Elektrische auto: de belangrijke vraag die niemand kan beantwoorden

Elektrische auto's Sam Dille 3 sep 2022
Leestijd: 2 minuten

Thomas Edison waarschuwde ruim honderd jaar voor de eerste elektrische auto al dat de capaciteit van batterijen afneemt na bepaalde tijd. En die boodschap namen fabrikanten erg serieus. Batterijen zijn sindsdien namelijk drastisch verbeterd, met nieuwe ontwerpen en chemicaliën die het rijbereik flink hebben vergroot.

Wetenschappers en fabrikanten beloven vergelijkbare verbeteringen met de volgende generatie van batterijen die elektrische auto’s nog sneller opladen en langer meegaan. En dat allemaal zonder een te hoge prijs. Hoewel er toch wel wat uitdagingen zijn, zijn marktleiders ervan overtuigd dat ze verder kunnen gaan dan de huidige lithium-ion technologie met nieuwe materialen zoals silicium- of lithium-metaalanoden en vaste elektrolyten.

Batterijen elektrische auto’s niet te vergelijken

Fabrikanten van elektrische auto’s die in nieuwe batterijen willen investeren, stuiten op één belangrijke hindernis: er is niet echt een graadmeter voor prestaties van de batterij, waardoor je eigenlijk niet kunt bewijzen dat de ene batterij beter is dan de andere.

“Het grootste probleem in de batterij-industrie is dat er veel nepnieuws is”, zegt Qichao Hu, chief executive officer van SES AI Corp, een batterijbedrijf in Woburn, Massachusetts, dat gespecialiseerd is in lithium-metaaltechnologie.

Batterij elektrische auto
De batterij van een EV. (Afbeelding: ANWB)

Het versnellen van de laadtijd gaat gepaard met een ander struikelblok. Verbeter je namelijk de prestaties op het ene gebied, dan gaat dit vaak ten koste van prestaties op een ander gebied. Een groter bereik betekent bijvoorbeeld over het algemeen een langere laadtijd voor je elektrische auto, en een snellere laadtijd zorgt voor minder bereik.

Maar de laadtijd heeft ook invloed op de levensduur van de cyclus: hoe sneller je tankt, hoe minder volledige ladingen je in de loop der jaren krijgt. En niemand heeft bedacht of siliciumanoden, die moeten zorgen voor verbeteringen in energiedichtheid, net zo lang meegaan als de huidige grafietanoden. Al deze factoren maken het op dit moment bijna onmogelijk om de levensduur van een batterij te beoordelen.

Zo worden verschillende prestaties toch beoordeeld

Hoewel groepen zoals het National Institute of Standards and Technology zeggen dat er geen plannen zijn om specifieke criteria te ontwikkelen, zijn wel er ideeën voor het beoordelen van batterijprototypes in opkomst.

Het Vehicle Technologies Office van het Amerikaanse ministerie van Energie vraagt ontwikkelaars van elektrische auto’s bijvoorbeeld al haar batterijen te beoordelen op technische prestaties en vooruitgang, maar lang niet iedereen neemt deel. Bovendien zijn verschillende formaten moeilijk met elkaar te vergelijken.

Sommige academische tijdschriften, zoals Nature Energy en de American Chemical Society’s ACS Energy Letters, hebben checklists ingesteld die auteurs van onderzoekspapers voorafgaand aan publicatie moeten invullen. Dit werd specifiek gedaan, zodat batterijen op een objectieve manier kunnen worden beoordeeld. Of elektrische auto’s in de toekomst echt beter presteren, blijft dus nog maar de vraag.

Wil je overstappen naar een elektrische auto, maar vind je het toch iets te prijzig? Check dan hier op welk moment je het best een EV kunt kopen!

Is dit het juiste moment om een elektrische auto te kopen?

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen