Grote vloggers mogen producten niet meer aanprijzen in ruil voor geld

Binnenkort verandert er iets voor grote vloggers: ze mogen namelijk geen producten meer aanprijzen in ruil voor geld. Dat heeft het Commissariaat voor de Media bevestigd tegenover het Financieele Dagblad. Dit komt door een wijziging die onlangs doorgevoerd is aan de Mediawet.

In de nieuwe regels staat dat grote vloggers hun kijkers niet meer mogen aansporen iets te kopen en de producten in kwestie mogen ook geen “overmatige aandacht” meer krijgen, wanneer de veranderingen live gaan. Wat betekent dat nu in de praktijk? Iemand die een vlog opneemt mag zich bijvoorbeeld wel laten filmen wanneer die een eetproduct naar binnen werkt, maar ondertussen mag diegene het product niet helemaal de hemel in prijzen.

Ook is het zo dat sluikreclame strafbaar wordt. Vloggers moeten hier zowel aan het begin en het eind van de video duidelijkheid over verschaffen. Ze moeten dan melding maken van het feit dat er aandacht wordt geschonken aan een bepaald product, waar een aanbieder geld voor betaald heeft. Hier bestonden al vrijblijvende regels voor, maar die hadden niet het gewenste effect. Het Commissariaat voor de Media laat weten dat het vooral voor jonge kinderen en vmbo-scholieren moeilijk is sluikreclame te herkennen. Een duidelijke vermelding van dergelijke acties moet voor meer bewustzijn gaan zorgen bij die kijkers.

YouTube
YouTube-app. (Afbeelding: Sacha Steinbach / ANP)

Vloggers moeten zich aan meer regels houden

Daarnaast komt er nog een belangrijke veranderingen: video’s bedoeld voor kinderen jonger dan twaalf jaar mogen helemaal geen promotie meer bevatten. Vloggers moeten zich ook gaan houden aan regels die al gelden voor televisiemakers. Zo moeten ze 220 euro per jaar betalen aan toezichtkosten, aan de Commissariaat voor de Media, en moeten ze ook meer dan 400 euro betalen voor een beoordeling van Kijkwijzer. Een redactiestatuur moet verder melding maken van het feit dat commercie en redactie van elkaar gescheiden blijven.

Mochten de nieuwe regels overtreden worden, dan worden er boetes opgelegd — al is nog niet bekend hoe hoog die boetes zijn. Daarnaast is onduidelijk wanneer de nieuwe regels ingaan, omdat nog niet precies duidelijk is wie wel en niet onder de regels vallen. Minder bekende vloggers en hobbyisten zullen hier overigens waarschijnlijk niets van merken. Per 1 november werd de Mediawet gewijzigd, waardoor er nu dus nieuwe regels opgesteld kunnen worden.

FD

Reageer op artikel:
Grote vloggers mogen producten niet meer aanprijzen in ruil voor geld
Sluiten