Kirby en de Vergeten Wereld is een nieuwe hit op de Nintendo Switch

Games Jelle van Es 25 mrt 2022

Ik speel eigenlijk al Kirby-games sinds de tijd van de NES. Het idee dat je als roze blob alles en iedereen kan opzuigen om het vervolgens uit te spugen of te absorberen is gewoon leuk. Toch was ik altijd wel teleurgesteld in de moeilijkheidsgraad van de game, want heel moeilijk was het niet. Het gaat te ver om te zeggen dat Kirby en de Vergeten Wereld me klamme handjes heeft gegeven, maar door net wat meer uitdagingen en een grotere schaal, is het daadwerkelijk een dikke aanrader geworden op de Nintendo Switch.

Het grote verschil tussen Kirby en de Vergeten Wereld en de voorgaande games in de serie, is dat je nu eindelijk een 3D wereld voorgeschoteld krijgt. In het verleden was het altijd een 2D-beleving, met soms een 2.5D aanpak. Door dit verschil is de game qua schaal een stuk groter geworden en bovendien leuker om te spelen. Dit zijn de punten die me tijdens het spelen zijn opgevallen.

Kirby en de Vergeten Wereld Review

Een prachtige en gevarieerde wereld

Eén van de redenen waarom ik een liefhebber ben van de serie, is dat er vaak gebruik wordt gemaakt van vrolijke kleuren. Kirby en de Vergeten Wereld is daar een goed voorbeeld van. De verschillende werelden waarin je terechtkomt, zijn voorzien van heerlijke kleurenpaletten. Zeker wanneer je de Nintendo Switch OLED in je bezit hebt, spat het geheel lekker van het beeldscherm. Bijkomend voordeel is dat er veel variatie zit in de levels die je doorspeelt. Daardoor wil je telkens verder komen en zien wat de game voor je in petto heeft.

Het nodigt uit om te verkennen (Afbeelding: Nintendo)

Niet zo bizar makkelijk als andere games

Zoals gezegd is Kirby en de Vergeten Wereld geen moeilijke game. Maar hij is in elk geval niet meer zo bizar makkelijk als dat het het in het verleden het geval was. Zeker wanneer je alle verschillende unlocks in een level wil vinden, moet je op zoek. Vijanden verslaan is niet al te lastig, maar er zijn wel bepaalde platform gedeeltes, waarbij timing en jezelf goed positioneren belangrijk zijn. Toch is het nog altijd een titel die vooral geschikt is voor de ietwat jongere gamers die moeite hebben om door Super Mario Odyssey te komen.

Hier en daar daadwerkelijk wat uitdaging (Afbeelding: Nintendo)

Spelen met krachten

Net zoals in de voorgaande games heb je in Kirby en de Vergeten Wereld de mogelijkheid om vijanden op te zuigen en vervolgens hun krachten te absorberen. En een nieuwe kracht zorgt vaak ook voor nieuwe mogelijkheden. Door vuur te spuwen kun je bijvoorbeeld objecten in de brand zetten en vernietigen, terwijl je met ijs juist vijanden verandert in ijsblokjes en je ze weg kunt beuken. En door een boomerang te gebruiken, pak je objecten die zich op een afstand bevinden. Elke kracht is weer anders en door ze goed te gebruiken kom je weer net iets verder.

Pak verschillende krachten (Afbeelding: Nintendo)

Grote objecten opslurpen is fantastisch

Kirby en de Vergeten Wereld heeft nog een nieuwe optie gekregen. Het is namelijk voor Kirby mogelijk om enorm grote objecten op te slurpen. Dan neem je niet de krachten over, maar verander je in dat grote object. Aan het begin heb je bijvoorbeeld een auto waarop je dat probeert en vervolgens scheur je rond in dat voertuig. Het levert een andere soort gameplay op. Later in de game leer je veel andere dingen om op te slurpen. Zo verander je in een grote trap of heb je de mogelijkheid om een kast op te zuigen. Door te schudden laat je die dan omvallen en komen er geheimen tevoorschijn.

Kirby en de Vergeten Wereld
Als auto (Afbeelding: Nintendo)

Heel veel extra dingen om te ontdekken in Kirby en de Vergeten Wereld

Kirby en de Vergeten Wereld heeft een duidelijke rode draad waar je doorheen gaat. Maar er is veel meer dan dat. De levels die je speelt hebben verschillende doelen en je moet echt goed rondkijken wanneer je alles in één keer wil ontdekken en vrijspelen. Daarnaast zijn er verschillende bonuslevels die je voorzien van interessante uitdagingen. Als totaalplaatje is het dan ook echt wel een game om lang op je Nintendo Switch te spelen.

Op zoek naar alle geheimen (Afbeelding: Nintendo)

Kirby en de Vergeten Wereld is nu beschikbaar op de Nintendo Switch. Wil je meer lezen over alles dat er speelt op de spelcomputer? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.

Vijf Nintendo Switch-games die de moeite in maart 2022 waard zijn