Jump Force Review: De werelden van Anime komen samen

Games Jelle van Es 19 feb 2019

Jump Force is een game die op papier echt perfect is. Het brengt de werelden van verschillende anime samen en geeft je zodoende de mogelijkheid om met vele helden tegen elkaar te vechten. De game kent personages uit zo’n beetje alle grote anime die hun oorsprong hebben gevonden in de Weekly Shonen Jump. Denk daarbij aan serie als Naruto, One Piece, Dragon Ball Z en nog veel meer.

Het hoofdverhaal begint wanneer een kwade kracht er voor zorgt dat verschillende anime werelden in elkaar overgaan en op het punt staan ook te botsen met de echte wereld, waardoor al het leven op houdt met bestaan. En dat wil je natuurlijk niet. Het hoofdverhaal begint wanneer jouw personage in New York vecht tegen Frieza en daarbij eigenlijk geen kans maakt om te winnen. Gelukkig weet de tijdreiziger Trunks uit de Dragon Ball Z-reeks je op tijd te redden en leert hij je hoe je je moet voorbereiden op het gevaar dat je te wachten staat. Dit zijn de vijf punten die tijdens het spelen zijn opgevallen.

Het vechtsysteem is goed

In zijn basis is Jump Force een vechtgame. Je neemt plaats in grote arena’s in verschillende soorten gevechten. Je kunt daarbij het één tegen één opnemen tegen een ander personage, maar er zijn ook missies waarbij je in een team van drie wordt geplaatst en tussen de personages kunt wisselen. De basis van het vechtsysteem werkt goed en binnen de kortste keren gooi je er toffe combinaties uit. Wanneer je echter dieper wil gaan, dan zijn er verschillende gebreken. Zo werkt het blokkeren of het ontwijken van aanvallen niet helemaal zoals je wilt en dat kan in het heetst van de strijd wat frustratie opleveren. Dat vergeef je de game echter wel weer wanneer je een indrukwekkende reeks van toffe aanvallen op je vijand afvuurt.

Jump Force

Veel opties om je eigen personage te maken

Na de eerste introductie in het verhaal krijg je de mogelijkheid om je eigen personage even goed in elkaar te zetten. De opties die je daarbij geboden krijgt zijn uitgebreid en divers, waardoor je echt je ideale anime-personage in elkaar kunt zetten. Daarbij kun je lekker losgaan met het haar en de andere attributen van jouw personage. Door vervolgens het verhaal te spelen, speel je ook nieuwe vechttechnieken vrij en kun je zodoende een held maken die een beetje wat van Goku heeft en een beetje van Naruto in een unieke mix.

Jump Force

Genoeg personages

In vechtgames is het altijd belangrijk dat je genoeg personages hebt om mee los te gaan. Wat dat betreft stelt Jump Force niet teleur. Er zijn er meer dan veertig in de game te vinden. Een aantal daarvan zul je wel herkennen, zoals Vegeta uit Dragon Ball Z, Luffy uit One Piece en Boruto uit de Naruto-reeks. Maar er zijn ook personages te vinden uit anime die iets minder groot zijn, zoals Saint Seiya, Rurouni Kenshin en Hunter x Hunter. Wie echter een absolute anime-fanaat is, zal waarschijnlijk zijn geluk niet op kunnen wanneer hij of zij de game speelt.

Jump Force

Cinematics zijn tergend slecht

Tegelijkertijd is er ook behoorlijk veel mis met Jump Force. Het komt pijnlijk naar voren wanneer je kijkt naar de verschillende cinematics in de game. Het lijkt wel of tijdens het ontwikkelen van de game de cinematics als laatste zouden worden gemaakt en dat het budget toen op was. De verschillende helden die je kent staan er vaak als zoutzakken bij, terwijl het juist een mooi moment was geweest om de over de top-stijl die anime zo tof maakt te tonen. Doordat de cinematics zo lachwekkend slecht zijn, komt het verhaal van de game nooit tot zijn recht.

Sowieso is alles buiten het vechten matig

Sowieso is eigenlijk alleen het vechten goed. De rest van de game is behoorlijk matig uitgewerkt. Zo word je tussen de missies door gedropt in een lege omgeving waar je via een soort kiosk nieuwe missies kunt aannemen. Het voelt erg karig aan. Door deze manier van opzet voelt alles aan als los zand dan een compleet geheel. En dat is gewoon erg jammer. Daarnaast is het vaak onduidelijk wat je precies kunt leren met de ervaringspunten die je verdient. Erg overzichtelijk is het niet.

Jump Force

Jump Force is nu beschikbaar voor pc, PlayStation 4 en Xbox One. Lijkt de game je iets? Dan hebben we goed nieuws. We mogen namelijk twee PlayStation 4-exemplaren van de game weggeven. Het enige wat je daarvoor moet doen is een mail sturen naar [email protected], waarbij je aangeeft kans te willen maken op deze prijzen. Vervolgens sturen wij ze zo snel mogelijk op. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.