Ghosts’ n Goblins Resurrection is oldschool arcade-actie

Games Jelle van Es 2 mrt 2021

Als ik terugdenk naar de beginjaren van mijn gamingpassie, dan herinner ik me een vakantie in Engeland. Ik denk dat ik een jaar of vijf, zes was. Samen met mijn vader ging ik naar het strand om daar op zoek te gaan naar fossielen. En nadat we dat een tijd hadden gedaan, warmden we op in de lokale arcadehal. Daar mocht ik elke keer een pond in een arcadekast gooien. En daarbij ging ik vaak de game Ghosts’ n Goblins. En in 2021 keert die game terug als Ghosts’ n Goblins Resurrection.

Ghosts’ n Goblins Resurrection is een remake van de game die ik vroeger in de arcade speelde. In de game ga je aan de slag met Arthur die zijn prinses probeert te redden uit de klauwen van een aantal demonen. De weg daarnaartoe is pittig, want constant verschijnen er nieuwe vijanden die je moet verslaan. Bovenop die uitdaging krijg je ook nog te maken met diverse bazen in de game. Dit zijn daarbij de punten die me zijn opgevallen.

Verschillende moeilijkheidsgraden voor Ghosts’ n Goblins Resurrection

Ghosts’ n Goblins Resurrection kent verschillende moeilijkheidsgraden en dat is enorm fijn. Als je voor een oldschool ervaring wilt gaan, dan kun je hem lekker moeilijk zetten. Maar ik wilde na al die jaren wel eens voorbij de eerste bazen komen. Door het jezelf iets makkelijker te maken heb je alsnog de uitdaging van de vele vijanden, maar kun je iets vaker geraakt worden voordat je daadwerkelijk sterft. En op de makkelijkste moeilijkheidsgraad is het zelfs mogelijk om telkens te spawnen. Maar op die stand kun je niet de hele game beleven. Die is dus vooral bedoeld om je langzaam kennis te maken met de game.

Spelen met diverse wapens

Tijdens het avontuur in Ghosts’ n Goblins Resurrection kom je in aanraking met diverse wapens, die stuk voor stuk hun eigen voordelen hebben. Je leert welke vijand het minst tegen welk wapen kan. Bovendien leer je gaandeweg diverse magische aanvallen en weet je Arthur te verbeteren. Op die manier kent de platformgame in deze vorm ook een klein beetje een RPG-sausje en dat werkt wat mij betreft erg goed.

Elk wapen kent zijn eigen voordeel (Afbeelding: Capcom)

Mogelijkheid om met zijn tweeën te beleven

Het origineel was een game die je puur in je eentje speelde en de ander slechts mee kon kijken. Met Ghosts’ n Goblins Resurrection is dat anders geworden. Er zit een coöperatieve modus in, die me een beetje doet denken aan hoe Sonic the Hedgehog 2 dat vroeger deed. De tweede speler kan kiezen uit van de drie ‘Wise Guys’. Je kunt daar makkelijk tussen wisselen en ze geven je verschillende voordelen. Bovendien kan de tweede speler op de vijand schieten en je zo extra beschermen. Omdat je het allemaal op één Joy-Con doet, is het zodoende ook mogelijk om samen op een klein scherm te spelen.

Ghosts' n Goblins Resurrection
Alleen is maar zo alleen (Afbeelding: Capcom)

Ghosts’ n Goblins Resurrection is wat aan de trage kant

Ghosts’ n Goblins Resurrection is een fijne remake van een klassieke arcadegame, die genoeg inhoud heeft. Toch moest ik aan het begin even wennen. Dat is voor een groot gedeelte te wijten aan het tempo van de game. Arthur weet van wanten, maar erg snel is hij niet. Zeker in vergelijking met andere platformgames moest ik erg wennen aan het langzame tempo van hem. Uiteindelijk kom je daar wel doorheen, maar toch had het personage van mij wat peper in de bibs gemogen om iets sneller door de levels te rennen.

Zelfs op het ijs gaat het niet zo snel (Afbeelding: Capcom)

Ghosts’ n Goblins Resurrection is nu beschikbaar voor de Nintendo Switch. Wil je meer lezen over dat platform? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.

Deze vijf must-have Nintendo Switch-games komen er aan