Facebook wil weten of je vrienden aan het radicaliseren zijn

Tech Wesley Akkerman 2 jul 2021
Leestijd: 2 minuten

Het is geen geheim dat sociale media, zoals Facebook, een broedplek zijn voor extremisten die in hun eigen bubbel radicale content delen. Daarom is het niet gek dat het grote medium nu aan zijn gebruikers vraagt of mensen het vermoeden hebben dat hun vrienden aan het radicaliseren zijn. De vraag wordt nu gesteld aan gebruikers in de Verenigde Staten.

Daarnaast is het zo dat Facebook gebruikers op de hoogte brengt van het feit dat ze extremistische content bekeken hebben, wanneer dat het geval blijkt te zijn. Een vraag die gesteld wordt: “Maak je je zorgen dat iemand om je heen extremistisch wordt? Anderen in je situatie hebben vertrouwelijke ondersteuning gekregen.”

Facebook vs. extremisten

Ook is er nog een waarschuwing gespot. “Gewelddadige groepen proberen je boosheid en teleurstelling te manipuleren. Je kunt nu actie ondernemen om jezelf en de mensen om je heen te beschermen.” In beide gevallen biedt Facebook een link aan waar je dan op kunt klikken, die leidt naar een pagina voor extra hulp en info.

Facebook desktop laptop
Facebook op desktop (Afbeelding: Justin Sullivan/ Getty Images / AFP)

Die berichten zijn onderdeel van Facebooks Redirect Initiative. Dit programma heeft als doel gewelddadig extremisme te lijf te gaan op de website door gebruikers om te leiden. In plaats van het zien van haatdragende en gewelddadige content, komen ze uiteindelijk uit bij educatieve bronnen en ondersteuningsgroepen.

Meer haatdragende content op het medium

In februari liet Facebook nog weten steeds meer haatdragende content te moeten verwijderen. Dat geldt ook voor berichten waar intimidatie, naaktheid en andere beledigende content onder valt. Er moest actie ondernomen worden tegen 26,9 miljoen vormen aan haatdragende content in het vierde kwartaal. In het derde kwartaal stond die teller op 22,1 miljoen.

Daarnaast is het zo dat de hoeveelheid haatdragende content die een gebruiker voorbij ziet komen, afneemt. Voor elke tienduizend views voor foto’s en video’s geldt dat zeven tot acht gevallen vallen in de categorie haatdragend, in welke vorm dan ook.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

CNET

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen