Marvel’s Guardians of the Galaxy: de beste Marvel-game sinds Spider-Man?

Games Jelle van Es 26 okt 2021

Square Enix is een paar jaar geleden een samenwerking aangegaan met Marvel. Als gevolg daarvan zagen we vorig jaar al het redelijk vermakelijke Marve’s Avengers. Die game gaf je de mogelijkheid om met verschillende superhelden aan de slag te gaan. Marvel’s Guardians of the Galaxy doet het iets anders. Deze game geeft je de mogelijkheid om met Peter Quill, oftewel Star-Lord, aan de slag te gaan. Samen met de andere personages die je kent van de comics en de films beloof je een groots verhaal.

Marvel’s Guardians of the Galaxy is zo’n typische game waar ik wel iets van had verwacht, maar uiteindelijk nog veel beter is wanneer ik het ging spelen. Dit is zonder twijfel één van de leukere games van dit najaar. Na het spelen van de game zijn dit de punten die me zijn opgevallen.

Marvel’s Guardians of the Galaxy Review

Personages zijn sterk uitgewerkt

Ik moet eerlijk zeggen, ik ken Guardians of the Galaxy eigenlijk alleen maar van de Marvel-films. Deze game is gebaseerd op de comics. Daardoor zien de personages er hier en daar iets anders uit dan in de films, maar ik had er wel gelijk een goede connectie mee. Het fijne aan de personages is dat ze van elkaar houden, maar tegelijkertijd ook constant elkaar afkatten. En jij kunt ook vaak keuzes maken. Soms leveren die alleen maar een andere dialoog op, terwijl hij op andere momenten invloed hebben op het verloop van het verhaal.

Het team (Afbeelding: Square Enix)

Humor speelt daarnaast ook een grote rol. Een game met grappige momenten is moeilijk om te maken. Vaak sla je dan als ontwikkelaar de plank mis en komt het stom over. Des te knapper dat ik Marvel’s Guardians of the Galaxy echt heel vaak grappig vond. Niet als in ik lach rollend over de vloer van het lachen, maar meer dat ik heel vaak mezelf betrapte op een glimlach op mijn gezicht.

Audiovisueel is Marvel’s Guardians of the Galaxy dik in orde

Het verhaal is sterk in Marvel’s Guardians of the Galaxy, maar dat mag ook gezegd worden over hoe de game wordt gepresenteerd. De game ziet er gewoon heel erg goed uit en draait over het algemeen erg soepeltjes. De animaties zijn top, de lichteffecten mogen er zijn en meer dan eens zijn omgevingen mooi. Maar misschien is het de muziek die de echte hoofdrol vertolkt. Je hebt een soundtrack met een mooie mix tussen nieuwe rockmuziek en klassiekers uit de jaren tachtig. Zeker wanneer je midden in een gevecht zit en je je special unlockt en de soundtrack opkomt, is het echt een feest. Het is zeer aan te raden om de game te spelen met een headset op.

Ziet er gewoon mooi uit (Afbeelding: Square Enix)

Actie is tof, maar wel wat chaotisch

De actie in Marvel’s Guardians of the Galaxy is dik in orde. Je speelt met Starlord en de andere personages doen hun eigen ding. Wel kun je tijdens de strijd via speciale aanvallen je medespelers aansturen, waarna er een cooldown plaatsvindt. Zodoende ben jij vooral aan het knallen. Gelukkig leer je gaandeweg nieuwe vaardigheden erbij en verbeter je je personages ook. Op die manier word je telkens beter. Toch vind ik het soms ietwat chaotisch en zie je soms door de bomen het bos niet meer. Daardoor word je soms geraakt zonder dat je dat door hebt.

Marvel's Guardians of the Galaxy
Knok er op los (Afbeelding: Square Enix)

Gewoon een toffe singleplayer-ervaring

Wat ik ook fijn vind aan Marvel’s Guardians of the Galaxy, is dat de makers het gewoon aangedurfd hebben om puur een singleplayer-ervaring neer te zetten. Veel games proberen via allemaal geforceerde multiplayer-componenten ervoor te zorgen dat gamers langer met hun game aan de slag willen gaan. Maar dat pakt meestal niet goed uit. In deze game krijg je gewoon een goed avontuur dat wat mij betreft lang genoeg is en daarna is het gewoon klaar. En daar is wat mij betreft helemaal niks mis mee!

Marvel's Guardians of the Galaxy
Gewoon veel verhaal (Afbeelding: Square Enix)

Hier en daar wat bugs

Ik moet eerlijk zeggen dat ik tijdens het spelen van Marvel’s Guardians of the Galaxy niet bizar veel last heb gehad van bugs. Maar ik heb de game iets later gespeeld, nadat er een patch was die het meeste had opgelost. Een paar keer liep de game alsnog vast, maar gelukkig was de autosave nooit ver weg. Irritanter vond ik de momenten waarbij je een cutscene verplicht moest afkijken om vervolgens een quick time event te voltooien. Dat je dan even niet weet wat er van je verwacht wordt en je twee keer in de fout gaat. En dan weer de cutscene van een halve minuut moet voltooien. Maar foutloos is de game dus niet.

I am Groot (Afbeelding: Square Enix)

Marvel’s Guardians of the Galaxy is nu verkrijgbaar en onder andere hier te scoren. Wil je liever een game met suphelden en multiplayeronderdelen? Dan is wellicht Marvel’s Avengers iets voor jou.

[REVIEW] Marvel’s Avengers: Stuk leuker dan gedacht