[REVIEW] Godfall: een typische launchgame voor de PS5

Games Jelle van Es 13 nov 2020

Er zijn heel wat games die draaien om het concept van scoren van loot. Borderlands deed dat goed, Destiny 2 is een game die het redelijk voor elkaar heeft en de Diablo-reeks is hier natuurlijk de koning in. Maar er zijn ook veel games die de plank misslaan. Godfall is zo’n game. Het is een actiegame die draait om het scoren van loot, maar dat is te weinig om er enthousiast van te worden.

Godfall is wat dat betreft echt een typische launchgame. Een titel die tijdens de lancering van een nieuwe spelcomputer wordt uitgebracht. Omdat er dan nog niet veel beschikbaar is, kun je er naar kijken. Kijken is goed, maar kopen zou ik niet doen. Dit zijn de punten die me zijn opgevallen.

Visueel ziet Godfall er netjes uit

Laten we eerst beginnen met de positieve punten die ik voor Godfall heb. De eerste is te vinden op het gebied van graphics. De game ziet er gewoon netjes uit. Het is geen game die met veel bombarie van het scherm afspat, maar degelijk is het zeker. Met name de verschillende omgevingen en de effecten die je creëert tijdens het vechten mogen er zijn. En als je dat ziet in screenshots en trailers, dan denk je dat het een goede game is.

Godfall
Mooie lichteffecten (Afbeelding: Gearbox)

Combatsysteem zit redelijk in elkaar

En dat is niet het enige positieve dat we over Godfall kunnen melden. Ook het vechtsysteem in de game is best wel in orde. Het ontwijken van vijandelijke aanvallen en het vervolgens counteren geeft best wel wat voldoening en de animaties die daarbij gepresenteerd worden zijn goed genoeg. En wanneer je met een krachtige klap een vijand uitschakelt, dan wordt dat mooi in beeld gebracht.

Godfall is een herhaling van zetten

Maar dat valt voor een groot gedeelte in het water als je bedenkt dat Godfall echt behoorlijk saai is. Dit is zo’n typische game waarbij je telkens hetzelfde doet en dat breekt de game snel op. Je verslaat verschillende simpele vijanden voordat je een baas kunt verslaan en dat herhaal je dan weer totdat je bij de eindbaas bent. Vervolgens is het mogelijk om met de endgame aan de slag te gaan, maar als je al zover komt, dan ben je waarschijnlijk er helemaal gaar van. Het concept van de game neemt je zo’n tien jaar mee terug in de tijd en mist elke vorm van diepgang en variantie en dat is gewoon heel erg jammer.

Daar gaan we weer (Afbeelding: Gearbox)

Weinig voldoening uit scoren van loot

Bij sommige games kom je er mee weg door steeds hetzelfde te doen. Dat kan doordat je dan bijvoorbeeld een goed gevoel van voortgang hebt en sterker wordt. En wanneer je dan een game met vrienden speelt, dan is het wel handig dat je steeds beter wordt, zodat je in de strijd je steentje kan bijdragen. In het geval van Godfall durf ik niemand te overtuigen om de game te halen en zo samen te spelen, waardoor dat element wegvalt. Daarnaast merkte ik dat ik helemaal geen gevoel had bij nieuwe loot. Neem een game als Borderlands waarbij een nieuw wapen voor een nieuwe speelstijl kan zorgen. Dat ontbreekt volledig in deze titel en dat is gewoon jammer.

Mist wat diepgang (Afbeelding: Gearbox)

Daarmee is Godfall zo’n typische game waar je makkelijk omheen kunt. Het is een launchgame die je niet gaat missen, ook al is het één van de weinige nieuwe titels voor de PlayStation 5.