Subsidie, kosten en al het andere dat je wil weten over een elektrische auto in 2024

Elektrische auto's Jeroen Kraak 3 jan 2024
Leestijd: 3 minuten

Een nieuw jaar betekent invoering van nieuwe regels, maar hoe zit het precies bij de elektrische auto? Krijg je nog steeds subsidie en blijft de belasting onveranderd? WANT-redacteur Jeroen Kraak vertelt het je.

In 2023 zijn er 114.000 nieuwe elektrische auto’s geregistreerd. Het aandeel van EV’s in het totaal aantal auto’s bedroeg hiermee zo’n 30 procent. Dat betekent dat ondanks alle stimulans nog 70 procent benzine, diesel of hybride verkiest boven de volledig elektrische auto.

Is 2024 het jaar om over te stappen naar de elektrische auto vanwege belastingen en subsidies, of kan je beter de kat uit de boom kijken? Er gaat de komende jaren nogal wat veranderen.

Hoe zit het met subsidies voor de elektrische auto in 2024?

Om maar met de deur in huis te vallen: in 2024 blijft alles hetzelfde als in 2023. Dat betekent dat je nog steeds subsidie krijgt voor de aanschaf van een elektrische auto. Dat geldt zowel voor een nieuwe als een tweedehands auto.

Bij een nieuwe ligt dat bedrag op 2.950 euro en bij een tweedehands exemplaar is dit 2.000 euro, mits die aan een aantal voorwaarden voldoet.

Deze bestaande elektrische auto's hebben binnenkort een actieradius van 1000 kilometerDe Nio ET7.

Een van de voorwaarden is dat de EV in de SEPP autolijst staat. In deze lijst vind je wel wat meer oudere exemplaren dan nieuwe. Logisch, gezien die al een langere tijd op de markt zijn en dus meer worden aangeboden. Daarnaast mag de nieuwprijs van een elektrische auto maximaal 45.000 euro zijn en moet deze minimaal 3 jaar op je naam staan, anders moet je wellicht ontvangen subsidie terugbetalen.

Of deze subsidie verlengd wordt na 2024, is nog maar de vraag. Alles zal afhangen van wat een nieuwe regering wil. De huidige regeling loopt tot 27 december van dit jaar. Bovendien is er een maximum subsidiebedrag beschikbaar. Als dus meer mensen een aanvraag indienen dan dat er subsidie is, kan je dus buiten de boot vallen. In dat geval geldt: wie het eerst komt, wie het eerst maalt.

Zo veel motorrijtuigenbelasting (MRB) betaal je in 2024

Net zoals de voorgaande jaren betaal je ook in 2024 geen MRB voor een elektrische auto. Zelfs de eigenaren van de grootste EV’s hoeven geen cent over te maken.

Maar net zoals met de aanschafsubsidie loopt ook dit voordeel aan het eind van het jaar af, tenzij de overheid dit belastingvoordeel verlengt. Mocht dit niet gebeuren, dan zal je dus MRB moeten betalen voor je elektrische auto en dat kan vrij fors worden.

Dit merk van elektrische auto's wil zijn eigen iPhone makenPolestar 3

In 2025 valt het nog relatief mee. Dan gaan bezitters van elektrische auto’s een kwart betalen van het belastingtarief dat voor normale benzineauto’s geldt. In 2026 wordt dat echter het volle tarief.

In Nederland kijkt men hiervoor naar het gewicht. Elektrische auto’s zijn door grote accu’s zwaarder dan benzine-auto’s. Hierdoor kun je straks forse belastingen verwachten voor je elektrische auto. Wel verschillen de bedragen per provincie, maar dit zijn vaak enkele euro’s per maand.

Als voorbeeld neem ik even de Tesla Model 3. Deze weegt 1.835 kilo. In 2025 betaal je daarvoor in de goedkoopste provincie (Noord-Holland) 318 euro per jaar en in de duurste (Zuid-Holland) 348 euro per jaar.

In 2026 lopen de kosten flink op, vanwege het voltarief. Dan kost die Tesla Model 3 je aan MRB in Noord-Holland 1.272 euro per jaar en in Zuid-Holland 1.392 euro. Dat is dus een groot bedrag waar je nu al rekening mee moet houden bij de aanschaf van een elektrische auto.
Belastingen en subsidies: zo veel kost de elektrische auto in 2024De Volkswagen ID.3

Kopen of toch nog wachten?

Wil je dus binnenkort een elektrische auto kopen? Dan is 2024 het jaar waar je dus nog snel een voordeel scoort in de aanschafprijs.

Ben je echter niet overtuigd in elektrisch rijden? Dan is het wellicht beter om af te wachten. Je gaat de komende jaren namelijk fors meer belasting betalen. Wat natuurlijk ook mee gaat spelen zijn externe factoren zoals de olieprijs. Als deze hoog blijven, kan het alsnog voordeliger zijn om een elektrische auto aan te schaffen, alleen ligt het daarbij wel aan hoeveel kilometers je maakt.

Aan de andere kant zien we dat elektrische auto’s steeds goedkoper worden. Hoewel je dus nu subsidie krijgt op een aantal modellen, kan het zo zijn dat je in de toekomst steeds minder betaalt voor een EV. Het kan ook daarom waard zijn om nog even te wachten met de aankoop.

Elektrische auto’s rijden in de toekomst zelf, maar hoe kun je ze herkennen?

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen