MLB The Show 21: homerun of strike out?

Games Jelle van Es 2 mei 2021

Wanneer het op baseball aankomt, is de MLB The Show-reeks al jaren heer en meester. Vooral ook omdat er eigenlijk geen andere games in dit genre zijn. Het is een game die al jaren wordt gemaakt door de Sony San Diego-studio en was lang een exclusieve PlayStation-game. Maar dit jaar is het anders. MLB The Show 21 verschijnt namelijk ook op de Xbox-platformen. Dat heeft te maken met het feit dat de MBL niet langer wilden dat de game exclusief op een platform kwam. Daarmee kom je dus in de gekke situatie dat je een Sony-game op een Xbox-platform speelt.

En dat heb ik dan ook gedaan. Ik heb MLB The Show 21 op de Xbox Series X gespeeld. Uiteraard is de PlayStation-versie hieraan gelijk, maar heb je op de Xbox dus het voordeel dat je hem via de Xbox Game Pass kunt spelen, zie het punt hier verder. En de game is echt de moeite waard om te proberen. Ik vind baseball niet echt een sport waar ik lang naar kan kijken, maar deze game vind ik echt heerlijk. Dat is dus heel anders dan bij NBA 2K21, een serie die ik vooral ben gaan spelen omdat de sport zo tof is. Dit zijn de punten die me zijn opgevallen.

MLB The Show 21 Review

Ijzersterke aankleding

Eén van de fijnste elementen aan MLB The Show 21 is de aankleding. Het begint al met het opstarten van de game, waarbij je verwelkomt met epische sport-achtige muziek en de mooie woorden ‘Welcome tot he Show’. En dat is eigenlijk nog maar het begin. Zo is het commentaar tijdens de wedstrijden van een hoog niveau en leer je op die manier meer van de spelers en de verschillende teams. En in de Road to the Show, zie hieronder, praten de verschillende gezichten van de game je bij over de uitdagingen die je als baseball-speler voorgeschoteld krijgt. En dat allemaal vanuit een webcam-achtige setting, want die mensen moesten blijkbaar ook thuiswerken. Het publiek heb je overigens wel gewoon in de wedstrijden.

MLB The Show 21
Heerlijke aankleding (Afbeelding: Sony)

Road to the Show is enorm leuk

Ik heb in MLB The Show 21 vooral de Road to the Show-modus gespeeld. Dat is zeg maar de MyCareer-modus van de game. Daarbij begin je als een redelijk talentloze speller en probeer je door te presteren in wedstrijden je vaardigheden te verbeteren. Tussen wedstrijden door heb je soms de mogelijkheid om te trainen of je relatie met je teamgenoten te verbeteren. Vriendschappen op dat gebied leveren weer bonussen op tijdens het spelen. Nieuw aan de modus van dit jaar is dat je een zogenaamde two-way player kan worden. Dat betekent dat je naast het rammen van de bal met je knuppel ook de bal kunt werpen. En tussendoor ook nog in het veld staan. Op die manier is er net wat meer variatie in de game en is het geheel langer houdbaar.

Als pitcher in The Road (Afbeelding: Sony)

Op de Xbox Series X onderdeel van de Xbox Game Pass

En het mooie van dit allemaal, is dat je MLB The Show 21 zonder enig risico kunt gaan proberen. De game is namelijk op de Xbox Series X (en de Xbox One) gelanceerd op de Xbox Game Pass. Daarmee heb je dus de nog gekkere situatie dat een PlayStation-game een soort van gratis is op de Xbox, omdat je toch al zo’n abonnement hebt. Haal hem gewoon binnen en probeer hem een paar uur. Als hij dan niet bevalt, dan is er geen man overboord.

Xbox gooit een balletje op (Afbeelding: Sony)

Vernieuwingen ten op zichte van vorig jaar beperkt in MLB The Show 21

Hoewel ik veel plezier heb met MLB The Show 21, zijn er ook zeker wel wat minpunten. Ten eerste is het aantal vernieuwingen in de versie van dit jaar beperkt. Zoals gezegd is de Road to the Show iets anders met de two-way player-optie en je hebt de optie om je eigen stadion te maken in die modus. Maar veel meer dan dat is er niet. Gelukkig is de basis van de game gewoon heel erg goed en kan ik me voorstellen dat veel gamers oor de Xbox Game Pass-toevoeging de game nu voor het eerst kunnen spelen en dus niet beter weten. Maar als je de game jaar in, jaar uit koopt en op zoek bent naar iets anders, dan is dit niet jouw jaar.

MLB The Show 21
Beetje meer van hetzelfde (Afbeelding: Sony)

Voelt niet echt next-gen aan

Daarnaast is het toch wel jammer dat de makers niet de kans hebben aangegrepen om met MLB The Show 21 echt een stap vooruit te zetten op het gebied van de next-gen consoles. Visueel is het namelijk niet heel erg veel beter en dat is toch wel jammer. Wel heb je het voordeel dat de laadtijden wat korter zijn, waardoor je meer tijd op het veld doorbrengt en minder wordt doodgegooid met statische schermen met info, maar veel meer dan dat zien we niet op next-gen.

Had wat mooier gekund (Afbeelding: Sony)

MLB The Show 21 is nu beschikbaar op de PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One en Xbox Series X. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.

[REVIEW] MLB The Show 20 is honkbal op zijn best