[REVIEW] Persona 5 Royal: Beste JRPG nog beter

Games Jelle van Es 17 mrt 2020

Twee jaar geleden verscheen Persona 5. Een game die je het leven van een scholier in Tokio voorschotelt. Maar dan wel eentje die aan het begin van de game een speciale kracht ontdekt, waardoor hij naar alternatieve werelden kan reizen. Samen met zijn ‘lotgenoten’ probeert hij als de Phantom Thieves de harten van kwaadwilligen te veranderen, terwijl hij tegelijkertijd ook nog een leven opbouwt. Het is een vreemde beschrijving, maar de game is zo enorm sterk. Met Persona 5 Royal wordt de game opnieuw uitgebracht als een soort Definitive Edition.

Persona 5 Royal is de volledige Persona 5-ervaring met hier en daar aanpassingen, toevoegingen en verbeteringen. Het is een absolute must-have wanneer je het origineel op één of andere manier hebt gemist. Maar ook voor iemand die de game al kent, is er toch verrassend veel te beleven en om van te genieten. Dit zijn de punten die mij tijdens het spelen zijn opgevallen.

De basis van de game blijft ongekend sterk in Persona 5 Royal

Ik heb in het originele Persona 5 zo’n negentig uur zitten en voor deze review ben ik er ook weer dertig uur mee aan de slag gegaan. Hoewel er zeker wat veranderingen in Persona 5 Royal, is het met name de basis van de game die zo enorm goed blijft. Het verhaal is boeiend, de personages zijn stuk voor stuk top, de dingen die je kunt doen zijn uitgebreid, het vechtsysteem is diep, zonder dat gevechten onnodig lang aanvoelen en de muzikale ondersteuning maakt het geheel af. Wanneer je in deze tijden van thuis zitten op zoek bent naar een game die lang is, terwijl hij van het begin tot en met het einde boeit, dan zit je bij deze game aan het goede adres.

De basis is nog steeds goed (Afbeelding: Atlus)

Veel kleine verbeteringen

De grootste toevoeging van Persona 5 Royal is een nieuw personage en het daarbij behorende nieuwe Palace. Maar de game biedt zoveel meer dan dat. Er zijn echt tientallen verbeteringen en toevoegingen in de game te vinden, waardoor het totaalplaatje een stuk interessanter wordt. Zo heb je nu en grijphaak, waarmee je in de dungeons andere routes kunt bewandelen en welke later ook in gevechten van pas komen. Daarnaast kun je soms tijdelijk Persona’s fusen (de krachtige wezens die je bijstaan in de gevechten) tot een krachtigere versie wanneer het alarm afgaat, krijg je te maken met vijanden die exploderen wanneer je ze verslaat, waardoor andere vijanden ook schade oplopen, zijn er andere soorten Persona’s te verzamelen en vrij te spelen. Kortom, er is zo enorm veel te ontdekken en hier en daar zorgt het er ook voor dat de balans van de game net wat anders wordt.

Willseeds verzamelen is één van de verbeteringen (Afbeelding: Atlus)

Nieuwe locaties en verhaallijnen

Daarnaast valt er ook veel te beleven. Met Kichijoji heb je een nieuwe wijk waar je diverse dingen kunt kopen en aan activiteiten kunt doen. Ook zijn er nieuwe plekken waar je met jouw vrienden afspreekt om op die manier de band met hem of haar te verbeteren. Verder is het goed om te zien dat Persona 5 Royal nieuwe verhaallijnen brengt. Zowel met de personages die al in de game zaten als met de nieuwkomers heb je nieuwe soort gesprekken, waardoor ook op dat gebied er variatie in zit.

Persona 5 Royal
De nieuwe locatie (Afbeelding: Atlus)

Voor de nieuwkomer is Persona 5 Royal interessanter dan de oude rot

Toch is het wel zo dat Persona 5 Royal voornamelijk bedoeld is voor de nieuwkomer. Zoals gezegd heb ik het origineel behoorlijk veel gespeeld en me er enorm mee vermaakt. Maar om heel eerlijk te zijn, zijn de vernieuwingen die in de game zijn gestopt niet interessant genoeg om andermaal zestig euro neer te leggen voor een game die je voor tachtig procent eigenlijk al kent. Ik heb me er zeker mee vermaakt en de game is er in totaal beter van geworden, maar moet ook wel zeggen dat ik tijdens veel gesprekken gewoon de doorspoelknop heb ingedrukt, omdat ik simpelweg al wist wat er komen ging. Dat neemt niet weg dat ik er alsnog heel erg veel lol mee heb gehad en Persona 5 zonder twijfel één van mijn favoriete games van deze generatie is. Toch had het fijn geweest dat je als oude speler iets meer liefde zou krijgen. Zover ik ervaren heb, kreeg ik enkel een mooi geldbedrag aan het begin van de game omdat ik al een savefile van het origineel had. Dat voelt wat mij betreft wat karig.

Persona 5
Veel dingen zijn ook hetzelfde gebleven (Afbeelding: Atlus)

Dus als je de game nog niet hebt gespeeld, dan is Persona 5 Royal een absolute must-have. Mocht je hem al eerder hebben gespeeld, dan is het maar zeer de vraag of het genoeg te bieden heeft om opnieuw er zestig euro voor neer te leggen. Het is overigens nog wel even wachten op de game. Op 31 maart verschijnt hij exclusief voor de PlayStation 4. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.