Mark Hofman
Mark Hofman Cars 26 jul 2021

Formule E: alles wat je moet weten over de elektrische autosport

Max Verstappen is zeker niet de enige Nederlander die het op dit moment goed doet in de autosport. Gisteren wist coureur Nicky de Vries de WK-leiding te pakken in de Formule E, een sport waar we steeds vaker van horen. Maar wat is het eigenlijk precies?

De Formule E wordt gezien als een variant op de Formule 1 waarbij elektrische auto’s de show stelen. Al zit de sport wel degelijk anders in elkaar. In dit artikel vertel ik je wat het precies is, wat de grootste verschillen zijn en hoe de toekomst eruit ziet.

Formule E: dé elektrische autosport

Formule E is een sport die veel mensen het afgelopen jaar pas ontdekt hebben, maar inmiddels toch al even bestaat. Het idee voor de autosportklasse ontstond in 2012 en ging uiteindelijk in 2014, na een aantal succesvolle demonstratie-evenementen in 2013, van start. De eerste Grand Prix, dat in deze sport de naam ePrix draagt, werd gehouden op het Bejing Olympic Green Circuit in Peking.

Inmiddels zijn we toe aan het zevende seizoen en wordt de race steeds populairder. Dezelfde omvang als de Formule 1 heeft de sport niet, maar de toekomst is wat dat betreft veelbelovend. Vooral, omdat de Formule E meer is dan de elektrische autosport-versie van de F1.

Formule E 2021
Venturi in actie (Afbeelding: Carlos Ramirez / EPA)

Het verschil met de Formule 1

Ondanks het feit dat de Formule E al snel gezien wordt als de elektrische-variant van de Formule 1, zijn er toch aardig wat verschillen tussen de twee klassen. Ten eerste heeft dat te maken met een aantal algemene zaken. Beginnend bij de naam van de race zelf: ePrix.

Een ePrix wordt niet gereden op een circuit, maar vindt plaats in de straten van de grootste steden ter wereld. Geen Silverstone, maar Londen en geen Nürburgring, maar gewoon in de straten van Berlijn. Dit zorgt er enerzijds voor dat een race spannender is, er gebeurt simpelweg meer, maar anderzijds dat ze veel korter duren.

Elektrische Formule E raceauto vs jachtluipaard: wie is sneller?

Een baan is bijvoorbeeld tussen de 2,5 kilometer en 3 kilometer lang, waardoor een race gemiddeld 45 minuten duurt. Een racedag klinkt hierdoor misschien niet zo spannend, maar daar heeft de FIA wat op gevonden.

Waar je bij de Formule 1 te maken hebt met een raceweekend, heeft de Formule E een racedag. Deze dag begint vroeg in de ochtend en eindigt in de avond. De planning ziet er die dag dan als volgt uit:

  • Ochtend: vrije training
  • Einde ochtend: kwalificatie
  • Avond: de race

In de middag is er een pauze van twee uur, zodat de elektrische auto’s ook daadwerkelijk opgeladen kunnen worden. Zo hebben ze genoeg actieradius om de race van 45 minuten (+ 1 ronde) uit te rijden.

Formule E 2021
Het team van Audi (Afbeelding: Carlos Ramirez / EPA)

Formule E: een paar snelle feitjes

Er zijn een paar dingen die je over de Formule E moet weten. We zetten ze voor je op een rij:

  • Dit Formule E seizoen is verdeeld over 15 races
  • Deze races worden in 8 landen (en dus ook steden) gereden
  • Er zijn twaalf teams en vierentwintig coureurs
  • Per racedag mogen er maar twee setjes banden gebruikt worden
  • Puntenverdeling is hetzelfde als bij de Formule 1
  • Coureurs beschikken over “Attack Mode” dat 35kW extra vermogen geeft
  • De Formule E auto accelereert van 0 naar 100 kilometer per uur in 2,8 seconde
  • De auto heeft een geluidsniveau van 80dB

Formule E: de toekomst van de autosport?

De toekomst van de autosport begint, met de opkomst van de elektrische auto, steeds meer onzeker te worden. Zo hebben verschillende fabrikanten, die ook een Formule 1 team hebben, al aangegeven volledig over te gaan naar elektrische auto’s. Iets dat zonder twijfel invloed zal hebben op de populairste autosport die er is.

Formule E 2021
Het raceteam van Virgin (Afbeelding: Carlos Ramirez / EPA)

Wat dat betreft wordt de Formule E, de op dit moment het kleine broertje van F1 is, wel een beetje gezien als de autosport van de toekomst. Al vragen veel mensen zich af of de FIA daar de vingers ook daadwerkelijk aan zal branden. Hoewel de autosportklasse uiterst innovatief en vooruitstrevend is, zal de Formule 1 nooit ophouden te bestaan.

Formule E wordt dit jaar krachtiger en sneller dan ooit

De kans dat de Formule 1 de volledige overstap maakt naar elektrische auto’s is groot. Wat dat betreft is de Formule E dé klasse die deze toekomst vorm zal geven.

Reageer op artikel:
Formule E: alles wat je moet weten over de elektrische autosport
Sluiten