[REVIEW] Resident Evil 3 Remake: Klassieker in een nieuw jasje

Games Jelle van Es 31 mrt 2020

Capcom is de uitgever van de Resident Evil-reeks. In de afgelopen jaren is duidelijk geworden dat die partij er geen moeite mee heeft om oude games opnieuw uit te brengen. Met name de eerste Resident Evil heeft vele heruitgaves gekregen. Vorig jaar kregen we het geweldige Resident Evil 2 Remake. En nu kunnen we los gaan met de Resident Evil 3 Remake.

En het mooie aan deze Resident Evil 3 Remake is dat we daarmee een game opnieuw kunnen beleven die tot nu toe niet veel liefde heeft gekend. Zover ik me kan herinneren heb ik Resident Evil 3 alleen op de oude PlayStation gespeeld. In de game ga je aan de slag met Jill Valentine. Zij is één van de originele personages die de nachtmerrie in de Umbrella Mansion in de eerste Resident Evil wist te overleven. Deze keer bevindt ze zich in Racoon City, aan de vooravond van de gebeurtenissen van Resident Evil 2. Ze is daar getuige van de uitbraak van de zombieplaag en moet zien te overleven. Daarbij komt ze al snel in contact met ene Carlos, die het andere speelbare personage vormt van het verhaal. Naast de verschillende zombies in de game krijg je daarnaast ook nog regelmatig te maken met een extreem sterk monster genaamd Nemesis. Deze is door Umbrella gemaakt om alle leden van S.T.A.R.S., waar Jill onderdeel van is, uit te schakelen. Het resultaat is een zeer boeiende game die goed past in de lijn van de andere remakes. Dit zijn de punten die mij zij opgevallen.

Echt een Remake

Het mooie van deze Resident Evil 3 Remake is dat het ook echt een remake is. Het is veel meer dan gewoon een likje verf. Natuurlijk, de game ziet er sterk uit, maar er zitten ook veel elementen in die ik me echt niet meer kan herinneren van het origineel. Op die manier ken je het verhaal wel en weet je hoe het gaat aflopen, maar is de weg die je afwerkt toch behoorlijk anders. Daarnaast heb je natuurlijk het grote verschil dat je nu alles ziet vanaf de rug van Jill in plaats van de standaard camerastandpunten en ook dat is een verademing. Daarmee is dit een game die zowel geschikt is voor de oude rotten als de nieuwkomers.

Resident Evil 3 Remake
Bekende personages (Afbeelding: Capcom)

Minder backtracken in Resident Evil 3 Remake

Eén van de dingen die eigenlijk standaard is voor een Resident Evil-game is dat je vaak terugloopt naar plekken die je al eerder hebt bezocht. Omdat je bijvoorbeeld een sleutel hebt gevonden waarmee je daarna een deur kunt openen, om daar vervolgens weer een voorwerp te pakken waarmee je verder kunt gaan. De Resident Evil 3 Remake heeft dat een stuk minder. Er zijn wel momenten dat je tegen een punt loopt waar je iets voor nodig hebt, maar het zogenaamde backtracken is echt een stuk minder. Daardoor heb je veel meer een gevoel van voortgang. Het nadeel daarvan is dan ook weer dat je iets sneller door de game gaat dan bij bijvoorbeeld Resident Evil 2. Gelukkig is dit wel een game die leuk genoeg is om een tweede of een derde keer te spelen.

Resident Evil 3 Remake
Verschillende omgevingen (Afbeelding: Capcom)

Verhaal dat best interessant is

Eerlijk is eerlijk, de verhalen van de Resident Evil-reeks verdienen geen Oscar. En het plot kan zich goed raden. Zeker als je bedenkt dat je het verhaal al kent. Toch blijft het verhaal in de Resident Evil 3 Remake overeind staan. De voice-actors hebben goed werk geleverd, de cinematische tussenscenes zitten goed in elkaar en er zijn ook verschillende momenten waarbij je a la Gears of War even rustig rondloopt en via de walkie-talkie bijpraat met een ander personage. Op die manier is het een game waarbij ik naast de actie ook genoot van de setting, de sfeer en de manier waarop het verhaal wordt verteld.

Resident Evil 3 Remake
De twee helden van de game (Afbeelding: Capcom)

Nemesis is een pittige vijand in Resident Evil 3 Remake

Een gemiddelde zombie is geen uitdaging voor Jill (hoewel je soms er nog van wordt opgeschrikt) en ook de andere vijanden zijn redelijk goed te doen. Maar de momenten waarop je oog in oog staat met Nemesis is echt van een ander kaliber. De eerste keer is al een waanzinnig gevecht en de momenten die daarop volgen worden eigenlijk alleen maar beter, omdat Nemesis steeds meer trucjes leert en jij tegelijkertijd ook een groter wapen arsenaal tot je beschikking krijgt. Dit zijn echt de momenten waarbij je op het puntje van je stoel gaat zitten.

Nemesis biedt veel uitdaging (Afbeelding: Capcom)

Hadden wel wat meer puzzels in gemogen

De Resident Evil 3 Remake heeft zoals gezegd minder last van backtracken, maar daar staat dan tegenover dat er ook iets minder puzzels in de game zijn te vinden. En dat heb ik op sommige momenten wel gemist. Het klassieke Resident Evil-gevoel waarbij je eigenlijk te weinig ruimte in je inventory hebt en toch op een bepaalde plek een x-aantal voorwerpen bij je moet hebben om een deur te openen. Dat heeft deze game wat mij betreft net even iets te weinig.

Meer puzzels waren welkom geweest (Afbeelding: Capcom)

De Resident Evil 3 Remake verschijnt op 3 april en is dan beschikbaar voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.