Formule 1 een drama voor het milieu, maar een betere toekomst is nabij

Wetenschap Sam Dille 19 mrt 2023
Leestijd: 3 minuten

Terwijl we Max Verstappen toejuichen vanuit onze luie stoel, bereiken Formule 1-auto’s enorme snelheden. Soms behalen de voertuigen zelfs snelheden van meer dan driehonderd kilometer per uur. Een genot om naar te kijken, maar voor het milieu is het minder genieten.

Net als alle andere voertuigen op fossiele brandstoffen stoten formule 1-auto’s CO2 uit. Dat is natuurlijk een groot probleem voor een wereld die juist minder moet vervuilen. Naast de auto’s die op de circuits rijden, is het vervoer van auto’s, teams en coureurs ook een grote bron van uitstoot. En niet te vergeten: alle toeschouwers die de hele wereld over reizen om hun favorieten aan te moedigen.

De Formule 1 wordt groener

De Federation Internationale de l’Automobile (FIA), het bestuursorgaan van de competitie, is zich hiervan bewust. In november kondigden de Formule 1 en de FIA plannen aan om tegen het einde van 2030 volledig klimaatneutraal te zijn. De stappen om de overgang te maken zijn al gezet.

De Formule 1 gebruikt op dit moment een hybride brandstof, waarvan ongeveer tien procent duurzaam is. In 2026 zullen de voertuigen de overgang maken naar volledig hernieuwbare brandstoffen. Dit betekent dat alle uitstoot volledig zal worden gecompenseerd.

De feederseries volgen het beleid. Dit seizoen zullen de F2- en F3-auto’s een mix gebruiken die bestaat uit een 55 procent duurzame brandstof. Tegen 2027 zal er een soort duurzame, koolstofvrije brandstof gebruikt worden, die ‘e-fuel’ wordt genoemd.

Over welke brandstoffen heeft de Formule 1 het?

‘Duurzame brandstof’ klinkt nog wat vaag. Daarom leggen we het even voor je uit. Een duurzame brandstof is een verzamelnaam voor een heleboel verschillende alternatieve manieren om brandstoffen te produceren.

F1 TV Formule 1 Max Verstappen
Max Verstappen in actie. (Afbeelding: ANP ROBIN VAN LONKHUIJSEN)

Allemaal als doel om de ecologische voetafdruk van voertuigen van de Formule 1 te verkleinen. Hieronder vallen bijvoorbeeld recyclebare brandstoffen, maar ook koolstofhoudende e-brandstoffen die worden gemaakt door koolstof uit de lucht te halen.

Bij e-fuel, die de F2 en F3 gaan gebruiken, is het verhaal net iets anders. Er zijn namelijk twee bronnen waar je koolstof vandaan kunt halen. Natuurlijk uit de lucht, of in schoorstenen. Deze brandstof haalt koolstof zowel uit de lucht als uit schoorstenen.

Dit resulteert in een brandstof die volledig is gewonnen uit hergebruikte koolstofdioxide en daardoor geen nieuw vervuilend materiaal de lucht in stoot. E-fuel wordt dit seizoen dus getest bij de F2 en F3, maar kan bij succes ook ingezet worden in de Formule 1.

Zijn de plannen haalbaar?

Er zijn wel enkele zorgen. De FIA zal ervoor moeten zorgen dat ook de productie van e-fuel op een milieuvriendelijke manier wordt gerealiseerd. Dit is vergelijkbaar met elektrische auto’s die zelf milieuvriendelijk zijn, maar meestal op een vervuilende manier worden geproduceerd. Daarnaast lijkt e-fuel meer van toepassing te zijn in de luchtvaart dan op de weg. De tijd zal leren of het de Formule 1 ooit lukt om volledig groen te zijn.

Formule 1 kijken nu nóg goedkoper zonder Viaplay

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen