Final Fantasy VII Remake Intergrade: leve Yuffie

Games Jelle van Es 24 jun 2021

Vorig jaar verscheen met Final Fantasy VII Remake één van de beste games. De titel bracht de klassieke game van de PlayStation naar een moderne spelcomputer. Daarbij vertelde de game het eerste gedeelte van het grotere verhaal, maar was het alsnog behoorlijk goed gevuld. En nu komt de game opnieuw uit als Intergrade op de PlayStation 5.

Het fijne aan Final Fantasy VII Remake Intergrade is dat je hem gratis kunt upgraden wanneer je de versie op de PlayStation 4 hebt. De enige uitzondering daarop is de versie die een tijdje geleden via PlayStation Plus werd uitgegeven. Die versie komt niet in aanmerking voor de upgrade. Naast de upgrade komt de nieuwe versie ook met optionele DLC in de vorm van Episode Intermission. En dat alleen al is een goede reden om de game weer op te starten. Dit zijn de punten die me zijn opgevallen.

Final Fantasy VII Remake Intergrade Review

De Yuffie-content is erg tof

Het eerste wat ik gedaan heb in Final Fantasy VII Remake Intergrade is het binnenhalen van Episode Intermission. Dit extra stukje verhaal speelt zich en paar uur na de opening van het hoofdverhaal af. Deze keer ga je aan de slag met Yuffie, dat in het origineel een geheim personage is. In dit verhaal reist ze af naar Midgar, om daar een ultieme Materia-vorm te stelen van Shinra. In die strijd wordt ze bijgestaan door Sonon, die net als haar uit Wutai komt.

Final Fantasy VII Remake Intergrade
Yuffie is cool (Afbeelding: Square Enix)

Na een opening, ga je in de Sector 7 Slums op zoek naar leden van Avalanche en word je op die manier op weggestuurd. In het verhaal zie je ook de andere helden uit de game voorbij komen, maar daar heb je eigenlijk geen interactie mee, wat ook logisch is, want in het hoofdverhaal zat Yuffie niet. Qua verhaal zit de uitbreiding goed in elkaar en de combat met Yuffie is weer net wat anders dan dat je gewend bent in de rest van Final Fantasy VII Remake. De uitbreiding is niet heel erg lang, maar de kwaliteit is erg hoog.

Fort Condor vermakelijke minigame

Naast de mogelijkheid om een nieuw avontuur te beleven in Final Fantasy VII Remake Intergrade, komt de uitbreiding ook met een toffe minigame in de vorm van Fort Condor. Het is gebaseerd op de actie die je in het origineel beleefde in aanloop naar de Phoenix-materia. In dit geval is het een soort van bordspel, waarbij je verschillende troepen op het slagveld dropt, die vervolgens de strijd met elkaar aangaan. Daarbij moet je goed kijken met wat voor soort vijanden je te maken krijgt en hoe je die het beste aanpakt. Uiteindelijk moet je doorstoten en de basis van de tegenstander verslaan. In de game ga je verschillende tegenstanders af die zo’n potje met je willen spelen, waarbij de ontwikkelaar er slim aan heeft gedaan om bekende koppen een rol te spelen in deze minigames, waardoor het ook nog eens een feest van herkenning is.

Leuke minigame! (Afbeelding: Square Enix)

Mooi moment om het avontuur andermaal te beleven

Het is dus de Yuffie DLC die het echt de moeite maakt om Final Fantasy VII Remake Intergrade in huis te halen, maar het hoofdavontuur weet ook nog altijd indruk te maken. Het basisverhaal is nog altijd sterk en het is heerlijk om dat voor een tweede keer te spelen, ook al weet je hoe de vork in de steel zit. Door het een tweede keer te spelen krijg je hier en daar toch net wat andere inzichten in wat de game is.

Final Fantasy VII Remake Intergrade
Ook buiten Yuffie genoeg te doen (Afbeelding: Square Enix)

Visuele verbeteringen in Final Fantasy VII Remake Intergrade

Daarnaast helpt het dat Final Fantasy VII Remake Intergrade gebruik maakt van de extra kracht die de PlayStation 5 biedt. Daarbij heb je de keuze om de game in een 4K-resolutie te laten afspelen of juist voor een hogere framerate van 60fps te gaan. Ik heb de game voor het grootste gedeelte in die tweede stand gespeeld en daardoor loopt alles net wat soepeler. Ook is het fijn dat laadtijden, die overigens niet zo lang waren, nu wat korter zijn. Ook kun je met een fotomodus aan de slag en op die manier de game op een mooie manier op te slaan.

Het ziet er goed uit (Afbeelding: Square Enix)

Savefile overzetten is wat omslachtig

Toch is er één ding dat wat irritant is wanneer je aan de slag wil gaan met Final Fantasy VII Remake Intergrade. Zeker wanneer je de game in eerste instantie op de PlayStation 4 hebt gespeeld. Je wil dan eigenlijk verder gaan waar je gebleven was. Die savefile overzetten is echter omslachtig. Eerst moet je de game op de PlayStation 4 opstarten. Omdat ik hem echter een tijd niet meer had gespeeld, had ik hem van mijn hardeschijf verwijderd, dus moest ik hem eerst weer downloaden, wat een tijdje duurt. Vervolgens kun je vanuit de game dus een savefile selecteren om over te zetten. Als je dat hebt gedaan, start je de versie op de PlayStation 5 op en is het zaak dat je daar dan de savefile binnenhaalt. Eenmaal dat gedaan, dan kun je los. Het is een eenmalig iets, maar het had gewoon makkelijker gekund.

Final Fantasy VII Remake Intergrade
Savefile is even een dingetje (Afbeelding: Square Enix)

Final Fantasy VII Remake Intergrade is nu beschikbaar voor de PlayStation 5. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.