Pokémon Shining Pearl en Pokémon Brilliant Diamond Review

Games Jelle van Es 24 nov 2021

Met Pokémon Shining Pearl en Brilliant Diamond heb je weer een mooi excuus om op avontuur te gaan en de beste Pokémon-trainer ooit te worden. In tegenstelling tot Sword en Shield is dit geen nieuw avontuur. Het is de remake van de games die vijftien jaar geleden op de Nintendo DS zijn verschenen en de vierde generatie aan Pokémon introduceerde. En nu zijn ze dus terug op de Nintendo Switch.

Pokémon Shining Pearl en Brilliant Diamond geeft je dus een groots avontuur, waarbij je te maken krijgt met alle bekende elementen in de reeks. Zo heb je aan het begin van de game drie Pokémon om uit te kiezen, ga je de verschillende dorpjes af om te vechten in de Gyms en jaag je onderweg op nieuwe Pokémon om je team beter te maken. Ook is er nog een duistere organisatie die voor eigen gewin Pokémon wil verzamelen. Kortom, genoeg te doen. Dit zijn daarbij de punten die me zijn opgevallen.

Klassieke gameplay

Pokémon Shining Pearl en Brilliant Diamond zijn games die klassiek zijn in hun gameplay. Dat betekent dus dat je te maken krijgt met vele andere trainers die met je willen gaan vechten als je erbij in de buurt komt. En dan krijg je te maken met turn-based gevechten, waarbij je goed moet nadenken over wat jouw aanvallen zijn en de zwakke punten van de tegenstander. Ook moet je op verschillende plekken de juiste dingen doen om op die manier verder te komen in het avontuur.

Nintendo Switch Lite
Eén va de Starter-Pokémon (Afbeelding: Nintendo)

Maar dat voelt soms iets te ouderwets aan

Het is dus klassiek, maar op sommige punten ook echt heel erg ouderwets. Zeker het tempo van de game is soms echt tergend langzaam. Bij de gevechten duurt het bijvoorbeeld erg lang voordat de aanvallen worden ingezet. Dat is gewoon vervelend. Dat geldt ook voor de gesprekken die gevoerd worden in de game. Ze zijn niet echt van een hoog niveau en je wil het gewoon even erdoorheen rammen. Maar het duurt gewoon net even iets te lang. En zo was ik tijdens het gamen vaak met mijn gedachten ergens anders.

Het avontuur kan beginnen (Afbeelding: Nintendo)

HM’s zijn handig aangepast

Wat dan weer wel fijn is, is dat ze de HM’s hebben aangepast. Waar je in het verleden vaak een Bidoof bij je had om hem Surf en andere moves aan te leren en zo te gebruiken, daar kun je ze nu makkelijk vanuit het menu oproepen. Op die manier hoef je dus geen Pokémon in je line-up op te offeren. En dat is dan wel weer zo fijn. Je kunt nu gewoon je moves en ruimte op de manier inzetten zoals jij dat wil. Die vrijheid is een absolute vooruitgang.

Pokémon Shining Pearl screenshots
Deze heb je niet meer nodig (Afbeelding: Nintendo)

EXP wordt automatisch verdeeld

Een ander fijn voordeel dat ik heb ervaren, is dat de EXP die je verzamelt automatisch wordt verdeeld over je team. In het verleden moest je daarvoor een speciaal voorwerp vinden. Hierdoor is het mogelijk om in Pokémon Shining Pearl en Brilliant Diamond gebruik te maken van je favoriete en krachtige Pokémon om iedereen uit te schakelen. En dan wordt de EXP verdeeld en kun je zodoende je zwakkere Pokémon ook redelijk makkelijk levelen. Op die manier heb ik heel lang een Magikarp bij me gehad en die heb ik laten evolueren naar een Gyrados. Dat is veel fijner dan de oude situatie waarbij je een zwakke Pokémon als eerste in je line up had en telkens moest wisselen naar je sterkere variant.

Tijd om iedereen te genezen (Afbeelding: Nintendo)

Random encounters zijn ietwat vervelend

Ik snap dat Pokémon Shining Pearl en Brilliant Pearl remakes zijn van games die in het verleden op de Nintendo DS zijn uitgekomen en je dan als ontwikkelaar het soms liever hebt dat de games trouw zijn aan het origineel. Maar waar je in een game als Let’s Go Pikachu en Eevee de verschillende Pokémon gewoon ziet rondlopen, daar moet je in deze game ouderwets het gras in gaan, rondlopen en zien wat voor random encounter je voorgeschoteld krijgt. En dat irriteert toch wel. Zeker als je bedenkt dat het in andere games gewoon is aangepakt en verbeterd. Gek genoeg zie je de beesten dan weer wel op die manier in de Grand Underground, maar het fijn geweest als dit overal was.

In de grotten zie je ze wel (Afbeelding: Nintendo)

Pokémon Shining Pearl en Brilliant Diamond zijn nu beschikbaar op de Nintendo Switch. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.