Jupiter’s Legacy: Netflix verpulvert alle Marvel-series op Disney+

Films & Series Jeroen Kraak 7 mei 2021

Wie superhelden zegt, zegt natuurlijk Disney en Marvel. Netflix heeft met Jupiter’s Legacy een topper in handen die de concurrentie aankan.

Bij Netflix denk je natuurlijk niet meteen aan superhelden. In samenwerking met Marvel maakte het onder andere The Punisher en Jessica Jones, maar echte toppers werden die series niet en doordat Disney haar eigen streamingdienst begon, werd het contract tussen Marvel en Netflix ontbonden. Er is dus nooit opvolging gekomen. Met Jupiter’s Legacy zijn superhelden na The Umbrella Academy weer terug.

Netflix koopt Millarworld

Qua superhelden kennen we natuurlijk Marvel en DC Comics. Toch is er nog een andere speler op de markt. Met Millarworld heeft Netflix een van de meest talentvolle comic-uitgevers binnengehaald. Eigenaar Mark Millar heeft het talent van superhelden-strips van geen vreemde. Hij werkte voordat hij zijn eigen uitgeverij begon onder andere voor Marvel en DC Comics. Door Millarworld van hem te kopen heeft Netflix goud in handen.

Dit is Jupiter’s Legacy

De eerste serie die van Millarworld komt is Jupiter’s Legacy. Het gaat over een stel oude superhelden die hun kracht hebben verkregen tijdens een expeditie naar een afgelegen eiland. Een reis die ontzettend veel moeite kostte. Hun kinderen zijn echter met de krachten van hen geboren en dat zorgt voor een andere kijk op het superheldenbestaan. Zij feesten er op los en gedragen zich als idolen.

Jupiter's Legacy Netflix
Elena Kampouris als Chloe Sampson. (Afbeelding: STEVE WILKIE/NETFLIX)

Toch is vooral The Code een punt van twist. Deze regel zegt dat superhelden geen schurken mogen doden, zelfs niet als ze daardoor vrienden of familie kunnen verliezen. De jongere helden denken daar anders over. Zij vinden dat ze tot het uiterste mogen gaan.

In eerste instantie denk je dat dit misschien wat saai is, vooral ook als je de trailer hebt gezien. Die was niet al te indrukwekkend moeten we eerlijk zeggen. Toch is Jupiter’s Legacy echt een titel waarbij de serie veel beter is dan de trailer. Sterker nog: de trailer voldoet totaal niet.

Totaal anders dan Marvel

Jupiter’s League is veel spectaculairder. Het is vrij donker zoals je wellicht kent van The Boys op Amazon Prime Video. Een afgehakt hoofd of flinke bloedspetters zie je dan ook af en toe langskomen. De serie zit vol met actie. Het durft echter ook moeilijke onderwerpen als verslaving en psychische problemen te bespreken. Toch zit er af en toe ook de nodige humor in die je wellicht uit Marvel kent. Eén schurk lijkt dan ook op een bijdehante Thanos met een leesbril.

Wat ook echt een dikke pluim verdient is het script. Jupiter’s Legacy speelt zich af in twee verschillende tijden. De eerste tijdens de economische depressie in de jaren ’30 wanneer de oudere superhelden hun krachten kregen. Daar zie je hoe vooral hoe hoofdpersonage Sheldon Sampson (Josh Duhamel) heeft moeten afzien tijdens een toch vol avontuur en de tweede periode is natuurlijk het heden.

De helden in de jaren ’30 van de vorige eeuw. (Afbeelding: STEVE WILKIE/NETFLIX)

De makers durven te spelen met de opbouw, waardoor je langzaam ziet hoe puzzelstukjes in elkaar vallen en er een groter verhaal ontstaat. De serie weet daardoor te verrassen en je scherp te houden.

Een nieuwe garde in Jupiter’s Legacy

In de serie zien we ook een hele garde jonge acteurs waarvoor Jupiter’s Legacy hun eerste grote rol is. Dat is een groot risico dat door de makers wordt genomen, maar het heeft echt heel goed uitgepakt. Het houdt de serie fris en het enthousiasme springt er van af. Je gelooft meteen dat ze superhelden zijn. We zullen een aantal van de namen na deze productie ook zien in grote films en series, maar laten we ook hopen dat er nog meer seizoenen komen!

Netflix gaat met Jupiter’s Legacy niet alleen de concurrentie aan met Marvel, het deelt zelfs een enorme dreun uit. Het is nu samen met Lupin en WandaVision een van de beste series van het jaar. Stiekem is het zelfs nog net een beetje beter! Het is dan ook interessant om te zien of Netflix voor een eigen NCU gaat.

Jupiter's Legacy

Netflix

9 Score

Pluspunten

• Geweldig verhaal
  • Spelen met tijd
  • De menselijke kant van superhelden
  • De jonge garde

Minpunten

• Minder actie dan een normale superheldenserie

Netflix heeft eindelijk een antwoord op Marvel. Met Jupiter's Legacy heeft het een toptitel in huis die duister en menselijk is. Met het spelen van de tijd waardoor je de ontwikkeling van de superhelden ziet, krijg je een goed beeld van de mannen en vrouwen achter de cape. Je ziet voor het eerst ook de echte gevoelens en schade van helden. Het verhaal blijft boeiend tot het eind en door de verschillende plottwisten ga je de serie waarschijnlijk in één keer bingen. Laat je dus niet afschrikken door oude mannen in een spandex-pakje!