Jelle van Es
Jelle van Es | LinkedIn Gaming 13 sep 2019

[PREVIEW] Final Fantasy VII Remake: gespeeld op de TGS 2019

Ooit hield Sony een persconferentie op de E3 waarin het bedrijf verschillende demonstraties gaf om de kracht van de PlayStation 3 te tonen. Daarbij zagen we onder andere een techdemo van Final Fantasy VII en hoe die game er op de PS3 er uit zou komen te zien. Achteraf gezien had uitgever Square Enix dat beter niet gedaan. Er volgden jaren waarin de ontwikkelaars telkens werd gevraagd of de remake er zou komen. Een paar jaar geleden werd Final Fantasy VII Remake uit de de doeken gedaan. Begin volgend jaar komt de game uit, maar op de Tokyo Game Show hebben we hem eindelijk kunnen spelen.

Eindelijk los met de Final Fantasy VII Remake

Eerlijk is eerlijk, wat ik daar te zien kreeg was niet nieuw. Het was een missie aan het begin van het avontuur. Cloud is samen met Barret in een Mako-reactor om die op te blazen, om op die manier de planeet te redden. De Mako-reactoren zuigen namelijk de energie uit de planeet, met alle gevolgen van dien.

Final Fantay VII Remake
Het vechtsysteem (Bron: Square Enix)

In de demo loop je rond in de reactor en krijg je onderweg te maken met vijanden. In Final Fantasy VII Remake zie je deze vijanden gewoon rondlopen en heb je dus geen last van random encounters. Wanneer je in de buurt bent van zo’n vijand, dan begint het gevecht automatisch. Je hebt dan de beschikking over een fysieke aanval, maar kunt ook gebruik maken van magie, items of vaardigheden. Wanneer je voor zoiets kiest, dan pauzeert de game op een natuurlijke wijze en heb je de mogelijkheid om je keuze te maken.

De gevechten zelf gaan erg soepel. Je kunt makkelijk wisselen tussen de personages. Met name wanneer je met Cloud speelt voelt het aan als een dikke actiegame en is het ook echt leuk om extra gevechten aan te gaan. In de demo heb ik echter nog niks kunnen merken aan elementen als EXP en AP om op die manier sterker te worden qua levels en magie.

Na een paar standaard gevechten kwam ik terecht bij de reactor en kon ik de bom plaatsen. Dit ging via een prachtige animatie die perfect lief zien hoe mooi Final Fantasy VII Remake is. De personages ogen fantastisch, de omgeving zit vol details en alles wordt zeer cinematisch in beeld gebracht. Voordat je weer wat er is gebeurd, sta je oog in oog met de eerste baas.

Deze Scorpion mech kostte in het origineel je misschien een minuut of twee, maar in Final Fantasy VII Remake ben je er zeker een minuut of vijf mee bezig. De baas kent verschillende standen en in elke stand moet je de zwakke plek ontdekken en die uitbuiten.

Uiteraard is de origenele tactiek waarbij je gebruik maakt van lightning attacks nog altijd effectief, maar tegelijkertijd moet je goed opletten op de aanvallen van de baas. Zeker wanneer zijn staart oplicht en deze klaar staan aan te vallen, moet je je verschuilen achter een barricade. Doe je dat niet? Dan is de kans groot dat je gelijk bij het eerste gevecht het loodje legt.

Final Fantasy VII Remake
Cloud en Barret (Bron: Square Enix)

Na dit gevecht is de demo helaas alweer voorbij. En dat is jammer. Maar tegelijkertijd ben ik blij dat ik het eindelijk heb gespeeld. Natuurlijk, er waren al veel beelden van de demo, maar het zelf spelen is toch anders. De combinatie tussen de uitstekende muziek, de interessante personages en de herkenbare locaties maakt me heerlijk nostalgisch. Ik kan niet wachten om de volledige eerste episode van de Final Fantasy VII Remake te gaan spelen op 3 maart van volgend jaar. Dan komt de game exclusief uit op de PlayStation 4. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.

Reageer op artikel:
[PREVIEW] Final Fantasy VII Remake: gespeeld op de TGS 2019
Sluiten