[REVIEW] MLB The Show 20 is honkbal op zijn best

Games Jelle van Es 31 mrt 2020

Momenteel liggen de meeste sportcompetities in Europa en de Verenigde Staten stil. Als gevolg daarvan moet je als sportliefhebber nu kijken naar herhalingen van mooie momenten. En als je van games houdt, dan kun je verschillende sporten digitaal spelen. De honkballiefhebbers kunnen los met MLB The Show 20.

De MLB The Show-reeks gaat al een flink lange tijd mee. Vanaf 2021 moet de game ook op andere platformen komen, maar voor is MLB The Show 20 een exclusieve game voor de PlayStation 4. Dit is de eerste keer dat ik een game uit de reeks speel. Zodoende kan ik de game niet echt goed vergelijken met het voorgaande deel en de vernieuwingen. Zie deze review dus als een beoordeling van iemand die met een open blik is losgegaan met de game. Dit zijn daarbij de punten die mij zijn opgevallen.

Road to the Show is fantastisch in MLB The Show 20

Ik hou van sportgames waarin je de mogelijkheid hebt om je eigen sporter aan te maken en daarmee aan een carrière te beginnen. De NBA 2K-reeks is daar wat mij betreft het beste voorbeeld van. Maar ook in MLB The Show 20 zit zo’n modus onder het kopje Road to the Show. Hierin maak je een eigen speler aan en begin je in de Minor Leagues. Door daar goed te presteren, verbeter je je vaardigheden en werk je je langzaam op. Inmiddels behoor ik tot een MLB-team en gooi daar hoge ogen en heb de All-Star-game gehaald. Wellicht dat ik de moeilijkheidsgraad te laag heb staan, maar ik heb er in elk geval veel lol mee.

MLB The Show 20
Ga voor je eigen succes (Afbeelding: PlayStation)

Veel speelmodi

Daarnaast zijn er nog een berg aan andere speelmodi in MLB The Show 20. Zo heb je de Franchise-modus, waarmee je verantwoordelijk bent voor je favoriete team en moet je daar alle dagelijkse zaken in de gaten houden. Er is een Diamond Dynasty-modus, waarbij je je eigen team opbouwt vergelijkbaar met Ultimate Team en heb je tot slot nog de modus March to October. Hierin speel je verschillende wedstrijden vanuit een bepaald moment, waardoor je constant spannende strijd mee maakt.

MLB The Show 20
Genoeg te ontdekken (Afbeelding: PlayStation)

Visueel in orde

Visueel is MLB The Show 20 dik in orde. De verschillende stadions die je in de game bezoekt, zijn erg goed nagemaakt. Zelf ben ik ooit bij wedstrijden van de Mets en de Dodgers geweest en door nu plaats te nemen in het digitale veld heb je het gevoel dat je er bent. Ook de verschillende sporters in de game zijn goed nagemaakt en de animaties wanneer je slaat, rent of een bal vangt zijn gewoon goed in orde.

MLB The Show 20
Vooral de stadions zijn mooi (Afbeelding: PlayStation)

Toegankelijk

Zoals gezegd is dit de eerste keer dat ik een game uit de reeks speel. Ik ben begonnen met Road to the Show en daarin is de gameplay duidelijk. Later komt er meer bij kijken en zijn er verschillende gameplay-elementen die voornamelijk draaien om timing. In het begin zul je wat fouten maken, maar dat is niet overkomelijk en leer je daar van. Je hoeft echt geen kennis te hebben van honkbal om je te kunnen vermaken met MLB The Show 20.

Voor je het weet sla je een homerun (Afbeelding: PlayStation)