Kingdom Hearts: schittert naast de PlayStation ook op de pc

Games Jelle van Es 7 mei 2021

De Kingdom Hearts-reeks is er eentje die voornamelijk liefde voor het PlayStation platform heeft gekend. Met de verschillende heruitgaves van de games, besloot Square Enix de game in eerste instantie ook op de Xbox-spelcomputers uit te geven. En sinds vorige maand is het mogelijk om de games ook op de pc te scoren.

Op de Epic Game Store kun je aan de slag met het meest recente derde deel, de proloog daarop in de vorm van 2.8 Prologue, maar ook de eerste twee delen zijn beschikbaar in de vorm van Kingdom Hearts HD 1.5 + 2.5 Remix. En om het verhaal af te maken, heb je ook nog Melody of Memory erbij.

Kingdom Hearts Review

Dat is dus behoorlijk veel Kingdom Hearts om gelijk mee aan de slag te gaan. En het helpt ook niet helemaal dat de games gelanceerd worden als full-priced games op de pc, terwijl de titels op de spelcomputer al een tijdje in de budgetbakken liggen. Wat dat betreft moet je dus wel heel erg gehecht zijn aan je pc als gaming-platform, liefhebber van een RPG en nooit eerder de kans hebben gehad om de games te spelen.

Als je puur kijkt naar de kwaliteit, dan is het Kingdom Hearts III die echt de moeite waard is en bovendien de meest recente game uit de reeks. Qua verhaallijn val je er dan wel middenin, dus voor de nieuwkomer is het logischer om met de eerste game te beginnen. Dat gezegd hebbende is het verhaal van de gamereeks sowieso te verwaarlozen. Het is namelijk zo goed als onbegrijpelijk met diverse lagen en verwijzingen. Het is beter om gewoon te genieten van de vrolijke momenten, de diverse Disney-werelden en de fijne gameplay.

Kingdom Hearts
Kingdom Hearts 3 blijft het meest interessant (Afbeelding: Square Enix)

Met name het derde deel in de Kingdom Hearts-reeks is wat dat betreft heerlijk qua gameplay. De combat is actief en snel, waardoor gevechten snel voorbij gaan. Tegelijkertijd zit er genoeg diepgang in, waarbij je goed moet nadenken over de diverse zwakke punten van de vijanden. Wie namelijk simpelweg er op los hakt, komt er al snel achter dat je achter de feiten aanloopt en het jezelf onnodig moeilijk maakt. Naast de fysieke aanvallen heb je daarbij ook de mogelijkheid om los te gaan met speciale magische aanvallen en heb je in dit derde deel diverse summons die gebaseerd zijn op populaire attracties van de Disney-parken. Bovendien ziet de game er heerlijk uit op de pc.

Oudere delen

Datzelfde mag ook gezegd worden voor de andere games uit de Kingdom Hearts-reeks die nu dus zijn over gezet naar de pc. Je mist wel de ondersteuning van ultra-wide resoluties, maar als voordeel heb je dan wel weer de mogelijkheid dat je de framerate lekker omhoog kan krikken, waardoor de games nog wat lekkerder lopen. Bovendien is het een gamereeks die het vooral zijn vrolijke stijl moet hebben en die is redelijk tijdloos.

Blijft een klassieker (Afbeelding: Square Enix)

Wel is de gameplay van de oudere Kingdom Hearts-games wat stugger. De soepelheid van het derde deel ontbreekt hier zeker en daardoor is het wel nodig dat je door de ietwat houterige gameplay heen moet kijken. Ook zijn de cutscenes redelijk verouderd. Maar wat de tand des tijd perfect heeft doorstaan is de soundtrack. De magische muziek blijft enorm goed en zorgt er voor dat de game je meer weet te pakken.

Ze zijn dus prijzig, deze Kingdom Hearts-games op de pc. Maar voor hen die nog nooit eerder een deel uit de gamereeks heeft geprobeerd en wel eens wat magie op de pc wil beleven is met deze game absoluut aan het goede adres. Met name het derde deel is nog goed te doen en speelt heerlijk. Wil je meer lezen over die game? Lees dan hier onze originele review.

Kingdom Hearts III Review: Geduld wordt beloond