De Nioh Collection is ideaal voor je gloednieuwe PS5

Games Jelle van Es 16 feb 2021

Mocht het je gelukt zijn om een PlayStation 5 te scoren, dan ben je waarschijnlijk een blij mens. De nieuwe spelcomputer is overal uitverkocht. En dat terwijl de PS5 een heerlijke spelcomputer is. Het enige nadeel? Er zijn nog niet echt games die specifiek gebruik maken van de extra kracht. We moeten het voornamelijk doen met PlayStation 4-games die voorzien worden van upgrades en verbeteringen. De Nioh Collection is daar een goed voorbeeld van.

Maar dat is zeker niet verkeerd. De Nioh Collection is eigenlijk perfect als een Remaster-collectie. Met name het eerste deel is een titel die veel gamers hebben gemist. We hadden daar van te voren niet veel van verwacht. Maar nadat die game goed bleek te zijn, was het tweede deel een titel waar we wel naar uitkeken en dik aan de verwachtingen voldeed. De collectie is zodoende perfect om nu in huis te halen, terwijl het tegelijkertijd komt met een aantal fijne PS5-verbeteringen, waardoor je goed kunt profiteren van die sterke spelcomputer. Dit zijn de punten die de collectie de moeite waard maakt.

Games in de Nioh Collection zien er goed uit

De Nioh Collection bestaat uit Nioh Remastered en Nioh 2 Remastered. De eerste game komt uit 2017, terwijl het vervolg vorig jaar verscheen en dus nog maar een jaartje oud is. Wat dat betreft is de eerste game visueel net wat minder mooi is. Althans, wanneer je puur kijkt naar het technische gedeelte en hoe verschillende personages er uit zien. Kijk je naar de stijl van de game, dan staat die anno 2021 nog steeds als een huis. Nioh 2 is iets minder oud en heeft zodoende minder last van het verouderingsaspect. De game kwam immers vorig jaar uit en zag er toen goed uit. Bijkomend voordeel is dat de games draaien als een zonnetje. Wanneer je je PS5 via de HDMI 2.1-kabel hebt aangesloten, dan heb je de mogelijkheid om hem met 120 frames per seconden te spelen. Daardoor loopt alles soepel. En dat is bij een game waarbij je net als bij Demon Souls goed moet timen echt een groot voordeel.

Final Fantasy PlayStation 5
Visueel in orde (Afbeelding: Tecmo Koei)

Gameplay is ijzersterk

En daarmee komen we op het tweede punt van de Nioh Collection. Beide games zijn echt heerlijk om mee aan de slag te gaan. De eerste game is wat meer ene traditionele Souls-game, terwijl je bij het vervolg aan de slag kunt gaan met verschillende krachten die de Yokai-demoon je geeft. Daardoor zit er iets meer variatie in. Wat beide games gemeen hebben, is dat ze vreselijk pittig zijn. Als je even niet oplet, dan weet een gewone vijand je in de pan te hakken. Dus als je na de Demon Souls-remake op de PS5 op zoek bent naar meer manieren om jezelf te pijnigen, dan zit je bij deze gamecollectie goed.

Nioh Collection
Elke vijand kan de laatste zijn (Afbeelding: Tecmo Koei)

Met alle DLC

Tot slot kent deze Nioh Collection nog het voordeel dat hij wordt uitgebracht met alle DLC die er voor is verschenen. Zeker als je bedenkt dat de laatste DLC voor Nioh 2 pas in december uitkwam, is het netjes dat hij in dit totaalpakket zit. Op die manier is de toch al zeer uitgebreide game nog net wat uitgebreider en kun je je opmaken voor vele uren aan speelplezier. En frustratie. Want dat is toch wel hetgeen dat me het langst is bijgebleven nadat ik weer hopeloos gefaald hebt in het avontuur.

Genoeg te doen (Afbeelding: Tecmo Koei)

De Nioh Collection is nu beschikbaar en hier te scoren. Wil je meer lezen over alles dat met de PS5 te maken heeft? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.