[REVIEW] Netatmo Slimme Binnencamera: veiligheid voor alles!

Smart Home Mark Hofman 4 jun 2019
Leestijd: 7 minuten

Beveiligingscamera’s voor je smartphone komen anno 2019 in vele vormen en maten. De Netatmo Slimme Binnencamera valt in dat opzicht in de vakjes stijlvol, compact en slim. Maar hoe zit dat eigenlijk in de praktijk. Is dit apparaat echt zo goed dan het in eerste instantie lijkt? Ik nam de proef op de som.

Dit is de Netatmo Slimme Binnencamera

Wie anno 2019 een beveiligingscamera in huis wil hebben, die ook nog eens makkelijk werkt met je smartphone, heeft keuze genoeg. Een van de vele keuzes die te maken zijn, zijn de producten van Netatmo. Zo is de nieuwe Slimme Binnencamera op het eerste oog een compact, stijlvolle en slimme beveiligingscamera voor in huis. Maar de grote vraag is: hoe werkt het product nu echt in de praktijk. Hebben we te maken met een van de beter opties of is het veel gedoe voor weinig resultaat?

Om hier achter te komen ben ik aan de slag gegaan met de Slimme Binnencamera. Deze camera wordt door Netatmo zelf voornamelijk geprezen door de compactheid, flexibiliteit, veiligheid, eenvoudigheid en het minimalistische design. Tijd om die dingen eens op een rij te zetten.

Netatmo Welcome Slimme Binnencamera

Het uiterlijk van de Slimme Binnencamera: compact en minimalistisch?

Op het eerste gezicht moeten we Netatmo gelijk geven wanneer ze het over minimalistisch en compact hebben. De beveiligingscamera is strak afgewerkt, heeft aan de achterkant slechts drie ingangen en oogt compact. Daar houdt het niet mee op, want het apparaat is ook wel degelijk licht. Kortom: het weegt niets, ziet er goed uit en is oprecht compact te noemen.

Als we de Slimme Binnencamera puur op uiterlijk moeten beoordelen is het oprecht een topding te noemen. Uiteraard is het een kwestie van smaak, maar de gouden kleur met de wit/zwarte afwerking zorgt ervoor dat ik persoonlijk echt blij wordt van dit ding. Zeker omdat de Slimme Binnencamera dus ook echt compact is. Wie een eerste blik werpt op het ding zal niet direct weten dat het om een beveiligingscamera gaat. Uiteraard veranderd dit wel wanneer je de ogen iets meer tijd laat doorbrengen met dit design. De lens geeft wat dat betreft genoeg weg.

Maar al met al kunnen we kort en bondig zijn over het uiterlijk van de Netatmo Slimme Binnencamera hij is wel degelijk compact en draagt een minimalistisch design. En dat doet het wat mij betreft bijzonder goed.

Netatmo Welcome Slimme Binnencamera

Installatie van de Netatmo Slimme Binnencamera: eenvoudig?

Op de website van Netatmo staat dat het instellen van deze Slimme Binnencamera binnen enkele minuten gebeurt is. En dat is ook zo, mits je er eindelijk achter bent wat je moet doen. Op dat gebied zou ik niet voor de eenvoud van het apparaat in kunnen staan. Wanneer je de Netatmo Security app op je telefoon hebt staan lukt het allemaal wel, maar wie vertelt jou dat je precies die app moet hebben?

In de bijgeleverde boekjes van de Slimme Binnencamera is te vinden waar je het apparaat niet neer, of op, moet zetten. Elke vorm van uitleg over de installatie ontbreekt bij de doos. Uiteraard staat er wel de URL support.netatmo.com in het boekje, maar wat dat betreft is het toch een stuk beter om de werking op of in de verpakking te zetten. Noem me een zeikerd wat dat betreft, maar er zijn voldoende mensen die geen idee hebben hoe het allemaal werkt. Wat dat betreft vind ik het persoonlijk een stukje service om dit gedeelte mee te leveren bij aanschaf.

Verder is de installatie inderdaad zo gepiept. Je plugt de Slimme Binnencamera in het stopcontact, download de Security app en het programma zorgt ervoor dat je in no-time aan de slag kan. Wat dat betreft weinig commentaar.

Netatmo Welcome Slimme Binnencamera

Vervolgens is het ook nog mogelijk om een aantal gezichten te registreren voor de camera, zodat je precies weet wie er voor de camera staat (handig voor meldingen).

Upgrade voor je veiligheid?

Maar het uiterlijk van de Slimme Binnencamera of de manier waarop hij in te stellen is, zijn niet zo belangrijk als het feit dat hij goed beveiligt. Want waar er camera’s op de markt zijn die hele dagen je woonkamer filmen, doet deze camera het allemaal net iets slimmer. Wanneer jij je smartphone dusdanig hebt ingesteld, krijg je alleen meldingen op het moment dat er activiteit plaatsvindt in de desbetreffende ruimte. Nu is dat niet zo heel bijzonder te noemen, maar de camera filmt ook niets meer. Op het moment dat er niets in je woonkamer gebeurt, staat de camera ook uit. Dit bespaart niet alleen heel veel uren aan beeldmateriaal, maar ook een aanzienlijk veel opslagruimte.

Dit wil alleen niet zeggen dat het niet mogelijk is om te controleren of alles nog goed gaat. Zo is het mogelijk om via de app te kijken wat er gaande is, start de camera direct met filmen en is het (zelfs van afstand) mogelijk om de boel gewoon in de gaten te houden. En worden we daar niet vrolijk van?

Wat dat betreft zit het allemaal wel goed met de Slimme Binnencamera. Netatmo zorgt voor uiterst goede beeldkwaliteit, doet zijn werk goed met betrekken tot de meldingen en geeft me het gevoel dat ik alles veel beter in de gaten kan houden. En wat dat betreft is dat precies wat het moet doen.

Netatmo Welcome Slimme Binnencamera

“Maar wat nou als ik een huisdier heb, filmt mijn Netatmo Slimme Binnencamera dan alle bewegingen en krijg ik dan de hele dag door meldingen?” Op die vraag kan ik “nee” beantwoorden. Netatmo laat weten dat de Slimme Binnencamera voorzien is van een unieke feature die bewegingswaarschuwen van je huisdieren kan uitsluiten. En dat moeten we maar op hun woord geloven, gezien het feit dat ik het geen huisdier had om dit te testen. Nu had ik zelf op handen en knieën door de woonkamer kunnen strompelen, maar het is maar beter voor iedereen dat dit niet gebeurt is.

Netatmo Slimme Binnencamera flexibel genoeg?

Flexibiliteit is het laatste dat de Netatmo Slimme Binnencamera weet te kenmerken. Dit gooit de producent voornamelijk op het feit dat de beelden zowel op een SD-kaart, als op Dropbox, als op een persoonlijke FTP-server geplaatst kunnen worden. En wat dat betreft klopt ook dit verhaal helemaal. De keuze is reuze en het zijn verbindingen die het meer dan prima doen. Ondanks het feit dat we alleen dropbox gebruikt hebben en die werking voornamelijk in handen ligt van een andere partij, is het wel fijn om de optie te hebben.

Daarbij is het ook mogelijk om de camera via verschillende applicaties te gebruiken. Wie gebruik maakt van Apple Homekit kan Siri vragen om de beelden, wie Google Assistant gebruikt doet dat op die manier en wie Facebook Messenger nog op zijn telefoon heeft staan kan Netatmo toevoegen en vervolgens om zijn eigen beelden vragen.

Netatmo Welcome Slimme Binnencamera

Is de Slimme Binnencamera flexibel te noemen? Ik dacht het wel! Al moeten we wel eerlijk zeggen dat de korte stroomkabel die met het apparaat geleverd wordt ons wel een beetje beperkt in de plaatsing van het ding. Op dat gebied dus wat minder flexibel te noemen.

The Good & The Bad

Nu snappen we dat jij door alle informatie en punten het overzicht een beetje bent kwijtgeraakt. Daarom zetten we de positieve en negatieve ervaringen voor je op een rij.

The Good

• Design (Compact en minimalistisch)
  • Werking van de Camera in combinatie met de app
  • Beeldkwaliteit
  • Gezichtsherkenning
  • Manier van filmen
  • Verschillende opties voor het opslaan van beelden
  • Ondersteuning voor slimme assistenten

The Bad

• Installatie (onduidelijkheid vanuit de verpakking)
  • Korte stroomkabel
Netatmo Welcome Slimme Binnencamera

Conclusie

De Netatmo Slimme Binnencamera is een uitstekende Slimme Binnencamera. Wanneer je er eindelijk achter bent hoe het apparaat geïnstalleerd moet worden, is het gebruik meer dan prettig. De technologie zit goed in elkaar, de beeldkwaliteit is uitstekend en de flexibiliteit op het gebied van opslaan van beelden is nagenoeg perfect te noemen.

Maar eerlijk is eerlijk, ondanks het feit dat het een goede camera is met een goed systeem, vind ik het prijskaartje van €199,99 aan de hoge kant. Wie een budget van €200 heeft kan zonder twijfel iets groter uitpakken met een camera van Nest bijvoorbeeld. Maar heb je geen zin om aan een abonnement vast te zitten om je beelden op te slaan en gewoon, direct uit de verpakking aan de slag wil gaan: is dit misschien wel dé camera voor jou.

Het enige wat je echt moet accepteren is het feit dat de stroomkabel wat kort is, waardoor je enigszins beperkt bent in de plaatsing van het apparaat.