[REVIEW] PixArk: Het mindere broertje van Minecraft

Games Jelle van Es 6 jun 2019

Eén van de populairste games ooit is zonder twijfel Minecraft. Een flink aantal jaar geleden begon de game op de pc, maar vandaag de dag is de bouwgame op elk platform beschikbaar. Met dat succes is het logisch dat er games komen die er erg op lijken. Eerder hadden we al Dragon Quest Builders (zeer de moeite waard) en nu kunnen we aan de slag met PixArk.

PixArk is een spin-off van Ark Survivial Evolved, een game waarbij kunt rondlopen met allemaal dino’s. Je vindt dino’s in PixArk, maar qua gameplay is het compleet anders. Je moet het echt zien als een Minecraft-achtige game, maar dan met wat meer RPG-elementen. De game weet echter niet zo te vermaken als Dragon Quest Builders deed. Dit zijn de punten die ons opvielen.

Visueel vrolijk

Wanneer je van vrolijke kleuren houdt, dan zit je bij PixArk aan het goede adres. De werelden waarin je terecht komt zijn voorzien van een zacht kleurenpalet en het komt vriendelijk over. Daarbij is het ook redelijk makkelijk om te zien wat voor soort ondergrond je voor je hebt en wat je dan krijgt wanneer je het omhakt. Met die basisonderdelen kun je dan weer voorwerpen maken en op die manier weer nieuwe dingen doen.

PixArk

Voelt wat beperkt aan

Maar dat is dan ook eigenlijk het enige punt dat je enigszins positief kunt noemen. Voor de rest is PixArk een game die gewoon de plank mis slaat. Zo is de wereld waarin je rondloopt wat leeg. Het voelt als een game die net uit zijn early acces-fase is gekomen en op de markt wordt gebracht. Het probleem daarbij is alleen dat de game al lang in zo’n early acces-fase heeft gezeten en je dan mag verwachten dat de basis van de game gewoon goed is. In plaats daarvan voelt de wereld aan als een Minecraft-wereld, maar dan één zoals die net werd gelanceerd op de PlayStation 3. In de tussentijd is er in die game veel veranderd en verbeterd. En dat had minimaal de basis moeten zijn van PixArk.

Irritante bugs

Daarbij helpt het niet dat de game vol zit met dingen die je eigenlijk als een bug kan noemen. Eén van de irritante punten is dat je een bericht in beeld krijgt wanneer je in level omhoog gaat en skillpoints hebt om te verdelen. Het lukt echter vaak niet om al die punten te verdelen over de vaardigheden die je hebt. Geen probleem zou je denken, dan bewaar je die punten voor de volgende keer dat je in een level omhoog gaat en koop je een duurdere vaardigheid. Het probleem daarvan is alleen dat het bericht dat je skillpoints beschikbaar hebt in beeld blijft staan en dat is echt heel irritant.

Content is gewoon niet zo boeiend

Tot slot is PixArk eigenlijk een game die gewoonweg niet leuk is om te spelen. Een game als Minecraft heeft het bouwprincipe en de creativiteit die daarbij hoort gewoon veel beter voor elkaar. En een game als Dragon Quest Builders heeft een verhaal die gewoon een stuk interessanter is. Er kan dan wel veel te doen zijn op het gebied van het maken van wapens en andere voorwerpen in PixArk, maar als je basis niet klopt, dan is de rest van de game eigenlijk ook niet boeiend.

PixArk

PixArk is nu beschikbaar op de pc, PlayStation 4, Xbox One en Nintendo Switch. Wil je meer lezen over alles dat met gaming te maken heeft? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.