[PREVIEW] World of Warcraft: Shadowlands

Games Jelle van Es 3 nov 2019
Leestijd: 5 minuten

Met World of Warcraft: Shadowlands heeft Blizzard tijdens de Blizzcon de nieuwste uitbreiding voor de game aangekondigd. Het is inmiddels de achtste uitbreiding voor de game die dit jaar zijn vijftiende verjaardag viert. De game komt waarschijnlijk pas eind 2020 uit, maar de uitgever heeft nu al heel veel informatie naar buiten gebracht. En de game was bovendien speelbaar.

In het verhaal van World of Warcraft: Shadowlands is een belangrijke rol weggelegd voor Sylvanas Windrunner. In de cinematische trailer van de game zien we hoe zij eigenhandig de helm van de Lich King verwijderd en daardoor een soort dimensie creeert tussen Azeroth en het hiernamaals in de vorm van de Shadowlands. Het is aan jou om naar die wereld te reizen en er voor te zorgen dat de balans niet helemaal misgaat.

Het levelsysteem op de schop in World of Warcraft: Shadowlands

Met die reis gaat er gelijk een grote verandering worden doorgevoerd in het levelsysteem. Waar je nu maximaal level 120 bent, daar is straks de levelcap level 60. Men heeft er voor gekozen om hier een grote verandering in door te voeren. Wanneer je nu op het maximale level zit, dan begin je straks op level 50. Dat is het maximale level voordat je aan World of Warcraft: Shadowlands kunt beginnen. Daar kun je dan uiteindelijk verder levelen naar level 60. De ontwikkelaar wil er voor zorgen dat elk level dat je haalt iets toevoegt. Als je nu een level omhoog gaat, dan merk je eigenlijk niet zoveel daarvan. Met de uitbreiding moet daar een einde aankomen.

World of Warcraft Shadowlands
(Bron: Blizzard) (Afbeelding: Blizzard)

Dat betekent tegelijkertijd ook dat wanneer je een nieuw personage begint, dat je een andere reis maakt. De ontwikkelaar wil je de kans geven om zelf te bepalen hoe je je klaar stoomt voor Shadowlands. De game geeft je een startgebied waar je tot level 10 in zit en daarna kun je gaan bepalen welke uitbreiding je wilt gebruiken om naar level 50 te komen. De uitdagingen die je daar voorgeschoteld krijgt, zijn geschaald op jouw level. Zodoende krijg je een goede uitdaging zonder compleet overdonderd te worden. Het grote voordeel hiervan is dat de weg naar het maximale level voordat je aan Worldof Warcraft: Shadowlands begint veel minder hobbels kent en je zelf kunt bepalen welk avontuur je wilt beleven. En op die manier is het een stuk toegankelijker voor nieuwkomers

Sluit je aan bij een factie

Een andere grote verandering is dat je tijdens je avontuur in Shadowlands de mogelijkheid hebt om je bij één van de facties aan te sluiten. In de reis naar het einde kom je langs vijf gebieden met elk hun eigen factie in de vorm van een Covenant. Tijdens het avontuur krijg je van elke Convenant tijdelijk een bepaalde kracht die je kunt gebruiken in de strijd. Wanneer je ze allemaal hebt bezocht, dan kun je een keuze maken welke Covenant het beste bij je past en kun je voor altijd de specifieke kracht gebruiken. Hierdoor kan het zo zijn dat dezelfde class tussen jou en een andere speler heel anders aanvoelt.

World of Warcraft: Shadowlands
(Bron: Blizzard) (Afbeelding: Blizzard)

World of Warcraft: Shadowlands krijgt daarnaast een aantal nieuwe Dungeons en wat Raids, waarbij je bij de eerste categorie kunt kiezen uit verschillende moeilijkheidsgraden. Dat is min of meer een verplicht nummertje wanneer er een uitbreiding komt. Nieuw is de zogenaamde Challenge of Thorgast, de Tower of the Damned. Dat moet een roguelike-achtige ervaring worden waarbij je elke keer nieuwe uitdagingen krijgt en aan de haal kunt gaan moet grote beloningen. Deze Dungeon-achtige ervaring kun je in je eentje spelen, maar ook met een groep van vijf. De uitdaging wordt geschaald op hoe groot je groep is. Dit moet een ervaring worden die heel veel opnieuw is te spelen en er zodoende altijd een reden is om World of Warcraft te gaan spelen.

Zelf aan de slag met World of Warcraft: Shadowlands

Naast deze feiten die de ontwikkelaar aan het publiek meegaf, heb ik ook de game kunnen spelen. De demo was niet heel erg lang en was beperkt tot het begin gebied van Bastion. Het interessante aan dit gebied was de stijl. Het is allemaal zeer licht en voorzien van pastel-achtige kleuren. Dat terwijl de rest van de wereld waarschijnlijk iets meer onheilspellender gaat ogen. In dit begin gebied heb ik me aan een aantal quests gewaagd die het verhaal vertellen en je kennis laat maken met onder andere een nieuwe vaardigheid. Als Shadowpriest krijg je van de eerste Covenant een spell die je kunt activeren en vervolgens is de spell die je daarna uitvoert direct, dus hoeft deze niet eerst op te laden. Dat kan een groot voordeel opleveren in een gevecht.

(Bron: Blizzard)

Buiten dit was het vooral bekende koek. Missies bestonden uit het verslaan van een X-aantal vijanden, het verzamelen van een bepaald voorwerp, kennismaken met personages die je verder helpen en ga zo maar door. Het was niet echt iets nieuws, maar dat verwacht ik ook niet echt van een game die min of meer 15 jaar hetzelfde doet. Er zijn zeker in het grotere plaatje sterke veranderingen, maar in een korte hands-on kreeg ik daar eigenlijk nog weinig van mee.

Het enige wat ons nu nog rest is wachten. Een datum voor World of Warcraft; Shadowlands is nog niet gegeven. Volgens de ontwikkelaar moet de game verschijnen voor 31 december 2020. Als we ons geld er op moeten zetten, dan verwacht ik dat de game in augustus van 2020 komt. Tot die tijd zul je dus nog los moeten gaan met Battle for Azeroth, waar ook nog een aantal grote updates in worden doorgevoerd. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen