De geheime ‘James Bond’-game van GTA 6-maker Rockstar Games

Games Jeroen Kraak 23 nov 2023
Leestijd: 2 minuten

Tegenwoordig lijkt alles wat Rockstar aanraakt, in goud te veranderen. Of het nu de laatste Red Dead Redemption is of de toekomstige GTA 6, het wordt toch wel een succes. Toch is een ‘James Bond’-game waar het bedrijf ooit aan werkte nooit echt van de grond gekomen.

Rockstar heeft zich de laatste decennia echt wel bewezen op het gebied van het maken van games. Daarom kijken veel spelers uit naar december, waarin de trailer van GTA 6 wordt onthuld, de grootste franchise naast die van Red Dead Redemption. Toch had daar nog een grote titel naast kunnen staan, alleen besloot de uitgever deze game nooit op de markt te brengen. Het was een soort James Bond-game.

Rock Star met een eigen James Bond

Een van de grootste geheime projecten van GTA 6-maker Rockstar was Agent. De game, die over een geheim agent ging à la James Bond, had alles in zich om een succes te worden, maar toch besloot de uitgever de stekker eruit te trekken voordat de game überhaupt af was.

Een oud ontwikkelaar bij Rockstar klapt nu uit de school over de James Bond-game die nooit is uitgekomen. Deze had moeten verschijnen tussen GTA V en Red Dead Redemption 2, maar dat is dus niet gebeurd.

Sterker nog, de game werd in 2009 zelfs aangekondigd door Rockstar zelf. Het spel was bovendien al jaren in de maak. Hoewel de titel jaren geleden van de site is afgehaald, heeft het bedrijf nooit het project officieel afgelast. Het heeft ook nooit uitleg gegeven waarom de game niet is uitgekomen.

Toch anders dan GTA 6 en Red Dead Redemption

Agent, zoals de James Bond-achtige game heette, speelde zich af in de jaren ’70. De setting was dus net zoals de films ten tijde van de Koude Oorlog. Net zoals 007 had je allerlei gadgets die je moesten helpen om je opdracht uit te voeren.

Pittige update GTA Online zorgt voor lading pissige fans
Blijft briljant. (Afbeelding: Rockstar Games)

Zo kon je auto veranderen in een duikboot. Hoewel games van de uitgever zoals GTA 6 zich in een open wereld afspelen, was dit spel vrij lineair. Het speelde zich af op verschillende locaties.

Zo was er een missie in de Zwitserse Alpen wat vrij veel lijkt op een scène uit een James Bond-film. Iets wat dan weer totaal anders was, was een level in een ruimtestation.

Helaas zullen we deze game waarschijnlijk nooit meer gaan zien en moeten we het doen met GTA 6. Iets wat helemaal geen straf is, maar een extraatje zoals dit was nooit weg geweest.

5 dingen die GTA 6 kan leren van Grand Theft Auto: San Andreas

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen