Nelke & The Legendary Alchemists Review

Games Jelle van Es 8 apr 2019

Ik ben een liefhebber van alles dat met Japan te maken heeft. De Japanse RPG is één van mijn populairste genres. In dat genre heb ik de laatste jaren veel lol gehad met de Atelier-reeks. Een reeks die vrolijke graphics combineert met luchtige verhalen en waarbij je de mogelijkheid hebt om met ingrediënten allemaal dingen te maken. Nelke & The Legendary Alchemists: Ateliers of the New World is de nieuwe game in de reeks. Maar dit is een game die compleet anders is dan dat ik gewend was. En dat is eigenlijk wel een fijne verandering.

Nelke & The Legendary Alchemists zou je moeten zien als een soort bouwsim. In de game maak je kennis met Nelke die afreist nar de stad Westbald en daar de opdracht krijgt om die stad op te bouwen. De game vertelt het verhaal in turns, waarbij je tijdens elke turn van alles en nog wat kunt doen, waarna het doorgaat naar de volgende ronde. Per turn moet je goed bepalen wat je gaat doen, wat je gaat bouwen, wat je alchemisten precies gaan maken en hoe je daar geld mee kunt verdienen. Dit zijn de vijf punten die mij zijn opgevallen.

Visueel lekker vrolijk

De Atelier-reeks heeft altijd gebruik gemaakt van werelden die kleurrijk zijn en personages die vrolijk ogen. Nelke & The Legendary Alchemists is daar geen uitzondering op. De personages die je tegenkomt laten gelijk zien vanuit hun uiterlijk waar ze voor staan en dat maakt het lekker overzichtelijk. Ook de gesprekken zijn luchtig, waardoor het geheel gewoon lekker schattig overkomt.

Nelke & The Legendary Alchemists

Toegankelijk

De game is daarnaast zeer toegankelijk. Nelke & The Legendary Alchemists begint met een uitgebreide tutorial waarbij alles op een logische wijze wordt uitgelegd, zonder dat het heel vervelend is. Op die manier rol je zo in de wereld, zonder dat je kennis hoeft te hebben van andere games uit de serie. Je weet hierdoor heel goed wat je moet en vooral kunt doen.

Nelke & The Legendary Alchemists

Genoeg te doen

En er is echt veel te beleven in de game. Elke dag uit je werkleven is goedgevuld. Je begint de dag met wat gesprekken met de dopbewoners, om op die manier je relaties te verbeteren. Daarna ga je op onderzoek uit in de plaatselijke omgeving om op die manier te zoeken naar ingrediënten die je alchemisten vervolgens moeten gebruiken. En de voorwerpen die dan gemaakt worden, moet je weer inzetten in de winkel om te verkopen. Met het geld dat je verdient, kun je dan weer nieuwe gebouwen neerzetten. Op die manier is er altijd wel wat te doen.

Nelke & The Legendary Alchemists

Het tempo is wel erg laag

Maar je moet niet verwachten dat je compleet wordt weggeblazen. Dit is een game die je het beste kunt zien als een kabbelend beekje. Of misschien is een vergelijking met een sloot waar een wind over heen blaast wel beter. Het is een game waarin niet al te veel gebeurt en waarbij je van het ene gesprek in de andere belandt. Daarbij moet je veel lezen, want de game maakt enkel gebruik van Japanse stemmen.

Nelke & The Legendary Alchemists

Vechtsysteem is wat saai

Tot slot is het vechtsysteem wat suf. Op de momenten dat je op expedities gaat, kom je vijanden tegen. Je kunt echter niet vrij rondlopen, maar loopt automatisch van A naar B. Vervolgens krijg je daarbij een paar gevechten voorgeschoteld. Deze zijn heel standaard turn-based en bieden de speler niet heel veel tactische mogelijkheden. Je knalt er een beetje hersenloos door heen en haalt er eigenlijk geen voldoening uit.

Nelke & The Legendary Alchemists

Daarmee is Nelke & The Legendary Alchemists echt een game voor hen met engelengeduld en hen die het leuk vinden om een eigen stad op te bouwen. De game is nu beschikbaar voor de Nintendo Switch, pc en PlayStation 4. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.