Jelle van Es
Jelle van Es | LinkedIn Gaming 13 nov 2020

[PREVIEW] Twin Mirror: verhalende game met potentie

Wanneer je van verhalende games houdt, dan is de kans groot dat je graag met games van ontwikkelaar Dontnod aan de slag gaat. Zeker met het wegvallen van Telltale Games is dit nu de ontwikkelaar die games met een boeiend verhaal maakt. Denk maar aan Life is Strange of het onlangs verschenen Tell me Why. En met Twin Mirror krijgen we binnenkort nog meer verhalende games. Wij gingen met een preview-versie van de game aan de slag.

Twin Mirror volgt aan de ene kant de formule die Dontnod in andere games heeft gebruikt en biedt tegelijkertijd ook wat vernieuwing. Dit zijn de punten die me zijn opgevallen.

Een interessant achtergrond verhaal

Wanneer je begint met een nieuw verhaal als in Twin Mirror dan ben je altijd benieuwd welke kant het op gaat. Deze game zou je kunnen beschrijven als een murder-mystery. In de game ga je aan de slag als Sam Higgs die terugkeert naar zijn geboortestad. De aanleiding is niet al te vrolijk, want zijn jeugdvriend Nick is overleden. Zijn dochter denkt daarbij dat het moord is geweest in plaats van ongelukkige omstandigheid. Met zijn achtergrond als journalist besluit hij op zoek te gaan naar antwoorden. Zo ga je verschillende omgevingen af, onderzoek je voorwerpen, heb je gesprekken met verschillende personages en moet je tijdens die gesprekken ook keuzes maken, die een invloed hebben over hoe de bewoners van de stad naar je kijken.

Visueel is Twin Mirror in orde

Ik denk niet dat je een game als Twin Mirror gaat spelen voor verbluffende graphics. Toch wil ik wel even kwijt dat de stijl van de game tof is. Het oogt allemaal net iets volwassener en met meer detail dan bij een game als Tell Me Why. Wat dat betreft is het goed om te zien dat er ook op dit gebied wat voortgang kan worden geboekt.

Ronddwalen in je eigen gedachtes

Een interessant element die in Twin Mirror wordt geïntroduceerd is de Mind Palace. Daarin doorloopt Sam in zijn eigen gedachtes en laat je bepaalde gedachtes uit het verleden in beeld zien. Op die manier begrijp je hoe vanuit Sam’s ogen bepaalde relaties in elkaar zitten. Daarnaast geeft dit je de mogelijkheid om de tijd soort van te bevriezen en dan bepaalde dingen te onderzoeken.

Je gedachtes (Afbeelding: Bandai Namco)

Twin Mirror kent geen gedoe met afleveringen

Ik ben zelf geen liefhebber van het wachten op een nieuw gedeelte van een game. Geef mij maar gewoon een titel die ik een paar uur achter elkaar kan spelen op het moment dat het me uitkomt. En dat is dan niet een maand hoeft te wachten voordat ik verder kan. Wat dat betreft is het fijn dat Twin Mirror gewoon als volledige game wordt uitgebracht en dus niet in verschillende episodes wordt gehakt zoals de meeste verhalende games van de ontwikkelaar. Op die manier kun je hem in één ruk uitspelen, afhankelijk van hoe lang de game is.

Eén verhaal (Afbeelding: Bandai Namco)

De eerste kennismaking met Twin Mirror is wat mij betreft een positieve. Daarnaast is het goed om te weten dat we niet heel erg lang op de game hoeven te wachten. Op 1 december is de game beschikbaar op de pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Reageer op artikel:
[PREVIEW] Twin Mirror: verhalende game met potentie
Sluiten