Elektrische auto Mercedes krijgt indrukwekkende technologie uit Formule 1

Elektrische auto's Jeroen Kraak 28 jun 2023
Leestijd: 2 minuten

Wie denkt dat de Formule 1 niet meer zorgt voor technologische vernieuwing, heeft het mis. Dat bewijst Mercedes met zijn nieuwe AMG S 63 E. Is het daarmee nu de ultieme elektrische auto?

Goed, in de Formule 1 zit Mercedes op dit moment in de grindbak, maar jarenlang was het het te kloppen team op de grid. De dominantie van Lewis Hamilton was ultiem en dus kunnen ze heus wel wat in de fabriek daar. Nu neemt het merk techniek mee naar hun nieuwe elektrische auto.

Technieken uit de Formule 1 in de semi-elektrische auto

Goed, de nieuwe Mercedes AMG S 63 E is niet helemaal een elektrische auto. Het is een zogenaamde hybride, waar je dus ook gewoon benzine in kunt stoppen. Een beetje vergelijkbaar met de Formule 1-auto’s tegenwoordig.

Het bijzondere aan deze semi-elektrische auto is dat deze de batterijtechniek gebruikt uit de Formule 1. Deze is ontworpen om de maximale performance omhoog te krijgen. Bovendien kan deze razendsnel opladen maar ook die energie gebruiken.

In de batterij van deze semi-elektrische auto van Mercedes zitten dan ook dezelfde lithium-ion cellen die worden gebruikt in de Formule 1. In totaal zijn dit er 1.200, die individueel worden gekoeld door ongeveer 17 liter hightech koelvloeistof. Daarmee heeft het constant de ideale temperatuur voor de hoogste performance.

Zoals gezegd is deze wagen een hybride, waardoor deze zowel op elektriciteit als op benzine rijdt. Als je ‘m gebruikt als volledig elektrische auto en je zit nog maar op 25 procent elektriciteit, schakelt die automatisch over naar comfortmodus om de batterij te sparen.

Op deze goedkope manier bouw je een benzinebak om tot elektrische auto
Een prachtige auto. (Afbeelding: Mercedes)

Genoeg luxe aan boord van deze Mercedes

Dat hybridesysteem is overigens niet hetzelfde als dat in de Formule 1. Hierbij is het vermogen van de benzinemotor hetzelfde als dat van de elektromotor, via dezelfde transmissie. Dat kan deze semi-elektrische auto echter niet aan. De elektromotor heeft namelijk een aparte transmissie op de achteras.

Maar naast de Formule 1-techniek heeft deze Mercedes nog veel meer. Je kunt tijdens het rijden kiezen tussen verschillende modi. Aan de binnenkant zit dan weer een luxe entertainmentsysteem met een 12,8-inch OLED-scherm waarop je Apple CarPlay of Android Auto kunt gebruiken.

Wat ook niet des Formule 1 is, is het luxe interieur van deze semi-elektrische auto. Denk aan zachte kussens, een voetensteun die uit de achterbank schuift, terwijl je van de massagestand geniet.

De Mercedes AMG S 63 E moet later dit jaar verschijnen en heeft een startprijs vanaf 236.170 euro.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen