Nintendo Switch is met Triangle Strategy een topgame rijker

Games Jelle van Es 3 mrt 2022

Mijn favoriete game die ik ooit heb gespeeld is zonder twijfel Final Fantasy VII. Maar vlak daarachter staat Final Fantasy Tactics. Die PlayStation 1-game was een perfecte combinatie tussen een uitstekend verhaal en boeiende gameplay. Je zou kunnen zeggen dat Triangle Strategy voor de Nintendo Switch daar iets van wegheeft.

Triangle Strategy is een game met misschien wel de sufste naam voor een Nintendo Switch-game ooit. Maar het slaat waarschijnlijk op drie grote landen in de wereld van de game die met elkaar op gespannen voet staan. De speler beleeft het verhaal van de jonge prins Serenoa Wolfort. Hij wordt aan het begin van de game verbonden met Frederica Aesfrost. Het idee daarvan is dat twee van de drie landen op die manier beter met elkaar omgaan. Maar uiteindelijk is de vrede van korte duur. Je komt uiteindelijk in een groot conflict terecht. En daarbij krijg je ook een boeiend verhaal. Daarmee is het een mooie toevoeging op de collectie van de Nintendo Switch. Dit zijn de punten die me zijn opgevallen.

Triangle Strategy op de Nintendo Switch Review

Een mooi verhaal

Triangle Strategy neemt je mee naar een Middeleeuws-achtige wereld, waarin magie een rol speelt. Het draait zoals gezegd dus om drie grote landen die op gespannen voet staan. In het verleden is er een grote oorlog geweest, maar nu lijkt er een tijd van vrede te zijn. De drie rijken hebben allemaal hun eigen waarde binnen het geheel en kunnen elkaar goed gebruiken. Maar uiteindelijk breekt toch de pleuris uit. En kom je midden in een groot complot, waarin het draait om vriendschap, eer en het maken van de juiste keuzes. Het verhaal wordt voornamelijk via cutscenes verteld, hoewel je tussen de gevechten door ook de mogelijkheid hebt om rond te lopen in omgevingen om op die manier informatie te verzamelen. De gesprekken worden overigens voorzien van redelijk nette voice-overs. We zijn ze soms ietwat langdradig.

Triangle Strategy Nintendo Switch
Een mooi verhaal (Afbeelding: Nintendo)

Tactische gevechten van hoog niveau in Triangle Strategy op de Nintendo Switch

De kracht van Triangle Strategy op de Nintendo Switch zit hem voornamelijk in de gevechten van de game. In 3D-arena’s kun je verschillende commando’s geven aan de personages waarmee je strijdt. Elk personage heeft daarbij zijn eigen kracht. Sommigen gebruik je om met fysiek geweld de vijanden te verslaan, terwijl andere het met magische aanvallen doen. Ook krijg je te maken met personages die een beetje een ondersteunende rol hebben en je helden genezen wanneer ze zijn aangevallen. Uiteindelijk is het vaak zaak dat jij in leven blijft, terwijl je vijanden het afleggen.

Triangle Strategy Nintendo Switch
Een voorbeeld van de gevechten (Afbeelding: Nintendo)

Met de acties die je uitvoert in Triangle Strategy verdien je EXP en ga je in levels omhoog. Daarmee worden jouw helden sterker en staan ze er beter voor in de toekomstige gevechten. Wel mis ik een job-systeem. Er is nu minder reden om gevechten buiten het verhaal om te doen om zo beter te worden en nieuwe dingen vrij te spelen.

Maken van keuzes

Tussen de gevechten door wordt dus het verhaal verteld in Triangle Strategy. Dat is vooral een passieve ervaring. Toch is het fijn dat je in de Nintendo Switch-game nog iets van invloed hebt. Je moet regelmatig keuzes maken in de game. Aan de hand van die keuzes zullen bepaalde personages zich aansluiten bij jouw strijd. Op die manier zou de game interessant genoeg moeten zijn om het voor een tweede keer te spelen en te zien wat er veranderd is.

Triangle Strategy Nintendo Switch
Welke keuzes maak je? (Afbeelding: Nintendo)

Toffe visuele stijl

Triangle Strategy is niet een game die het moet hebben van zijn uitbundige graphics. Toch is het een titel die er erg goed uit ziet. Volgens de ontwikkelaar wordt er gebruik gemaakt van HD-2D. Enerzijds heeft het met de pixels iets weg van Super Nintendo en PlayStation-games, maar tegelijkertijd zijn er omgevingen met heel wat mooie details. Op die manier is het een titel die gewoon erg mooi is.

Ziet er goed uit (Afbeelding: Nintendo)

Probeer het zelf

En het mooie van Triangle Strategy is dat je het zelf makkelijk kan proberen. Op de Nintendo Switch eShop is namelijk een demo te vinden. Daarmee heb je de mogelijkheid om het begin van de game te spelen. Als dat uiteindelijk bevalt, dan kun je verder gaan met waar je gebleven was. Daarbij moet ik overigens wel zeggen dat het begin van de game behoorlijk tam is. Het duurt echt een paar uurtjes voordat de actie begint en je in het verhaal komt. Maar het is dus echt perfect om op die manier te proberen en te kijken of het iets voor jou is.

Nintendo Switch
Probeer het begin gratis (Afbeelding: Nintendo)

Triangle Strategy verschijnt op 4 maart en komt exclusief uit op de Nintendo Switch. Wil je meer lezen over alles voor dat platform? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.