[REVIEW] Animal Crossing: New Horizons is een must-have

Games Jelle van Es 16 mrt 2020
Leestijd: 6 minuten

Vorig jaar lukte het Nintendo om vanaf de lente bijna elke maand een interessante game uit te brengen. Daardoor is het halen van een Nintendo Switch nu gewoon een uitstekend idee. Er zijn inmiddels zoveel toffe games op verschenen. De planning voor dit jaar is minder rijk, maar dat neemt niet weg dat er nog altijd genoeg te beleven valt. Met Animal Crossing: New Horizons is de eerste must-have van dit jaar voor de Nintendo Switch binnen.

De Animal Crossing-reeks is er één voor de liefhebbers. Toch denk dat Nintendo met Animal Crossing: New Horizons voor het eerst in de serie een game hebben neergezet die voor een grote doelgroep interessant is. Want waar ik in het verleden me nooit langer dan een kwartier achter elkaar kon vermaken met de game en het na een week wel gezien had, daar speel ik nu al bijna twee weken lang elke dag minstens een uur. En voorlopig ben ik niet van plan om daar mee te gaan stoppen. De game neemt je mee naar een eiland waar je met een tentje overnacht. Vanuit die positie is het mogelijk om elke dag spullen te verzamelen en te verkopen, dat geld te gebruiken om nieuwe dingen te kopen en te bouwen en zo word je simpele eiland langzaam maar zeker een mooi dorp. Dit zijn de punten die mij zijn opgevallen.

Elke dag genoeg te doen in Animal Crossing: New Horizons

Het fijne aan de reviews van Nintendo, is dat het bedrijf de codes altijd erg vroeg op stuurt. Zodoende heb ik nu bijna twee weken lang de game kunnen spelen. Natuurlijk, een game als deze is het beste om te beoordelen na een volle maand, maar dat neemt niet weg dat ik sinds het ontvangen van de code de game echt elke dag heb gespeeld. Niet zozeer omdat ik dat moest doen voor mijn tekst, maar meer omdat ik het gewoon wilde doen. Want elke dag in de game is er wel iets gebeurd. Zo ben je aan het begin bezig om geld te verzamelen om je tent om te bouwen naar een simpel huisje, terwijl je de dagen daarna met bouwplannen aan de slag gaat om huisjes voor andere bewoners te bouwen. En dan heb je nog de spullen die je verzamelt voor het museum, de mogelijkheid om bomen te planten, naar andere eilanden toegaan om daar dingen te verzamelen en ga zo maar door.

Animal Crossing: New Horizons
Aan het begin loopt alles via de tenten (Afbeelding: Nintendo)

Gevoel van voortgang

Doordat er zoveel te doen is, heb je ook het gevoel dat je telkens voortgang boekt. Je bent of bezig je huisje aan het inrichten, insecten verzamelen voor in het museum, vissen om op die manier ook nieuwe varianten te vangen of je bent bezig met een groter lopende opdracht. En wanneer je dit soort dingen weet af te vinken, dan heb je ook echt het gevoel dat je verder komt in de game. Zelfs na twee weken is er nog zoveel dingen die ik kan doen om verder te komen met al mijn projecten.

Na een paar weken kan je eiland er al zo uit zien (Afbeelding: Nintendo)

Zoveel te maken en te koop

In Animal Crossing: New Horizons zijn er verschillende basisingredienten die je nodig hebt om van alles en nog wat te maken. Voor de spullen die je wilt maken, heb je vaak een bouwplan nodig. Die zijn niet vanaf dag één te koop, maar zul je langzaam maar zeker vrijspelen. Zo kun je deze krijgen door bijvoorbeeld te praten met andere bewoners van het eiland of door cadeaus te ontvangen. Dat laatste kan via de post worden bezorgd of vliegen soms via ballonnen over het eiland. Tevens heeft de winkel telkens nieuwe voorraad. Ook daardoor is het het waard om elke dag even de game te gaan spelen.

Animal Crossing New Horizons
Wat ga jij allemaal maken? (Afbeelding: Nintendo)

Telkens een nieuw doel in Animal Crossing: New Horizons

Zoals gezegd speel ik de game nu een tijdje en elke dag dat ik het speel, is er wel een nieuw doel. Aan het begin is het zaak om je tentje te upgraden naar je huis. Vervolgens moet je het museum zien te openen. Daarnaast moet je een brug bouwen om huisjes op andere plekken van het eiland te bouwen. Het doel daarop bestond uit het opzetten van een soort stadhuis, om daarna er voor te zorgen dat er meer mensen komen te wonen. Tussendoor heb ik nog spullen gemaakt waardoor de nieuwe bewoners zich thuisvoelen, is de winkel geopend waar ik dagelijks al mijn troep kan verkopen, heb ik knollen kunnen inkopen en die straks via een dagprijs met winst te proberen te verkopen en ga zo maar door.

Animal Crossing New Horizons
Het museum (Afbeelding: Nintendo)

Nook-Miles is geniaal concept

Dit zijn echter vaak doelen die je pas na een nieuwe dag vrijspeelt. Wanneer ik op vrijdag aan alle voorwaarden voor een museum heb voldaan, dan moet ik wachten tot de zaterdag om te zien wat het gevolg is. Gelukkig zijn er ook diverse doelen die op korte termijn zijn te voltooien en waarvoor je zogenaamde Nook-Miles spaart. Dit is een soort bonusprogramma. Met miles kun je dan tickets kopen om op een expeditie naar een onbewoond eiland te gaan of upgrades kopen. Zo kun je op dat laatste gebied bijvoorbeeld grotere zakken kopen, waardoor je meer meuk kunt dragen.

beste Nintendo Switch games
Een gezellige boel! (Afbeelding: Nintendo)

Je hebt diverse grote opdrachten die Nook-Miles geven (denk daarbij aan het verzamelen van twintig soorten fossielen of 10.000 stukjes onkruid verkopen), maar ook kleinere opdrachten. Die laatste zijn de dagelijkse uitdagingen en bestaan uit vijf willekeurige opdrachten. Voltooi je er één? Dan wordt die opgevuld door een nieuwe. Op die manier is er altijd wel iets te doen. Soms is een opdracht makkelijk, zoals het hakken van tien stukken hout of het praten met drie eilandbewoners, terwijl je voor anderen wat meer geluk moet hebben. Denk daarbij aan het vangen van een bepaalde vis. Afhankelijk van de moeilijkheidsgraad krijg je meer Nook-Miles en dus meer mogelijkheden om dingen te bouwen. Zodoende is Animal Crossing: New Horizons een game waar je telkens mee door gaat en is het wat mij betreft een absolute must-have voor de Nintendo Switch!

En tot slot hebben we nog een stukje goed nieuws in deze tijden van thuiswerken. Van onze vrienden van Nintendo mogen we een exemplaar van de game weggeven. Als je daar kans op wilt maken, dan vragen we je een mail te sturen naar [email protected], waarbij je aangeeft kans te willen maken op deze game. Laat daarbij ook je adresgegevens achter, zodat we de game kunnen opsturen. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina. Animal Crossing: New Horizon is vanaf 20 maart te koop op de Nintendo Switch.