REVIEW: The Lego Movie 2 Game

Games Jelle van Es 18 mrt 2019

Het was altijd een beetje standaard: bij de release van een grote film komt er een gelijknamige game. Dat leverde echter bijna altijd een draak van een game op en inmiddels gebeurt het gelukkig niet al te vaak weer. De game op basis van The LEGO Movie 2 is dan ook een uitzondering op de regel. En een titel die gelijk weer laat zien waarom ontwikkelaars en uitgevers er mee zijn gestopt.

Want waar de gemiddelde LEGO-game vandaag de dag best wel tof is, daar is The LEGO Movie 2 een stap achteruit. Het is een game die meer doet denken aan LEGO Worlds dan een ‘traditionele’ LEGO-game. En dat komt de game niet ten goede.

Veel vrij te spelen

LEGO-games staan er om bekend dat je er van alles en nog wat in vrij kunt spelen. The LEGO Movie 2 is daar geen uitzondering op. Dit is een game waar je van alles en nog wat kunt verzamelen en personages kunt gaan vrijspelen. Wie er van houdt om alles uit een game te halen heeft aan deze titel zeker een goede.

The lego movie 2

Het ziet er degelijk uit

Op het gebied van graphics heeft de ontwikkelaar redelijk goed werk verricht. De werelden zijn groots en de personages ogen scherp. Daarnaast zijn ze groot en kun je dus heel wat doorbrengen met alles te verkennen, mocht je daar zin in hebben.

Gameplay is eentonig

Het probleem van de game is alleen dat de gameplay nogal saai is. Waar je in de andere games een goede mix tussen puzzels en het verslaan van vijanden had, daar voelt hier alles een beetje matig aan. De puzzels zijn nauwelijks de moeite waard en je hebt niet echt grote verschillen tussen de personages, waardoor de drang om stukken opnieuw te spelen zo goed als afwezig is.

The lego movie 2

De wereld voelt leeg

De wereld van The LEGO Movie 2 is groot, maar voelt tegelijkertijd ook leeg. Je moet soms flinke grote stukken afleggen om van de ene plek naar de andere te komen en dan kom je odnewerg vaak helemaal niks tegen, waardoor je het gevoel hebt dat je tijd verliest. Zelfs wanneer je gebruik maakt van een voertuig doe je er vaak langer over dan dat je lief is. Meer dan eens zat ik gewoon op mijn smartphone te klooien terwijl ik van de ene plek naar de andere reisde.

Verzamelen van loot boeit niet

Tot slot is het in de game mogelijk om allemaal loot te verzamelen. Er zijn honderden verschillende items die je in de game kunt vrijspelen wanneer je lootboxen vindt (waar je overigens geen microtransaction-systeem voor hebt). Maar ook dit levert niet echt een bevredigend gevoel op. Het probleem is dat je er zoveel vindt, dat het zijn waarde verliest. Het openen van de boxen voelt daardoor meer aan als werk dan als vreugde.

The lego movie 2

Zodoende is The LEGO Movie 2 weer een goed voorbeeld van hoe het niet moet. De game is nu beschikbaar voor de Nintendo Switch, pc, PlayStation 4 en Xbox One. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina met alles over games.