Mass Effect Legendary Edition Review: onnodige kopie of must-have?

Games Jelle van Es 31 mei 2021

De eerste Mass Effect is een game waar ik destijds echt naar toe leefde. Op de E3 van vele jaren geleden woonde ik een uitgebreide presentatie bij, waarna ik een boek meekreeg. Het was het verhaal voorafgaand aan de game en na het voltooien van dat boek had ik er nog meer zin in. De Xbox 360-game maakte uiteindelijk zijn verwachtingen meer dan waar en de vervolgen die er op kwamen waren minstens zo goed, waarbij het tweede deel tot de beste games van die generatie behoorde. Met Mass Effect Legendary Edition kun je die avonturen herbeleven of ze voor het eerst meemaken.

Mass Effect Legendary Edition is de trilogie van de drie games, waarbij met name het eerste deel echt goed is aangepakt. De andere twee games doen het vooral met betere graphics en laadtijden. Het zijn drie grote avonturen, die je vele tientallen uren bezighouden. Dit zijn daarbij de punten die mijn zijn opgevallen.

Mass Effect Legendary Edition Review

1. De eerste game is echt een stuk beter

Logischerwijs begin je in Mass Effect Legendary Edition met de eerste game van de trilogie. In dat eerste deel draait het om Commander Sheppard, één van de grote helden van de mensenheid. De mensen hebben in het universum wat laat geleerd om gebruik te maken van de warpgates en moeten zodoende nog echt hun plek in het grotere geheel vinden. Sheppard heeft daarbij de potentie om de eerste menselijke Spectre te worden, een soort superagenten. In de missie waarin hij getest wordt, komt hij in aanraking met ene Saren, die al snel boze plannen blijkt te hebben en samenwerkt met de Reapers, die er op uit zijn om al het leven uit te roeien. Het is nogal een pittige setting. Dat maakte de game destijds interessant en dat is nu nog altijd het geval.

HDR helpt de game (Afbeelding: Electronic Arts)

Het grote verschil zit hem er in dat Mass Effect Legendary Edition echt flink is verbeterd ten op zichte van wat het was. Niet alleen op het gebied van graphics, maar vooral op het gebied van gameplay. Het eerste deel speelt een stuk moderner en past beter bij de andere twee games. Zo hier en daar is de game nog wat lomp, maar het is echt een stuk beter dan wat het was.

2. Andere games vooral betere laadtijden in de Mass Effect Legendary Edition

De andere twee games in deze Mass Effect Legendary Edition zijn titels die een stuk moderner zijn en daardoor hoefde er ook minder te worden aangepast. Naast dat ze voorzien zijn van net iets betere graphics, zijn het vooral de laadtijden die op een positieve manier opvallen. Met name wanneer je in de hoofdstad van de game, de zogenaamde Citadel rondloopt is het soms wat lastig om te bepalen waar je nu precies heen moet. Vroeger duurde het reizen tussen de verschillende locaties nogal lang, maar nu is het slechts een kwestie van enkele seconden. Dus als je fout zit, hoef je daar niet heel erg lang op te wachten. Ook de diverse scenes met de lift zijn nu een stuk korter en dat is echt een verademing. Deze heruitgave profiteert dus op verschillende vlakken.

Mass Effect Legendary Edition
Laadtijden verkleind (Afbeelding: Electronic Arts)

3. Personages om van te houden

Toch zijn het de verhalen en met name de personages in de Mass Effect Legendary Edition die de games vandaag de dag nog altijd de moeite waard maken. En daarbij moet je soms lastige keuzes maken en diepere gesprekken voeren. Afhankelijk van wat je doet, zal jouw verhaal net iets anders zijn. In de latere games moet je zelfs bepaalde zij-missies doen om het vertrouwen van jouw medepersonages sterk te maken. Dat vergroot niet alleen hun overlevingskans, maar geeft je uiteindelijk ook de mogelijkheid om een relatie met de verschillende personages aan te gaan. De achtergrondverhalen van hen en de dingen die zij te zeggen hebben, zijn gewoon boeiend en weten de tand des tijds uitstekend te doorstaan.

Mass Effect Legendary Edition
Hartje (Afbeelding: Electronic Arts)

4. Muzikale ondersteuning is ongekend sterk

En dit alles wordt in Mass Effect Legendary Edition ondersteund door één van de beste gamingsoundtracks ooit. Nog regelmatig luister ik naar de verschillende nummers op Spotify en wat dat betreft is het heerlijk om de muzikale stukken nu weer wat meer in context mee te krijgen. Het versterkt het gevoel van dat je met een episch avontuur bezig bent en telkens wanneer je ergens in een nieuw gebied komt, verheug ik me op wat de muziek doet.

5. Sommige gesprekken voelen wat ouderwets aan

Toch zijn bepaalde dingen die een remaster niet kan oplossen. Zo merk je met name bij het eerste deel dat sommige gesprekken in Mass Effect Legendary Edition echt wat verouderd zijn. Met name de gesprekken met minder belangrijke personages zijn echt wat aan de suffe kant en daardoor ben je minder gebrand om je bezig te houden met de diverse zijmissies die de game kent. En eigenlijk is dat maar goed ook, want met deze trilogie ben je in de basis al vele tientallen uren zoet.

Soms wil je geen geklets… (Afbeelding: Electronic Arts)

Mass Effect Legendary Edition is nu beschikbaar op de PlayStation 4, Xbox One en pc. Wil je meer lezen voer gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.