[PREVIEW] Ghost Recon Breakpoint: eerste indruk is uitstekend

Dit najaar belooft weer een periode te worden waarin er veel interessante games gaan uitkomen. Op 4 oktober verschijnt bijvoorbeeld Ghost Recon Breakpoint. Onlangs kregen we in Parijs de kans om een paar uur met de game door te brengen.

Ghost Recon Breakpoint is het vervolg op Ghost Recon Wildlands. Die laatste game speelde zich af in Bolivia waarin je het opnemen tegen een drugskartel. Breakpoint neemt je mee naar het fictieve Aurora, een eiland in de Pacific. Een Steve Jobs-achtige visionair wil daar de ultieme beschaving opbouwen. Helaas valt zijn technologie in de verkeerde handen en nu is het eiland van de buitenwereld afgesloten. Het is aan de Ghost elite soldaten om naar het eiland af te reizen en te ontdekken wat er aan de hand is. Dit zijn de eerste paar elementen die mij tijdens het spelen zijn opvallen.

Ghost Recon Breakpoint kent een sterk begin

Ghost Recon Breakpoint begint gelijk goed. Met jouw team reis je per helikopter naar het eiland. Voordat je het weet crasht je machtige heli en moet je uitzoeken hoe het met de rest van je team is. In die eerste zoektocht krijg je gelijk te maken met een paar vijanden. Zonder al te veel wapens is het aan de speler om gebruik te maken van stealth om op die manier geruisloos vijanden af te knallen met je demper op je pistool. Niet veel later kom je in aanraking met de grote vijand om vervolgens ook het verzet te vinden en kan het eigenlijke avontuur goed gaan beginnen.

Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint
Ghost Recon Breakpoint (Bron: Ubisoft)

Beetje The Division 2-achtig

En in dat avontuur zijn er elementen die ik een beetje ken van The Division 2. Net als in die game krijg je telkens betere wapens en gear om effectiever te zijn tegen de verschillende vijanden. Ook ga je in levels omhoog met het verzamelen van de experiencepunten en krijg je dan skillpoints om jezelf beter te maken. Daarnaast kun je met het verzamelde geld in je avontuur in de thuisbasis van het verzet diverse upgrades kopen en zo je bestaande wapen te verbeteren met een scope of iets anders. Zodoende moet Ghost Recon Breakpoint meer zijn dan een tactische shooter.

Ghost Recon Breakpoint
Schuilen achter de bomen (Bron: Ubisoft)

Maar dan zijn headshots effectiever

Tegelijkertijd is het ook wel een Ghost Recon-game. Bepaalde zware soldaten met een goede bepantsering hebben twee headshots nodig om afgemaakt te worden. Maar de gewone soldaat heeft aan een enkele headshot genoeg om naar het hiernamaals gestuurd te worden. Het is dan ook zaak om voordat je een aanval inzet goed te kijken waar vijanden zich bevinden. Door ze te ontdekken, verschijnen ze op de radar en weet je altijd waar ze zijn. Wanneer je de eerste kill hebt gemaakt en de chaos ontstaat, kun je dan nog altijd goed zien waar iedereen zich bevindt en op die manier af te maken. Let je daarbij niet op? Dan word jij waarschijnlijk omgelegd. Het is dus nog altijd tactisch.

Gevallen maten op de rug meenemen,

Samen spelen blijft een feest in Ghost Recon Breakpoint

Ik ben Ghost Recon Breakpoint begonnen met het spelen in mijn eentje. En dat is best wel leuk. Maar uiteindelijk wordt de game echt top wanneer je het samen met vrienden gaat spelen. Ik heb op een gegeven besloten om een bepaalde basis aan te vallen. Samen met mijn twee medespelers ging ik eerst vanaf de berg scouten en besloten hoe we met onze sniper het beste vijanden konden afmaken. Vervolgens waren de vijanden gealarmeerd en was het tijd om een soort van Rambo in ons zelf te vinden en keihard te gaan knallen. Het is gevaarlijk om zo de aanval te kiezen, maar tegelijkertijd ook wel spannend. Samen knalden we de ene na de andere vijand af en verzamelden we heel wat handige experiencepunten. Wanneer er iemand werd afgeknald, dan schoten we te hulp en wisten we heelhuids uit de strijd te komen.

Samen sta je sterker (Bron: Ubisoft)

PvP-modus voor de liefhebber

Ghost Recon Breakpoint kent ook nog een multiplayermodus. In een team van vier neem je het tegen een ander team op. Er zijn zes straks maps beschikbaar en je hebt twee modi. Je hebt een standaard Team Deathmatch, waarbij je moet proberen om alle vijanden af te knallen. Wanneer je teamgenoten worden neergeschoten, kun je nog proberen hen te reviven. Het team waarbij alle spelers als eerste allemaal dood zijn, heeft verloren. Daarnaast is er nog een modus waarbij je een bom moet plaatsen als aanvallend team en moet je dat als verdedigend team voorkomen. Die heb ik helaas niet kunnen spelen, maar deTeam Deathmatch-modus was zeer leuk om te doen. Het is spannend, omdat je maar één leven hebt en je niet goed weet waar de tegenstanders zich bevinden. Wel zijn er in de maps verschillende scanners, die je een goed idee geven van waar de tegenstanders zich bevinden.

Ghost Recon Breakpoint
De multiplayermodus (Bron: Ubisoft)

De speelsessie van Ghost Recon Breakpoint was tof. Wel vraag ik me nog af hoe de game het gaat doen wanneer je het een flink aantal uur achter elkaar speelt. Op 4 oktober gaan we daar achterkomen. Dit weekend kun je zelf gaan proberen of de game iets voor je is, door mee te doen met de beta. Aanmelden daarvoor kan hier. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichspagina.

Reageer op artikel:
[PREVIEW] Ghost Recon Breakpoint: eerste indruk is uitstekend
Sluiten