Persona 5 Strikers is een geweldige game vol stijl en actie

Games Jelle van Es 24 feb 2021

In mijn leven ben ik denk zo’n twintig keer afgereisd naar Tokio. En elke keer dat ik er kan en mag, voelt het als thuiskomen. Ik ken de straten, de kroegjes en de fijne restaurants. Geluiden van een stoplicht, de deuntjes van de metro en de kraaien die je in de bomen hoort. Datzelfde gevoel had ik met Persona 5 Strikers.

Persona 5 Strikers speelt zich een tijdje af na de gebeurtenissen van Persona 5. In de game komen de Phantom Thieves weer bij elkaar. Ze zijn van plan om er even lekker op uit te gaan en genieten van hun vrije tijd. Maar dan komen ze opeens in een nieuw groot avontuur terecht en zit er niks anders op dan net als in de goede oude tijd er op los te gaan. Deze keer doen ze dat niet alleen in Tokio, maar reizen ze ook naar verschillende locaties. Dit zijn daarbij de punten die me zijn opgevallen.

Je voelt je in Persona 5 Strikers gelijk weer thuis

Het sterkste punt dat Persona 5 Strikers met zich mee brengt, is dat je als fan van het origineel je gelijk thuisvoelt. Je begint in de bekende buurt in Tokio, met uitstapjes naar Shibuya. Daar is Central Street een feest van herkenning. Maar ook de verschillende personages zijn precies zoals je ze kent. De gesprekken die gevoerd worden, worden voorzien van dezelfde voice overs van het origineel. En ook de typische karaktertrekken van de personages zijn goed verwerkt. Op die manier is het dus echt perfect thuiskomen en daar ben ik heel blij mee.

Persona 5 Strikers
Dit is herkenbaar (Afbeelding: Atlus)

Diverse locaties

Zoals gezegd ga je in Persona 5 Strikers op reis door Japan. En dat is een goede keuze. Tokio is een topstad en daar is veel te zien en te doen, maar het land heeft meer te bieden. Zelf op reis naar het land is op dit moment niet echt mogelijk, dus is het tof om via de game diverse locaties te zien. Zo ga je naar Sapporo, Sendai en Kyoto. Plekken die stuk voor stuk tof zijn uitgewerkt en het verdienen om lekker te verkennen. Wat dat betreft is dat dus een goede afwisseling ten op zichte van het origineel.

Diverse locaties (Afbeelding: Atlus)

Vechtsysteem van Persona 5 Strikers is toegankelijk

De grootste verandering zit hem echter in het vechtsysteem. Waar het origineel gebruik maakt van een turn-based systeem, daar is het vechtsysteem van Persona 5 Strikers gebaseerd op de diverse Warriors-games van ontwikkelaar Omega Force. Dat betekent dat je vaak te maken krijgt met actieve gevechten waarbij je vele tientallen vijanden tegelijkertijd moet verslaan. Het grootste gedeelte daarvan kun je redelijk makkelijk afmaken, maar er zijn ook altijd een paar sterkere vijanden. En daarbij is het zaak om goed de zwakheden daarvan te ontdekken en die uit te buiten. Op die manier zit er nog steeds wat diepgang in, hoewel je voor het merendeel er wel op los loopt te hakken. Het is wat toegankelijker dan het origineel en het tempo ligt daardoor iets hoger. De één vindt dat fijn, terwijl de ander juist het ander prefereert.

Actief knokken (Afbeelding: Atlus)

Soundtrack is heerlijk

Het laatste sterke punt dat ik nog even wil benoemen omtrent Persona Strikers is de soundtrack van de game. Want die is erg goed. Eigenlijk net zo goed als in Persona 5. Het is lekker jazzy en catchy en is daardoor constant fijn om op de achtergrond te horen, zonder dat het verveelt. Wat dat betreft ook ideale muziek om naar te luisteren wanneer je aan het werk bent. Hopelijk verschijnt de soundtrack dan ook snel op Spotify.

Je mist de tijdsdruk

Toch is er wel één punt dat ik mis in Persona 5 Strikers en wat het origineel wellicht zo goed maakte. Je hebt niet echt de druk van dagen die voorbij gaan en waarbij je keuzes moet maken of je met iemand op stap gaat of gaat knokken in de dungeon. Op dat gebied is de game ietwat uitgekleed en maakt het eigenlijk ook niet heel erg veel uit of je alles uit je dungeon run haalt. Nog altijd is je SP een schaarstegoed, waardoor je niet eeuwig je zelf kunt genezen en speciale aanvallen kunt doen. Maar als je er door heen zit, dan ga je gewoon terug naar huis, slapen en daarna weer verder op het checkpoint waar je gebleven was. Je wordt daardoor minder afgestraft op eventuele fouten.

Bekende koppen (Afbeelding: Atlus)

Persona 5 Strikers is nu beschikbaar op de pc, PlayStation 4 en Nintendo Switch.

[REVIEW] Persona 5 Royal: Beste JRPG nog beter