[PREVIEW] Diablo 4: Game met veel potentie

Games Jelle van Es 3 nov 2019
Leestijd: 5 minuten

De Blizzcon van dit jaar heeft een hoop game-aankondigingen opgeleverd. Heel spannend was dat overigens niet, want zo’n beetje alles was van te voren al uitgelekt. Eén van de grotere games die werd onthuld is zonder twijfel Diablo 4. Het was de eerste game die tijdens de persconferentie werd onthuld. En gelukkig was hij daarna ook speelbaar.

In de demo van Diablo 4 waren drie classes speelbaar. Het gaat daarbij om de Barbarian, de Sorceress en de Druid. In de uiteindelijke game ga je nog twee extra classes vinden, waardoor het totaal aan speelbare classes op vijf komt. De demo op de Blizzcon was met zo’n twintig minuten niet enorm groot, maar toch gaf het een goede eerste indruk. Dit zijn daarbij de punten die mij zijn opgevallen.

Diablo 4 is donkerder en duisterder

Met Diablo 4 wil de ontwikkelaar terug gaan naar de basis van de eerste twee delen, die behoorlijk duister waren. Je zult zodoende meer bloed en agressiviteit gaan zien in dit vierde deel. In de demo kwam dat al behoorlijk goed naar voren met een nogal duistere setting. Dit is geen wereld waar je vrolijk in rond banjert en waarvan het nog niet helemaal duidelijk is wat het gevaar is. In deze game is het echt twee voor twaalf en is het mede aan de speler om er voor te zorgen dat de wereld niet volledig in het hellevuur op gaat.

Diablo 4
Donker en duister dus (Bron: Blizzard)

Lichteffecten vallen op

Het is alweer een tijdje geleden dat het derde deel van Diablo verscheen. Bij het spelen van de demo is het duidelijk dat de ontwikkelaar met Diablo 4 echt stappen vooruit heeft gezet. Met name op het gebied van de lichteffecten maakt de game indruk. Een speciale aanval van de Druid waarbij er een soort bliksemstorm ontstaat is fantastisch om te aanschouwen en hetzelfde kan gezegd worden voor de vuurballen die de Sorceress op de vijanden afvuurt. Je voelt veel meer de impact daarvan en de voldoening bij het uitschakelen van vijanden is zodoende een stuk groter.

Als de bliksem (Bron: Blizzard)

Buiten dat visueel niet heel erg indrukwekkend

Toch moet ik wel zeggen dat Diablo 4 buiten de lichteffecten na op visueel gebied niet heel erg indrukwekkend is. Nu is dat niet een heel groot probleem. Diablo is wat mij betreft niet echt een game die je speelt voor de graphics, maar aangezien de game voorlopig nog niet verschijnt, had het niveau in het algemeen wel wat hoger mogen liggen.

Diablo 4
(Bron: Blizzard) (Afbeelding: Blizzard)

Diablo 4 speelt lekker

Maar buiten dat het visueel niet zwaar indrukwekkend is, speelt het wel enorm lekker. Zonder me ergens in te hoeven verdiepen, ben ik gewoon met de verschillende personages aan de slag gegaan en zat ik er eigenlijk gelijk in. Binnen de kortste keren snapte ik wat mijn vaardigheden zijn en ramde ik me redelijk goed door de verschillende dungeons heen. Er zit een goede variatie in wat je allemaal kunt doen en je wisselt echt de diverse aanvallen af om succesvol te zijn. Daarbij spelen de verschillende soorten classes echt anders en is het interessant om straks ook echt met verschillende personages aan de slag te gaan. Op de Blizzcon was enkel de pc-versie speelbaar, maar volgens de makers moet de spelcomputerversie hetzelfde spelen als dat Diablo 3 dat doet en die game speelde ook gewoon erg fijn op de console.

Knokt uitstekend (Bron: Blizzard)

World Events met medespelers aangaan

Eén van de toffe elementen is de toevoeging van World Events. Dit zijn evenementen die willekeurig plaats vinden en waarbij je dan met een groot aantal spelers het opneemt tegen een enorme vijand. In de demo ging het om een enorme draak, die over verschillende aanvallen beschikt en met een enkele aanval je gelijk in één keer afmaakt. Het is een ervaring waarbij je goed moet samenwerken en op die manier de draak een kopje kleiner maakt. Als het je lukt, dan krijg je als bonus een mooie berg aan dikke loot.

Loot blijft verslavend werken

En die zoektocht naar loot blijft één van de sterke elementen van de serie. Ook in de demo die ik voorgeschoteld kreeg was het duidelijk dat dit een belangrijke rol gaat spelen in Diablo 4. Al redelijk snel vond ik goede loot die er voor zorgde dat ik net wat sterker was om het op te nemen tegen de sterkere vijanden die ik op mijn pad tegen kwam. Als een tegenstander dan iets tofs dropt, dan wil je dat eigenlijk gelijk oppakken en meenemen in het verdere avontuur.

Jezelf willen verbeteren (Bron: Blizzard)

Vraagtekens op lange termijn

Ik was erg enthousiast over hetgeen dat ik heb kunnen spelen, maar tegelijkertijd moet ik ook nog wel een vraagteken zetten. Ik weet namelijk destijds dat ik ook erg enthousiast was over Diablo 3. En toen die game uiteindelijk uitkwam, was het duidelijk dat die titel op lange termijn niet helemaal deed wat het moest doen. Dus wat dat betreft moeten we echt nog even kijken hoe Diablo 4 het gaat doen op lange termijn.

Diablo 4 is dus aangekondigd op de Blizzcon, maar verwacht de game voorlopig nog op je spelcomputer. Hij is nog in een vroege fase van de ontwikkeling en ik verwacht hem zodoende niet voor 2021. Toch is hij nog niet aangekondigd voor de volgende generatie spelcomputers. Op dit moment kun je hem verwachten op de pc, PlayStation 4 en Xbox One. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.