Nier Automata: Game of the Yorha Edition Review

Games Jelle van Es 21 mrt 2019

Elk jaar komen er vele games uit, waardoor je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Het is handig om bepaalde games later uit budgetbakken te halen en er dan alsnog van te genieten. En als je de game dan alsnog hebt gemist, dan heb je vaak nog de kans om de game of the year-edition of eventueel een remaster te scoren. Op die manier heb ik nu eindelijk kennisgemaakt met Nier Automata dankzij de Game of the Yorha Edition.

Deze editie is voorzien van alle uitbreidingen die na de release voor de game zijn uitgegeven. Op die manier is een toch al uitgebreide game eigenlijk alleen maar groter geworden. Toch is het de basis an sich die al de reden moet zijn om de game in huis te halen. Eerlijk is eerlijk, vele collega’s hebben me destijds op de game gewezen, maar op één of andere manier heb ik hem nooit opgepakt. Zodoende is dit mijn eerste kennismaking met Nier Automata. En dankzij die kennismaking kan ik nu alleen maar zeggen dat ik destijds veel heb gemist. Want dit is een game die gewoon ontzettend goed is.

Een verhaal dat boeit

Nier Automata speelt zich af in de verre toekomst. Daar hebben buitenaardse wezens in de vorm van robots de mensheid van de aarde verdreven. Zij die de oorlog hebben overleefd, zijn gevlucht naar de maan om van daaruit een nieuw bestaan op te bouwen. Daarbij koos de mensheid er voor om zelf een leger aan Androids op te zetten, die de opdracht heeft gekregen om de robots te verdrijven. En zodoende maak je kennis met de Android 2D en haar compagnon 9S. Samen met hen ontdek je langzaam maar zeker wat er gaande is in de wereld waarin de game zich afspeelt en wordt langzaam maar zeker meer duidelijk. Het is een verhaal waarbij niks zwart of wit is en dat zet je eigenlijk constant aan het denken op een positieve manier.

Nier Automata

Muziek is zo goed

Eén van de eerste elementen die op een positieve manier opvalt, is de muziek. De compositie van de muzikale stukken is eigenlijk belachelijk goed. Niet alleen zijn de originele stukken prachtig gecomponeerd, ze passen ook nog eens uitstekend bij de momenten in de game. Dat betekent dat wanneer je door een verlaten woestijn loopt je een treurig stuk krijgt en wanneer je in een baasgevecht zit juist een heerlijk opzwepend stuk voorgeschoteld krijgt.

Nier Automata

Variatie in de gameplay

Wat ook gelijk opvalt aan Nier Automata is dat de game een veelvoud aan gameplaystijlen gebruikt. De game begint wanneer je met een soort ruimtevaartuig door de lucht vliegt en onderweg op alles knalt dat je tegenkomt. Niet veel later sta je op de grond en voelt de game aan als een actiegame, waarbij je er op los vecht. En daarna kom je achtereenvolgend stukken tegen waarbij je de actie van de zijkant of juist van de bovenkant ziet. Door die variatie is Nier Automata echt een game die lang leuk is om te spelen.

Nier Automata

Baasgevechten om je vingers bij af te likken

Hoewel elk gevecht an sich in de game de moeite waard is, zijn het met name de verschillende eindbaasgevechten waar de game echt het beste tot zijn recht komt. Daarbij moet je echt goed opletten op de verschillende zwakke plekken van de vijand en moet je die op de juiste manier benaderen. Tegelijkertijd ben je ook druk bezig met het ontwijken van de aanvallen. En dat alles onder de begeleiding van de uitstekende soundtrack. Het zijn dit soort momenten die je echt bij blijven en waar je enkel meer van wilt.

Nier Automata

Technisch niet heel sterk

Ondanks dat ik Nier Automata: Game of the Yorha Edition iedereen van harte kan aanraden, is er toch een kritiekpuntje die ik niet wil negeren. Op technisch gebied is de game wat matig. De omgevingen zijn grof en soms kaal en de voice actors komen wel heel erg robotachtig over, wat je uit de game kan halen. Zeker als je de game vergelijkt met games die vandaag de dag uitkomen is het gewoon een game die wat achterhaald overkomt.

Nier Automata

Nier Automa: Game of the Yorha Edition is nu beschikbaar voor de pc en PlayStation 4. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.