De meest voorkomende fouten die elektrische auto-eigenaren maken

Elektrische auto's Sam Dille 9 mei 2024
Leestijd: 4 minuten

Het rijden van een EV kan soms pittig zijn. Wij leren je hoe je jouw elektrische auto efficiënter kunt gebruiken en het meeste uit je rit kunt halen.

De technologie van een elektrische auto is nog zo nieuw, dat er veel rijders zijn die voor het eerst te maken hebben met een EV. Een auto met een elektromotor rijdt niet enorm anders dan een benzinebak, maar er zijn genoeg verschillen die tot cruciale fouten kunnen leiden.

Gelukkig hebben je vrienden van WANT genoeg ervaring met een elektrische auto. Wij hebben wat veelvoorkomende fouten voor je op een rij gezet, met een passende oplossing. Zo wordt je makkelijker wegwijs in de wereld van EV’s.

Elektrische auto: de meest voorkomende fouten die je kunt maken

Rijden met een elektrische auto is heerlijk, maar je moet er in het begin even aan wennen. Fouten maken is in die fase heel normaal, dus maak je niet druk. Dit zijn de meest voorkomende fouten.

#1 Regeneratief remmen op het verkeerde moment

De meeste elektrische auto’s kunnen regeneratief remmen. Terwijl je remt, wordt de bewegingsenergie die je auto heeft, omgezet in elektrische energie. Deze energie wordt dan opgeslagen in de batterij van de auto, waardoor die een beetje wordt opgeladen. Je EV krijgt dus elke keer dat je remt een kleine boost.

EV fouten tijdens het remmen
Goed oppassen (Afbeelding: Pexels)

Maar op de snelweg kan het een beetje tegendraads zijn. Als je daar te veel remt, creëer je eigenlijk weerstand om energie terug te winnen. Zodra je snelheid daalt, moet je meer gas geven om weer op snelheid te komen, waardoor je uiteindelijk meer energie verbruikt. Regeneratief remmen is dus lang niet altijd zo handig als je denkt.

#2 Je rijdt te snel

Elektrische auto’s zijn enorm krachtig, en kunnen flinke snelheden behalen. Te snel rijden zorgt er alleen wel voor dat je batterij sneller leegloopt. Daarom is het slim om niet te hard te gaan en rustigere wegen te kiezen. Zo voorkom je niet alleen boetes, maar zorg je er ook voor dat je batterij langer meegaat.

#3 Je houdt geen rekening met extreme temperaturen

Als het buiten aan het vriezen is, heeft dat een flinke impact op de batterij van je elektrische auto. Het duurt langer om op te laden en je kunt minder ver rijden. Soms wel 12 procent minder. En als je dan de verwarming of airco aanzet, slurpt dat nog meer energie en gaat je batterij nog sneller leeg.

De temperatuur heeft dus invloed op hoe goed je batterij werkt. Bij extreem weer kun je daarom beter wat zuiniger omgaan met je batterij.

Elektrische auto, winter
(Afbeelding: Renato Mitra)

#4 Ga niet slepen met een elektrische auto

Bestuurders van een elektrische auto maken zich vaak zorgen over hoe ver ze kunnen rijden voordat de batterij leeg is. Vooral omdat er nog een beperkt aantal oplaadpunten te vinden zijn. Als je toch zonder stroom komt te zitten, is het misschien verleidelijk om een vriend te bellen om je te komen slepen.

Dat kan echter problemen geven, want elektrische auto’s zijn veel zwaarder dan gewone auto’s vanwege de accu. Het is dus een beter idee om de handleiding van de auto te checken of een expert om hulp te vragen.

#5 Te vaak snelladen

Het duurt best lang om een elektrische auto op te laden, vooral met gewone thuisladers. Die kunnen er meer dan twee dagen over doen om een nieuwe EV helemaal op te laden. Maar als je een level twee lader hebt, kun je dat terugbrengen tot ongeveer acht uur, en met een level drie lader kan het zelfs binnen een uurtje.

Waarom je de elektrische auto in de toekomst nooit meer hoeft op te laden
Aan de lader. (Afbeelding: Unsplash/Jenny Ueberberg)

De level drie chargers zijn niet alleen duurder, maar kunnen je batterij ook sneller laten verslijten vanwege de hoge laadsnelheid en hitte die ze genereren. Maar maak je geen zorgen, want zelfs als je af en toe snel laadt, heeft dat meestal niet zo’n grote invloed op de batterijduur. Als je het maar met mate doet.

#6 Vergeten op te laden

Als je een elektrische auto hebt die je kunt opladen met een stekker (dus geen benzine als backup), dan moet je zorgen dat je batterij altijd opgeladen is. Het kan een gedoe zijn om buiten de grote steden oplaadpunten te vinden. Meestal laad je je auto ‘s nachts of in het weekend thuis op, wat genoeg is voor een normale dag rijden.

Maar als je vergeet om de stekker in het stopcontact te steken, kun je ‘s ochtends met een lege batterij zitten. Zet daarom een herinnering op je telefoon, plak een briefje op de spiegel of doe iets anders om ervoor te zorgen dat je het niet vergeet.

#7 Je koopt elektrische auto’s nieuw

Ondanks de groeiende populariteit, zijn elektrische auto’s nog steeds behoorlijk duur. Veel mensen zijn nog steeds een beetje terughoudend om ze te kopen vanwege zorgen over hoe ver ze kunnen rijden en waar ze kunnen opladen. Dat betekent dat ze niet zo goed inruilen.

Tweedehands elektrische auto kopen? Subsidie stopt binnenkort
(Afbeelding: JP Valery)

Maar tweedehands EV’s zijn een slimme zet. Ze hebben meestal nog niet zo veel kilometers gereden en zijn veel goedkoper dan nieuwe opties. Het kan je zomaar duizenden euro’s besparen. Het is een goede manier om de wereld van elektrische auto’s te verkennen zonder al te diep in je portemonnee te hoeven tasten.

Elektrische auto laad je binnenkort gewoon op door te rijden op de snelweg

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen