waardoor je niet lang hoeft te wachten. Altijd een snellader gebruiken is echter geen optie: dit is slecht voor de lithium-ion accu en heeft uiteindelijk een effect op de levensduur van het gevoelige ding. Lees hier meer tips voor het onderhouden van de accu.

Oftewel: je moet er mee leven dat een elektrische auto opladen langer duurt dan de tank van een auto volgooien met benzine. Tenminste, als je besluit nu over te stappen op elektrisch rijden. Er worden in de toekomst ongetwijfeld nieuwe technieken ontwikkeld die de laadtijd versnellen.

Renault Zoe E-TECH Electic elektrische auto
Renault Zoe E-TECH Electric (Afbeelding: Renault)

Niet voldoende infrastructuur voor elektrische auto’s

Nederland timmert hard aan de weg, letterlijk, om elektrische laadpalen te plaatsen. Op dit moment staan er volgens de ANWB meer dan 80.000 openbare laadpalen in Nederland, waarvan meer dan tweeduizend snelladers. Nederland heeft de grootste laaddichtheid van Europa.

Toch is laadangst een serieuze angst van veel potentiële elektrische autokopers. De angst om onderweg met een lege accu langs de weg te staan is niet irreëel, zeker niet in landen en op plekken waar er nog niet veel laadpalen en snelladers staan.

Er bestaat geen twijfel over dat de infrastructuur rondom elektrisch rijden in de komende jaren in een rap tempo uit de grond wordt gestampt waar die nog niet bestaat, en vergroot wordt waar die er al wel is. Desalniettemin kan laadangst een legitieme reden zijn om nog even te wachten met de overstap naar elektrisch rijden.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen