Netflix verliest abonnees en geeft jou daar de schuld van

Pop-Culture Mark Hofman 20 apr 2022
Leestijd: 3 minuten

Netflix verliest voor het eerst in tien jaar abonnees. Tijdens het delen van de kwartaalcijfers maakte het bedrijf bekend 200.000 abonnees verloren te hebben in de eerste drie maanden van 2022.

De verwachting is dat dit slechts het topje van de ijsberg is. Netflix verwacht in het tweede kwartaal van dit jaar ruim 2 miljoen gebruikers te zien vertrekken. Iets waar het jou, de gebruiker, de schuld van geeft. Terecht of klinkklare onzin?

Netflix verliest abonnees ‘door jou’

Sinds de grote prijsstijging in de Verenigde Staten en Canada gaat het niet lekker met Netflix. De streamingdienst verliest veel abonnees en ziet op dat gebied een trend ontstaan. Het bedrijf bereidt zich voor op het ergste en verwacht de komende maanden miljoenen klanten te verliezen.

Netflix steekt de hand voorzichtig in eigen boezem en zegt dat de hogere prijzen onderdeel zijn van het probleem. Al ligt de grootste oorzaak, naar eigen zeggen, bij de gebruikers zelf. De streamingdienst onthulde dat er op dit moment zo’n 100 miljoen huishoudens zijn die hun account met andere consumenten delen. Iets dat het “erg lastig maakt om in bepaalde markten te groeien”, zo liet Netflix weten.

De reden dat het bedrijf zoveel abonnees verliest ligt dus indirect bij jou, mits jij je account deelt met anderen. Maar naar mijn mening is dat niet het probleem waar Netflix tegenaan loopt.

Het echte probleem van de streamingdienst

Ja, er zijn veel mensen die een account delen met vrienden en familie. Ik begrijp uiteraard dat dit vervelend is voor Netflix, al denk ik wel dat het bedrijf goed moet kijken naar de reden achter dit besluit. Er is in de loop der jaren nogal wat veranderd in streamingland, waardoor steeds meer mensen naar dergelijke maatregelen grijpen.

Zo heeft Netflix te maken met een hoop concurrentie. De streamingdienst ziet HBO Max, Disney+ en Amazon Prime Video steeds meer opkomen, terwijl zijn eigen populariteit begint te dalen. Iets dat te maken heeft met de prijzen die Netflix hanteert. Concurrenten bieden een interessant aanbod voor een veel lagere prijs en geven consumenten daarbij ook nog eens de best mogelijke kwaliteit.

Waar je bij Netflix bijvoorbeeld €15,99 per maand betaalt om content in 4K te bekijken, zit die optie er bij HBO Max voor €7,99 bij. Bij Disney+ krijgen consumenten die optie al voor €8,99 per maand. Daarbij begint ook het aanbod van die laatste twee steeds aantrekkelijker te worden in tegenstelling tot hetgeen wat Netflix te bieden heeft.

Tokyo Vice HBO Max
Tokyo Vice komt naar HBO Max. (Afbeelding: HBO)

Wie geen zin heeft om de volle mep te betalen, die zorgt ervoor dat hij de kosten met iemand kan delen. Wat Netflix niet begrijpt is dat je deze mensen, door dit soort praktijken hard aan te pakken, niet terug gaat krijgen als volledig betalende abonnee. Het probleem ligt dus bij het aanbod en de prijs, niet bij de keuze van de consument.

Netflix kijkt naar goedkoper abonnement

Dat Netflix de huidige problemen niet goed inschat is af te lezen van de aankondiging die het tijdens het gesprek met investeerders deed. De streamingdienst wil zijn aanbod toegankelijker maken en introduceert binnen twee jaar een goedkoper abonnement. Hoeveel het precies gaat kosten is niet bekend, maar dat het bedrijf met advertenties gaat werken wel.

Van Netflix tot Disney+: deze streamers zijn volgens onderzoek te duur

De consument krijgt in deze situatie dus een hele makkelijke keuze. Of je krijgt toegang tot het HD-aanbod van Netflix en moet tussen je films en series naar reclames kijken, of voor hetzelfde geld kijk je zonder reclames (in 4K-resolutie) naar het aanbod van HBO Max. Een keuze die, wat mij betreft, ontzettend makkelijk te maken is.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen