Ratchet & Clank: Rift Apart: de beste game van de PS5

Games Jelle van Es 8 jun 2021

Het is nu bijna een half jaar geleden dat de PlayStation 5 op de markt kwam. Sinds die tijd is het overigens een redelijke uitdaging om er daadwerkelijk één te scoren. Zij die het geluk aan hun zijde hebben gehad, konden eerder al genieten van een paar exclusieve games, zoals Returnal en Demon’s Souls. Toch was het Ratchet & Clank: Rift Apart waar ik echt naar uitkeek.

De laatste game in de reeks verscheen jaren geleden, waardoor het even wennen was. Gelukkig begint Ratchet & Clank: Rift Apart rustig. De twee helden worden eens lekker in het zonnetje gezet en alles lijkt koek en ei te zijn. Tijdens deze viering wil Clank een soort portal-gun overhandigen, waarmee Ratchet in een ander universum op zoek kan gaan naar andere Lombax. Maar op het moment dat dat gebeurt, komt Dr. Nefarious op het toneel en gaat alles mis. De twee helden worden via een scheur naar een ander universum gesleurd, waar Clank in aanraking komt met een andere Lombax genaamd Rivet. Vanaf dat moment is het zaak dat ze elkaar vinden, een weg terugvinden naar huis en tegelijkertijd orde op zaken stellen in dit nieuw ontdekte universum. Daarbij kom je bekende personages uit de reeks tegen, die in dat universum net wat anders zijn en jou als zodanig niet herkennen, wat weer een interessante twist oplevert. Dit zijn daarbij de punten die me zijn opgevallen.

Ratchet & Clank: Rift Apart Review

1. Ziet er zo ongelofelijk goed uit

Een simpele blik op de screenshots van Ratchet & Clank: Rift Apart en je ziet al dat dit een game is die er heerlijk uit ziet. Dit is echt zo’n titel die de kracht van de PlayStation 5 laat zien. De graphics zijn van een zeer hoog niveau, waarbij je een goede mix hebt tussen grootse omgevingen en kleine details. Elk gebied dat je in de game ontdekt, is om van te smullen en elke cutscene is er één die zo uit een animatiefilm lijkt te komen. Wanneer jouw televisie het aankan, dan kun je de game in een 4K-resolutie met 60 frames per seconden spelen met raytracing geactiveerd. En dat is echt om van te genieten.

Echt een hele mooie game (Afbeelding: Insomniac Games)

2. Spelen met nieuwe krachten in Ratchet & Clank: Rift Apart

De basis van Ratchet & Clank is al jaren hetzelfde. Toch zijn er in Ratchet & Clank: Rift Apart een aantal nieuwe gameplay-elementen verwerkt. Zo vind je tijdens je avontuur diverse portalen. Het is dan mogelijk om met een soort trekhaak jezelf naar zo’n portaal toe te trekken en op die manier dus snel op een plek te komen. Handig wanneer je je in een groots gevecht bevindt en even snel uit de gevarenzone wil komen. Een andere tool bestaat uit een soort Ghost-modus. Daarmee kun je door bepaalde krachtvelden teleporteren, maar is het ook mogelijk om tijdens een gevecht even weg te schieten. Zeker wanneer je met bazen te maken hebt, is dit een mogelijkheid die je veel wilt gebruiken.

PlayStation 5 bezitters krijgen deze topgames via Playstation Plus
Bekende held (Afbeelding: Insomniac Games)

3. Variatie in gameplay

Een ander sterk punt die te vinden is in Ratchet & Clank: Rift Apart is de grote variatie in gameplay. Deze game heeft echt zoveel verschillende onderdelen, dat je er moeilijk op uitgekeken raakt. In zijn basis is het een platform game met verschillende puzzels om te overwinnen. Daarnaast heb je een veelvoud aan wapens om je vijanden mee af te maken, die je vervolgens weer kunt verbeteren. Het ene moment ben je aan het racen, de keer daarop vecht je in een arena tegen diverse vijanden, je reist verschillende werelden af en er zijn overal diverse extra doelen die je kunt voltooien. Daarmee is het een game die uitermate lang boeiend blijft.

4. PlayStation 5-voordelen

Ondanks dat de spelcomputer al een half jaar op de markt is, blijft het heerlijk om games op de PlayStation 5 te spelen. Ook Ratchet & Clank: Rift Apart maakt goed gebruik van de mogelijkheden die de spelcomputer biedt. Zo zijn er bijna geen laadtijden te vinden in de game, voel je de heerlijke feedback van de DualSense-controller en kun je diverse wapens door de triggers half in te drukken opladen om vervolgens verwoestend uit te halen. Dit is echt zo’n typische game waarvoor je de spelcomputer in huis haalt.

Spelen met de extra kracht en controller (Afbeelding: Insomniac Games)

5. Toegankelijk voor de jongere gamer

Vroeger boeide het me eigenlijk niet of een game een Nederlandse versie had. Maar als vader van twee jongens is het wel fijn om te zien dat dat Ratchet & Clank: A Rift Apart gebruik maakt van een (optionele) Nederlandse taaloptie. Daardoor is de game ook voor hen toegankelijk en kunnen ze heerlijk losgaan met de game. Soms moet ik ze nog wel even de goede richting opsturen, maar over het algemeen is het een game die ook voor de ietwat jongere gamer geschikt is. Zeker dankzij de vrolijke stijl van de game.

Iedereen kan deze game spelen (Afbeelding: Insomniac Games)

Ratchet & Clank: Rift Apart is vanaf 11 juni beschikbaar en exclusief te spelen op de PlayStation 5. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.

Returnal: Playstation 5 is een absolute topgame rijker