Far Cry New Dawn Review: Lekker, maar anders

Games Jelle van Es 19 feb 2019

2018 begon goed met de release van Far Cry 5. De game nam je mee naar het fictieve Hope County in de staat Montana en gaf je een grote open wereld, waar je van alles kon beleven. Een jaar na die release hebben we nu Far Cry New Dawn. De game speelt zich een aantal jaar af na het einde van deel vijf en toont een post-apocalyptische wereld. Daarin neem jij het op tegen de Highway Men in een game die enerzijds aanvoelt als een tussendoortje, maar aan de andere kant ook een hoop nieuwe dingen biedt.

Daarbij moeten we ook wel zeggen dat Far Cry New Dawn een game is met een vriendelijker verkooprijsje. Je haalt de game voor zo’n 45 euro in huis, waarmee de uitgever min of meer al aangeeft dat het qua schaal minder groot is dan Far Cry 5. Naast een kleinere schaal is de game ook iets meer een RPG dan een shooter. Zo heb je een thuisbasis die je kunt verbeteren. Via upgrades krijg je toegang tot de mogelijkheid om betere wapens te maken en daarmee kun je vijanden harder afknallen. Die vijanden maken gebruik van hitpoints. Een headshot is effectiever, maar betekent niet altijd een instant kill. Daarmee voelt de game soms een beetje aan als een mix tussen Far Cry en The Division. Dit zijn de vijf punten die mij tijdens het spelen zijn opgevallen

Setting oogt erg leuk

Als ik denk aan een post-apocalyptische wereld, dan is dat vaak erg grauw en gevuld met ellende. De wereld van Far Cry New Dawn is dat eigenlijk niet. Het geheel is een stuk kleurrijker geworden en met name de vele roze tinten zorgen er voor dat de wereld er eigenlijk uit ziet alsof je er zelf in wilt gaan leven. Daarnaast is het goed om te zien dat de wereld qua variatie ook divers genoeg is. Van de bergen ga je naar het dal en loop je langs de vele rivieren. Onderweg kom je daarbij vijanden tegen, die je vaak de mogelijkheid geven om je buit aan voorwerpen te vergroten of ga je op jacht en knal je speciale dieren af.

Far Cry New Dawn

De drang om beter te worden

In Far Cry New Dawn wil je telkens beter worden. Dat kun je bereiken door bepaalde challenges te voltooien en met de ervaringspunten bepaalde vaardigheden te verbeteren. Maar tegelijkertijd is het ook handig om je basis te verbeteren en op die manier de mogelijkheid om betere wapens te maken vrij te spelen. Bij alles wat je doet heb je het gevoel dat het toevoegt aan de voortgang van je avontuur en word je telkens sterker. En dat is handig, want sommige vijanden die je tegenkomt zijn behoorlijk pittig.

Far Cry New Dawn

Outposts veroveren en expedities doen

Alles in de game draait om Ethanol. Deze soort brandstof heb je nodig om alles in je thuisbasis te upgraden. Om aan het goedje te krijgen, ga je voornamelijk op zoek naar verschillende outposts en verover je die. Als je dat gedaan hebt, heb je de optie om de veroverde basis leeg te trekken. Het gevolg daarvan is dan wel dat de vijanden terugkomen en de basis terug veroveren en er sterkere soldaten in zetten. De beloning om de basis voor een tweede keer te veroveren is echter ook groter. Zodoende is het juist leuk om outposts meer dan één keer te veroveren.

Far Cry New Dawn

Daarnaast speel je na een paar uur spelen de mogelijkheid tot expedities vrij. Dit zijn een soort dungeons waarbij je een bepaald pakket moet veroveren en daarmee moet proberen te otnsnappen. De uitdaging is behoorlijk groot. Lukt het je, dan scoor je wel heel veel voorwerpen, waarmee je weer andere upgrades kunt kopen. Ideale content overigens als je de game cooperatief met een vriend of vriendin wilt gaan spelen.

Autorijden werkt erg matig

Far Cry New Dawn is een game die zich afspeelt in een grote open wereld, waarbij je regelmatig grote stukken moet afleggen om op de plaats van bestemming te komen. Daarvoor is het min of meer nodig dat je een auto of een motor pakt. Maar het rijden daarmee is behoorlijk matig uitgewerkt en je hebt nooit het gevoel alles onder controle te hebben. Daarnaast is de navigatie soms onhandig en stuurt deze je vaak via een omweg naar de plek waar je wilt komen. En dan ben je dus nog langer aan het klooien. Wat dat betreft is het handig om snel de optie van fast travel vrij te spelen.

Far Cry New Dawn

Far Cry New Dawn is wel wat meer van hetzelfde

De Far Cry-formule is al een aantal jaar hetzelfde en wat dat betreft is Far Cry New Dawn niet veel nieuws onder de zon. Via hoofdmissies vordert het verhaal waarbij je een paar duidelijke badguys hebt die jou het leven zuur willen maken. Daarnaast kun je tijdens je avontuur verschillende personage rekruteren om jou tijdens de strijd bij te staan. Ook zijn er diverse zij-activiteiten waarbij je bepaalde puzzels moet oplossen om op een bepaalde plek te komen. Het is wat dat betreft hier en daar iets te herkenbaar. Mocht je dus op zoek zijn naar echt iets nieuws, dan is de game niet helemaal geschikt.

Far Cry New Dawn

Far Cry New Dawn is nu beschikbaar voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.