Nier Replicant: hét perfecte voorbeeld van een uitstekende remaster

Games Jelle van Es 4 mei 2021

Een tijdje geleden brachten we al de preview van Nier Replicant uit. Toen zat ik in de ietwat vreemde situatie dat ik te maken had met een game uit 2007, die via een remaster opnieuw is uitgegeven, maar met een embargo kwam waarbij ik veel dingen niet kon delen. Terwijl het verhaal hetzelfde is en een simpele zoekfunctie al veel vertelt. Inmiddels is de game beschikbaar en kan iedereen er los mee gaan en mag ik voor deze review nu alles kwijt.

Het belangrijkste dat ik daarbij wil meegeven over Nier Replicant is dat de game echt jouw tijd waard is. Ik heb het origineel destijds nooit gespeeld, ondanks dat collega’s niet uitgepraat raakten over de game. Het probleem wat ik toen had, was dat het allemaal wat gedateerd overkwam. De gameplay was matig en het verhaal was de reden om het te spelen. Maar wanneer er zoveel games zijn, dan is het moeilijk om over zo’n drempel met matige gameplay te stappen. Gelukkig is dat in deze remaster verholpen. De game speelt nu een stuk vloeiender en voelt ondanks wat kale omgevingen aan als een moderne game. Eén die laat zien hoe je een remaster moet uitbrengen. Dit zijn daarbij de punten die me zijn opgevallen.

Nier Replicant review

1. Visueel is deze Nier Replicant-remaster zoveel beter

Als je kijkt naar Nier Replicant zoals die nu is, dan is het niet de meest mooie game die je kunt scoren. Maar vergelijk je hem met het bronmateriaal, dan is het echt een wereld van verschil. De game is een stuk strakker als je kijkt naar de diepte van de omgeving of de details bij de vijanden. Tel daar de goede animaties bij op en hoe soepel alles loopt en je hebt een game die er fijn uit ziet.

Visueel zeer aantrekkelijk (Afbeelding: Square Enix)

2. Verhaal dat echt boeit

Eén van de sterkste punten die je in Nier Replicant vindt is ongetwijfeld zijn verhaal. En daarbij is dit een unieke game die van de speler verlangt om de game meerdere keren uit te spelen om op die manier het complete plaatje te zien. Maar dan ben je wel een aantal uur verder. Gelukkig is het de eerste keer dat je het speelt al erg boeiend. Langzaam, maar zeker wordt een mysterie rondom de held van het verhaal en zijn zusje Yonah steeds duidelijker.

Het begint allemaal rustig in een klein dorpje, waarbij je wat klusjes moet voltooien, maar al snel blijkt er veel meer aan de hand te zijn. Daarbij maak je kennis met een pratend boek genaamd Weis en krijg je te maken met diverse gevaarlijke vijanden tijdens je reis. Ook helpt het dat de voice-overs in de game van een goed niveau zijn en de dialogen die worden gevoerd de moeite waard zijn om altijd te volgen. Constant wil je verder komen en ontdekken wat er nog meer mogelijk is.

Personages zijn sterk (Afbeelding: Square Enix)

3. Gevechten zijn strak en gevarieerd

Wanneer je de veilige omgevingen van een dorp achter je laat, kom je terecht in grote open ruimtes, waar verschillende vijanden te vinden zijn die het op jou hebben gemunt. Daarbij brengt Nier Replicant een degelijk vechtsysteem, waarbij fysieke aanvallen worden afgewisseld met magische aanvallen. Simpele vijanden vormen vaak geen probleem, maar de game komt al snel met lastigere obstakels. Daarbij is het zaak om goed te kijken naar de aanvalspatronen en pas aan te vallen wanneer het veilig is. Het personage waarmee je speelt beweegt daarbij lekker soepel en de animaties van je zwaardaanvallen zijn dik in orde.

Nier Replicant
Lekker knokken (Afbeelding: Square Enix)

4. Soundtrack blijft heerlijk

Terwijl je Nier Replicant speelt, is er altijd één element dat alles goed is: de soundtrack. Ik was er in de preview al laaiend enthousiast over en naar mate je verder komt in het verhaal, blijven de nieuwe muziekelementen van een hoog niveau. Het is zo goed dat je na het spelen er nog van geniet op Spotify.

5. Zij-missies zijn verwaarloosbaar

Is alles dan goed in Nier Replicant? Nee. Zo zit de game vol met verschillende zij-missies, maar vaak zijn die niet de moeite waard. Zo kun je in je eigen tuin wat groenten verbouwen om daarmee de ingrediënten bij je zusje in te leveren, die er dan een vreselijk gerecht van gaat maken. Of je moet op zoek gaan naar eieren, die een kip ergens heeft verstopt, maar waarbij je geen duidelijke richting hebt waar je die eieren kunt scoren. Dan heb ik het nog niet gehad van zijmissies waarbij je ergens in de verte iets moet ophalen om iets te voltooien. Het is behoorlijk suf en na een tijdje laat je ze links liggen.

Soms loop je iets te veel rond (Afbeelding: Square Enix)

Nier Replicant is nu beschikbaar en te spelen op de pc, PlayStation 4 en Xbox One. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.

PS5 troeft Nintendo en Xbox af met indrukwekkend record